גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המדד שכולם מחכים לו והתוכנית המהפכנית למפרץ חיפה: מה צפוי השבוע בנדל"ן?

היום יתפרסם מדד מחירי הדירות, שבו יהיה כדאי לבחון את השינוי שחל במחירי דירות החדשות ללא דירות מסובסדות כדי לראות מה התרחש בשוק החופשי ● וגם: הוועדה הארצית לשמירה על הסביבה החופית תדון בתוכנית להפיכת מפרץ חיפה לאזור מגורים ופארקים ירוקים ● השבוע בנדל"ן

מה צפוי בעולם הנדל''ן / איור: גיל ג'יבלי
מה צפוי בעולם הנדל''ן / איור: גיל ג'יבלי

האירוע המרכזי של שבוע שעבר היה משהו שלא באמת קרה, אבל שניתן להפיק ממנו לקח. באמצעי תקשורת מסוימים דווח כי מגדל נחום בבת ים נבחר למגדל המכוער בעולם על ידי משתתפי הרשת החברתית Reddit. לאחר מכן תוקן, שהוא היה אחד המועמדים לתואר, אך בפועל היו מבנים רבים בעולם שנמצאו כמכוערים יותר. עדיין המגדל, שנמצא בשדרות העצמאות בעיר נראה רע מאוד, כמו עשרות ומאות מבנים אחרים מישראל, שנבנו לפני 50-60 שנה.

ת"א בראש, רמת השרון וגבעתיים אחריה: שיאניות המחירים של דירות 4 חדרים | בדיקת גלובס 
הבחירה הלא נכונה של סמוטריץ' ונתניהו: מה שנחסוך בארנונה נשלם במשכנתה | פרשנות 
כל מה שלא ידעתם על מיסוי דירה להשקעה 

מדובר במגדל בן 12 קומות, מעל ל-3 מפלסי מסחר, משרדים ותעסוקה, שהוקם בשנות השישים המאוחרות. בכתבה מלומדת של נעמה ריבה ב"הארץ" על תולדות המגדל הזה, ועל הסגנון הברוטאלי נכתב בין היתר כי הבחירה הלא מחמיאה נבעה בין היתר מהתוספות הישראליות המוכרות של פיח שדבק במבנה לאורך שנותיו, התריסול שהוסף במרפסות הסגורות שלו, והמזגנים ש"מעטרים" את קירות הבניין.

המגדל שנבחר לאחד המכוערים ביותר ברשת Reddit / צילום: איל יצהר

כל זה נכון, אבל מגדל נחום מהווה הדגמה לבעיה ישראלית גדולה יותר, של חוסר ידע לנהל פרויקטים בסדר גודל כזה, וחוסר יכולת להשקיע בתחזוקת מבנים לאורך שנים, שמצטרפים למנטליות המוכרת של העדפת האלתור הפונקציונלי על התכנון האסטטי.

ניתן לבקר במגדלים צעירים בהרבה ממגדל נחום, ולהבחין בהם בסימני הזנחה, בדרך כלל בשטחי השירות ובשטחים הציבוריים. מחיר התחזוקה גבוה מאוד, ובמקרים רבים בעלי הדירות אינם מסוגלים לעמוד בעלויות הנדרשות.

לא מעט מגדלים כאלה מוקמים כיום, וחלקם מיועדים לרוכשים במסגרת "מחיר למשתכן". לא קשה לנחש את עתידם בעוד 10-20 שנה, אלא אם תשתנה כאן הגישה לכל מה שמכונה "תרבות דיור".

יום ראשון (15.1)

1. מה יראה מדד מחירי הדירות?

השבוע יתחיל בנתון שמסקרן את כל הענף - מדד מחירי הדירות. חשוב לציין, כי המדד שיפורסם היום יהיה של החודשים אוקטובר-נובמבר ורק בעוד חודשיים נקבל את המדד המסכם לשנת 2022.

כמות הדירות החדשות שעל המדף בשיא של שנתיים וחצי. ואיזו עיר מובילה בעסקאות 
האיש מאחורי ההפרטה הגדולה בחיפה: "חושש שעובדי נמל אשדוד פספסו את הרכבת" | ראיון 
"עברנו ויה דולורוזה בתחנה המרכזית": מנכ"ל לוינשטין נכסים מדבר | ראיון

במדד הזה מומלץ לבחון את הנתון (שאינו מופיע במדדים עצמם, אלא רק בהודעות), על שינוי שחל במחירי הדירות החדשות ללא דירות מסובסדות. זאת, משום שמדד מחירי הדירות החדשות כולל עסקאות שבוצעו במסגרת "מחיר למשתכן", שאינן מבטאות שינויים בשוק החופשי.

