סמוטריץ' צפוי למתן את התייקרות החשמל שנקבעה ל-2023

המהלך ייגרע מקופת המדינה הכנסות הנאמדות ב-440 מיליון שקל לאורך שנת 2023 • סכום זה יספיק כדי למתן את התייקרות החשמל לצרכן, שנכנסה לתוקף בתחילת השנה בשיעור של 8.2%, לרמה של כ-6.5%

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' מתכוון למתן את עליית מחיר החשמל באמצעות הארכת הפטור לבלו על פחם - כך עולה מטיוטת צו הבלו שמפרסם היום (ג') משרד האוצר להערות הציבור. המהלך ייגרע מקופת המדינה הכנסות הנאמדות ב-440 מיליון שקל לאורך שנת 2023. 

● סופית: מחיר החשמל יעלה ב-8.2% בתחילת השנה

סכום זה יספיק כדי למתן את התייקרות החשמל לצרכן, שנכנסה לתוקף בתחילת השנה בשיעור של 8.2%, לרמה של כ-6.5%. אפשרות אחרת היא שהכסף ישתמש כמקור התקציבי לדחייה קלה של התייקרות חשבונות החשמל.

מהלך זה של סמוטריץ' מגיע זמן קצר לאחר ששר האוצר הנכנס הצליח לשים את ידו על "קופה קטנה", בסך 2.25 מיליארד שקל, לטיפול בבעיות מידיות כמו התייקרות החשמל. או לחלופין, כפתרון לאילוצים קואליציוניים, כמו ביטול המסים על הכלים החד-פעמיים והשתייה הממותקת. את כל אלה יממן סמוטריץ' מכספים שהיו אמורים לעבור לקרן הפיצויים של מס רכוש. הצורך במציאת מקור תקציבי יצירתי שכזה נוצר עקב העובדה שמתחילת השנה מנוהלת הממשלה ללא תקציב המדינה מאושר.

הקיצוץ הקטן בעליית מחירי החשמל עשוי לאפשר לסמוטריץ' ולראש הממשלה בנימין נתניהו לסמן V על הבטחת הבחירות של האחרון להקפיא את עליות המחירים. נתניהו הבטיח כזכור לעצור גם את עליית מחיר הדלק, ולא מן הנמנע שאותה קופה בת 2.25 מיליארד שקל תספיק גם כדי להאריך את הפחתת הבלו על הדלק. הפחתה זאת, כמו גם ביטול הבלו על הפחם (המשמש לייצור חשמל), נקבעה על ידי שר האוצר הקודם, אביגדור ליברמן, במהלך השנה שעברה.

התייקרות החשמל, בפעם השלישית מתחילת 2022, נובעת ברובה מזינוק בעלות הפחם בעולם, על רקע הלחימה באוקראינה. מדינת ישראל התברכה אומנם במאגרי גז טבעי שזול ונקי בהרבה מהפחם, אבל עיכובים בהסבת תחנת הכוח בחדרה מאלצים את חברת החשמל לשרוף עדיין כמויות גדולות של פחם, ואת המחיר משלמים הצרכנים בחשבון הדו-חודשי. בהתאם, הפטור מתשלום מס בלו על הפחם, שמתוכנן להיות בתוקף עד סוף השנה, יפחית את התשומות המוכרות לייצור החשמל וכן את התעריף לצרכן.