מלכודת דבש או הזדמנות? מה עומד מאחורי העליות האחרונות של ה-S&P 500

למרות העוצמה שגילה השוק האמריקאי בשבוע החולף, הפרמטרים החיוביים נותרו מחוץ לניתוח ארוך הטווח • מדדי המומנטום מצויים בטריטוריה שלילית, ואם יש פוטנציאל עלייה - הוא מוגבל

 

מה זה ניתוח טכני?

שיטה לקבלת החלטת השקעה בשוקי ההון, שמתבססת על התנהגות השוק. הגרף הוא התוצאה הסופית של משוואת קבלת ההחלטות של כל המשקיעים בשוק, ובכך מגלם את כל המידע הרלוונטי להחלטה

הכותב הוא מנתח טכני, בורסה גרף מקבוצת Guideline

שוק המניות, כפי שציינתי לא אחת, אינו "תוכנית כבקשתך". ב-30 ומשהו השנים שאני נמצא בשוק, חוויתי לא מעט מקרים שבהם הוא נע כנגד הכיוון שבו נקבתי, לעיתים באופן זמני ולעיתים באופן מתמשך. בתוך גבולות הגזרה הנתונים אני מאפשר לעצמי מרחב התבוננות בהתנהגות השוק לפני שינוי דעה. דומני שגם הפעם התזוזה כנגד ההערכות שלי היא זמנית, ובהמשך אסביר מדוע.

לעליות האחרונות במדד האמריקאי המוביל S&P 500 , יש עדיין פוטנציאל התפתחות וגדילה, אם כי לעניות דעתי מוגבל בהיקפו. ואם אתם כבר בפנים, כדאי שתשמרו מרחב תמרון לטעות.

גם השבוע לא אזוז מהגרף החודשי. הוא זה שמכתיב את הכיוון ארוך הטווח, ולעברו יתיישרו בדרך כלל ממדי הזמן הקצרים יותר. ממד הזמן השבועי נראה נהדר והוא מעיד על פוטנציאל עליות שעוד קיים, איני בטוח עד כמה.

מה מסמל נר ירוק?

נר שגופו ירוק נוצר מכך שמחיר הסגירה בתקופה הנתונה גבוה ממחיר הפתיחה. כלומר, המניה פתחה במחיר מסוים אך סגרה גבוה ממנו. הצבע כשלעצמו אינו מעיד על ירידה או עלייה לעומת הנר הקודם, אלא רק על שליטתם של הקונים במהלך המסחר. ירידה עם נר ירוק היא סימן מובהק לעוצמה.

לא תמצאו השבוע שינויים מהותיים בנתונים משום שלמרות העוצמה שגילה השוק, הפרמטרים החיוביים נותרו מחוץ לניתוח ארוך הטווח. מה בכל זאת ניתן לראות בגרף הנוכחי, הבה נסתכל ביחד.

הבינו הסיכון, ומכרו בזמן

● אם כך אתמקד בגרף החודשי, כממד הזמן שבניתוח ראשוני ובסיסי ייתן מושג לגבי כיוון השוק, ובהתאם רמת הסיכון שאתם נוטלים על עצמכם בקניית מניות. למעשה, עדיף שתהיה לכם דעה ברורה לגבי כיוון השוק לפני ביצוע כל פעולה במניה בודדת. שימו לב ראשית לנקודות השיא (מוכרים) ונקודות השפל (קונים) - הן אינן מסודרות במבנה עולה, אולם גם לא במבנה יורד. לכן, אין מגמת עלייה, והסיכון שגלום בשוק הוא גבוה.

● הרצף, או הרצפים, ככלי ניתוח מוגדרים כמקטעים המרכיבים את המגמה. הדבר היחיד בממד הזמן החודשי הניצב לטובת השוק הוא שהרצף עודנו עולה. כלומר, פוטנציאל העליות קיים, אם כי מוגבל בשל היעדרה של מגמת עלייה. מה גם שהרצף העולה האחרון יצא לדרכו מנקודת שפל נמוכה מקודמתה, מה שמתייג אותו מיידית כתיקון טכני.