כידוע, חלה ירידה גדולה מאוד במספר הדירות שנמכרות ע"י יזמים, ואחת מהשאלות המסקרנות היא - מתי הם יתחילו להוריד מחירים. עד כה זה לא קרה.

מה צפוי? בינתיים מחירי הדירות יוסיפו להורות על עלייה, כולל מחירי הדירות החדשות.

2. דיון הותמ"ל בחלק מההתנגדויות לתוכנית ענק בגבעות טנטור

הותמ"ל תדון בחלק מההתנגדויות לתוכנית ענק בגבעות טנטור שמדרום למועצה המקומית ג'דיידה מכר. התוכנית מקודמת מזה מספר שנים, אך זכתה להתנגדויות רבות מכל עבר, שהביאו לעיכובים משמעותיים בקידומה.

התחילה הריסת התחנה המרכזית הישנה בת"א. בכמה עלה שווי המתחם מ-2015? 
הבירוקרטיה תתקצר? מתווה משרד המשפטים לשיווק קרקעות בפטור ממכרז 
הכלכלנית הראשית: 72% מהדירות שהיזמים מוכרים הן דירות על הנייר 

בעיקרון התוכנית כוללת שטח של 6,763 דונם, שנמצא בין ג'דיידה מכר בצפון, כביש 85 (עכו-צפת) בדרום, וכביש 70 במזרח, והיא מיועדת להקמת 8,500 דירות ושטחי תעסוקה ומסחר. מדובר בכמות מצומצמת מאוד יחסית לכוונות המקוריות של מוסדות התכנון, שדיברו בהתחלה על הקמת יותר מ-14 אלף יחידות דיור. ואולם ההתנגדויות המרובות שכנעו את הותמ"ל לערוך בתוכנית שינויים גדולים.

גם כך הוגשו לתוכנית 254 התנגדויות, שחוקר מטעם הוועדה ישמע אותן במשך 6 ימים.

יום שני (16.1)

1. התוכנית של שיכון ובינוי לשינוי רצועה בת 85 דונם ממזרח לכביש 4

ועדת המשנה להתנגדויות בוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה חיפה תדון בהתנגדויות שהוגשו לתוכנית מעניינת של שיכון ובינוי, לשנות רצועה בת 85 דונם שצמודה מצד מזרח לכביש 4, והיא מתחילה מנחל חדרה בצפון ועד לרחוב פרידלנדר בדרום.

"שוק הנדל"ן חוטף היום שני קנסות: אחד זה המינוף, והשני זה החשיפה לחו"ל" | ניתוח 
נתוני התכנון והשיווק ב־2022 שברו שיאים, אך המכשולים בדרך לבנייה עדיין חזקים מהם | ניתוח 
איקאה וסינמה סיטי יש גם לאחרים: נתניה זקוקה לתוכנית אסטרטגית חדשה | ניתוח

התוכנית מדברת בעיקרה על הקמת שטחי תעסוקה של 112 אלף מ"ר ושל שטחי מסחר של 13,400 מ"ר.

מוסדות התכנון רואים בסך הכל את קידום התוכנית כצעד מבורך, ואולם יש גם מתנגדים, שחלקם הן חברות שפועלות במתחם ומחזיקות בו קרקעות, שיש להן השגות שונות על התוכנית.

יום רביעי (18.1)

1. תוכנית מהפכנית להפיכת מפרץ חיפה לאזור מגורים ופארקים

הולחו"ף, שזו הוועדה הארצית לשמירה על הסביבה החופית, תדון בתוכנית המהפכנית המכונה תמ"א 75, שמיועדת להפוך את מפרץ חיפה מאזור של תעשיה פטרוכימית מזהמת, לאזור מגורים ופארקים ירוקים. התוכנית משתרעת על 37 אלף דונם, שזה שטח שגדול מהשטח המוניציפלי של נתניה, שמשתרע בין שדה התעופה של חיפה והנמל, עד לקריית חיים, דרומית ומזרחית לקריית אתא ומערבית לרכסים.

הוויכוח על המטרו: האם בעלי הנכסים באזור התחנות נהנים מעליית שווי? 
היזם שהחזיר לעצמו את החברה שייסד אחרי שבע שנים של מאבקים 
הבירוקרטיה תתקצר? מתווה משרד המשפטים לשיווק קרקעות בפטור ממכרז 

התוכנית נמצאת עדיין בעריכה. היא הוצגה במהדורה שונה לפני כ-3 שנים, ואז דובר על הקמת 100 אלף יחידות דיור במקום; מאז שונו העקרונות התכנוניים, אך לא ידוע האם חל שינוי גם במספר הדירות שיתוכנן.

התשובה לשאלה, מה לכל זה ולולחו"ף היא שהקצה המערבי של התוכנית נוגע בים, באמצעות רצועה קטנה, ומיועד לשמש חוף רחצה. הולחו"ף תדון ככל הנראה בהשפעת התוכנית על אותה רצועת חוף.

עוד כתבות

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

פעילות כוחות צה''ל בשטח רצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

בכיר בחמאס: ארה"ב תתחייב שהמלחמה תסתיים, גם ללא אישור ישראלי

בארגון הטרור מוכנים לוותר על השלטון ועובדים על מערכת שלטונית חדשה ● המו"מ במצרים: ישראל לא תשלח משלחת לקהיר - עד להגעת תשובת חמאס הרשמית • דיווח בתקשורת הערבית: חמאס לא ימסור הלילה את תשובתו למתווכות • בסעודיה מדווחים - חמאס הגיב באופן חיובי על ההצעה המצרית, ארה"ב סיפקה ערבויות ● דיווח ערבי: ישראל לא מתנגדת לשחרורו של רב המחבלים מרואן ברגותי ● עדכונים בולטים

פרויקט ''העיר הלבנה'' של יובל אלון בחיפה / צילום: חברת AVA STUDIO

עסקת הנדל״ן שמוכיחה: לחיפה כללים משלה

דירת 4 חדרים בשטח 117 מ"ר נמכרה בפרויקט "העיר הלבנה" של יובל אלון בחיפה, המשתרע על כ־26 דונם ● העסקה התעכבה כשלוש שנים, והדירה נמכרה ב־2.5 מיליון שקל, נמוך מהמחיר הנוכחי בפרויקט

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

פרודוקטיביות איטית / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

פחות זה יותר: למה כדאי לאמץ את גישת הפרודוקטיביות האיטית בעבודה

פרופ' קאל ניופורט, מחבר הספר "פרודקטיביות איטית", טוען שאנחנו עובדים לא נכון ומזיקים לכלכלה ● הפתרון: לנוח יותר, ולהגיד "כן" פחות ● כך עושים זאת

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

למי הקדישה אלופת אירופה החדשה בג'ודו את זכייתה בזהב?

איך נקראת מערכת ההגנה האווירית החדשה שפיתחה אלביט ושתימכר ללקוחות בינלאומיים, במה עוסק הפלאונטולוג ובאיזו שנה הותקן הרמזור הראשון באילת? ● הטריוויה השבועית

נרנדרה מודי / צילום: Associated Press, Rajesh Kumar Singh

900 מיליון הודים נקראים להחליט אם הם רוצים ראש ממשלה לנצח

נרנדרה מודי מציין עשר שנים לשלטונו אך רוצה עוד חמש, וכנראה יזכה בהן בבחירות שנערכות בהודו ● הוא מודיע שרק דבר אחד מעניין אותו - האומה, וזו אולי אסירת תודה, אך מתרחקת מן האידיאלים הדמוקרטיים, החילוניים והשוויוניים של מייסדיה ● ואיך כל זה קשור למפלגת העבודה בישראל?

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

פיצה פפרוני של ''פיצה אולה'' / צילום: מרב סריג

אחת הפיצות הטובות בארץ מסתתרת בחצר משפחה בעספיא

בימי שישי, בשיטת "עד שנגמר הבצק", מנפיק טאבון העצים של משפחת עלו פיצות נאפוליטניות נהדרות ● גם הנקניקים מיוצרים במקום

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

עם נוף לים ומרפסת גדולה: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים ברמת אביב ג?