● הממוצעים הנעים, שניתוחם מתבסס על מיקום השוק יחסית אליהם, על האופן שבו הם מסודרים והשיפוע שבו הם מצויים, מעידים כי חרף העליות השוק מצוי עדיין מתחת לממוצעים הנעים. אלו מסודרים עדיין בסדר יורד - כשזה הקצר מתחת לארוך, ושניהם משופעים מטה - והמשמעות היא שהמומנטום עודו שלילי.

● רמת התנגדות - כמו בכל הניתוחים האחרונים, 4,000 הנקודות במדד S&P 500 היא רמת ההתנגדות שאותה יתקשה השוק לעבור.

● מדדי המומנטום שבתחתית הגרף - מדד העוצמה היחסית ומדד החפיפה-סטייה, אמורים להעיד על מצבו של השוק. כפי שאפשר לראות שניהם מצויים בטריטוריה שלילית - מדד העוצמה היחסית מתחת לרמת 50% ומדד החפיפה-סטייה מתחת לרמת האפס.

אם לסכם את הפרמטרים לעיל, הסיכון גבוה והעליות האחרונות במדד S&P 500 אינן אלא מלכודת דבש.

בשנותיי בשוק חוויתי לא מעט מגמות ירידה, וברובן נרשמו עליות שנטעו את ההרגשה ש'הנה זה נגמר'. אבל מי שנלכד בירידות שבאו לאחר מכן הפך להיות "שבוי של המניה". אל תהיו שבויים, מכרו בזמן, תבינו את רמת הסיכון שהשוק טומן, ואל תלכו שולל אחרי העליות הנוכחיות. 

שולחן הניתוחים: טבע תחזור בגדול בשנת 2023?

אם שכחתם שהיא קיימת, אז אני כאן כדי להזכיר לכם את מניית טבע . המניה שנרמסה תחת נחשולי המוכרים אינה במגמת ירידה כבר מעל שנתיים; היא נעה בתוואי מאוד ברור שבו נאספת סחורה במחירים נמוכים ונוחים לקראת גל עליות.

מניה שחוטפת לאורך זמן ומאבדת עשרות אחוזים מערכה, משולה למתאגרף שהיה טיפש מספיק לעמוד מול מייק טייסון בימיו הגדולים. ההיכרות עם רצפת הזירה הייתה נצחית כמעט ונדרש לו פרק זמן ארוך להתאושש. כך גם עם מניות - ככל שמהלך הירידות ארוך יותר, כך תהליך ההתאוששות ממושך יותר.

איש לא האמין ש"מניית העם", שרבים ראו אותה כחלק אינטגרלי מתיקי ההשקעות שלהם, תקרוס ממחיר שיא של כ-256 שקל ועד לשפל של פחות מ-22 שקל למניה. אבל כמו שאני אומר תמיד - אין מניות בטוחות. כל העסק הוא מסוכן במהות שלו.

דשדושים ארוכים - תשואות חריגות

תהליך התאוששות של מניות חבוטות עובר דרך דשדוש - תהליך שנראה כהליכה הצידה שבה נקבעת רמת שפל אחרונה ורמת שיא שאינה נשברת מעלה. אבל דשדוש אחרי מגמת ירידה הוא למעשה תהליך של איסוף סחורה מצד הגופים המוסדיים שאוספים את כל הסחורה הקיימת במחירים נמוכים. התהליך הזה מתבצע לאט ובלי שתשימו לב. כי למי אכפת ומי טורח לסקר מניות חבוטות שממילא אינן עולות.

טבע מדשדשת מאמצע 2019, ומבט על הגרף שלה יגלה שהמוכרים נחושים מאוד ברמת 43.6 שקל למניה. זו למעשה הרמה שעל טבע לחצות כדי לסמן שדרכה צפונה. ההיסטוריה לימדה אותנו שדשדושים ארוכים שכאלה מניבים תשואות חריגות לבעלי סבלנות.

החצייה של רמה זו אינה רחוקה מנקודת הזמן הנוכחית, ו-2023 אמורה להיות שנת הקאמבק של טבע.