ברחוב אבשלום חביב ברמת אביב ג' נמכרה דירה בשטח של 114 מ"ר בתמורה ל־5.17 מיליון שקל ● בבניין יש חניה מקורה עם שער חשמלי, שתי מעליות, והוא קרוב לקאנטרי ולמרכז שוסטר ● "המחיר הראשוני היה גבוה יותר, אולם בגלל שבעלי הנכס ביקשו למכור בהקדם - המחיר ירד" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

טרונג מיי לאן, אשת העסקים שעומדת במרכז פרשת ההונאה / צילום: phapluat tv

טייקונית הורשעה על שהפכה בנק לכספומט אישי שלה, ונידונה למוות

בעלת אימפריית הנדל"ן הווייטנאמית טרונג מיי לאן הואשמה בהונאה בהיקף של 12 מיליארד דולר, שכוללת שוחד והשתלטות לא חוקית על בנק ● המקרה הפך לאחד המתוקשרים ביותר בקמפיין ממשלתי נגד שחיתות, שזכה לכינוי "כבשן בוער"

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

החוקרת הישראלית שמפרקת את המיתוסים על אבי הקפיטליזם

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

מנכ''ל נמלי ישראל הפורש, יצחק בלומנטל / צילום: שלומי יוסף

הסיפור המטלטל על המנכ"ל שקיבל בשורת איוב ושרד אותה

כשיצחק בלומנטל, אז מנכ"ל חברת נמלי ישראל, חש ברע, הוא היה בטוח שייקח כדור ויחזור לעבודה בתוך שעתיים ● אך הרופאים צפו שנותרו לו שבועות ספורים ● בראיון סיכום כהונה הוא מדבר על השנה המטלטלת וההחלמה המפתיעה ומספר על תוכנית הנמלים החדשנית ש"תשפיע על המשק כולו"

מוויקס ועד מאנדיי: לעובדי ההייטק יש אופציות בשווי 2 מיליארד דולר לממש

לאחר שבשנה החולפת מימשו עובדים בחברות הטכנולוגיה מישראל אופציות ברווח של 824 מיליון דולר - כשליש משווי המימושים בשנת השיא 2021, הובילו העליות בשווקים לזינוק בשווי ההטבה שבה הם מחזיקים כיום ● חברות שבולטות בהיקף ההטבה לעובדים: סנטינל וואן, מאנדיי, נייס וגלובל־אי ● וגם: כך מפתות חברות ההייטק עובדים כשיש פחות כסף בקופה, ומה עדיף - אופציות או מניות חסומות?

''אתה לוקח את הגלולה האדומה ואני מראה לך עד כמה עמוק מגיעה מחילת הארנב'' / צילום: Shutterstock

25 שנים לאחר שיצא לאקרנים, כולנו לכודים ב"מטריקס"

סרט המדע הבדיוני הקלאסי מ־1999 חזה עולם דומה לזה שאנו חיים בו היום, בו הטכנולוגיה מנתקת בני אדם זה מזה ● אולם הוא גם הזכיר לנו שהתנגדות היא אפשרית

מתחם המחאה הפרו-פלסטיני ב-UCLA / צילום: לביא לוי

סטודנטים מאוניברסיטת UCLA: "קראו לי יהודי מלוכלך וירקו עלי. לא אשאר בארה"ב"

בעקבות העימותים האלימים בין סטודנטים יהודים למוחים הפרו-פלסטינים באוניברסיטת UCLA, הסטודנטים מחשבים את דרכם מחדש ● המאהל בינתיים פונה אך הם חוששים: המוחים ינסו לחזור

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ''י / צילום: אורטל צבר

התחזית של הבכירה ברמ״י לקרקע הלוהטת של תל אביב

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ"י, מצהירה שייצאו לשיווק קרקעות נוספות בשדה דב עוד השנה ● את המשך פינוי בסיסי צה"ל ומפעלים של מערכת הביטחון מאזורי הביקוש היא רואה כאתגר מרכזי ואומרת: "צריך להבין שיש מערכת אזרחית שחייבת להתפתח ולא יכול להיות שהמארג הביטחוני יקבל את הבכורה"

5 דברים לדעת לפני פתיחת המסחר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה

שבוע המסחר בתל אביב צפוי להיפתח במגמה חיובית ● השקל הפגין איתנות השבוע, אך בסיכום אפריל נחלש מול הדולר ● אפל הציגה את תוצאותיה הכספיות והמניה זינקה ● במזרחי מעריכים כי למרות דוח התעסוקה הפושר של חודש אפריל בארה"ב לא אמור להשליך מהותית על תזמון הורדת הריבית ● באופנהיימר מזהים הזדמנויות במגזרי הפיננסים והתעשייה בשוק המניות האמריקאי ● גלובס עושה סדר לקראת פתיחת המסחר בבורסה