לאומי: שער הדולר-שקל תלוי בעיקר במה שיקרה בוול סטריט

קובי לוי, ראש דסק אסטרטגיות שווקים בבנק לאומי: "הטלטלות בשווקים הגלובליים ישפיעו על השקל, והוא עשוי לחוות פיחות במקביל לירידות"

דולרים / צילום: Shutterstock
דולרים / צילום: Shutterstock

חודש דצמבר היה חלש במיוחד עבור השקל, שעבר מהלך פיחות חד ומהיר מול הדולר ומול סל המטבעות. השקל נחלש מול כל מטבעות מדינות ה־G10 ובעיקר מול הדולר והאירו, ולפי כלכלני לאומי, מצבו בהמשך תלוי בעיקר בתנודתיות של שוקי המניות הגלובליים.

המשקיעים בורחים, כדאיות המיזוגים פוחתת ומאות חברות SPAC מרימות ידיים
המנכ"ל המיתולוגי של שטראוס פורש: "לחברה אחרי משבר בגודל הזה נכון להתרענן" | ראיון
צרפת בדרך לקרב: מקרון מתכוון להעלות גיל הפנסיה, והאיגודים מבטיחים מלחמה

"השינוי בשער הדולר-שקל התרחש תוך קשר הדוק לשינוי הממוצע במדדי המניות העיקריים", מסביר קובי לוי, ראש דסק אסטרטגיות שווקים בבנק לאומי. "בתחילת 2023 התנודתיות בשוקי המניות תימשך, בין השאר על רקע הפער בין ציפיות השוק להפחתות ריבית לבין תוכניות הבנק המרכזי בארה"ב (פדרל ריזרב) לשמירת הריבית גבוהה לאורך השנה כולה.

"תהליך הגישור על פער זה עלול להוביל לתנודתיות בערכם של נכסים פיננסיים שונים, ובערך הדולר", מוסיף לוי.

בלאומי מאמינים שהפד ימשיך בהידוק המוניטרי בנחישות עד להשגת יעד האינפלציה של 2% בארה"ב, "גם במחיר של פגיעה כלכלית", ומעריכים שיישום תוכניותיו של הפד יתמוך בדולר, ועשוי במקביל להכביד על שוקי המניות, על האג"ח הדולריות וכן על השקל, עד לגישור על פער הציפיות בין הפדרל ריזרב לשוק.

אם התנודתיות במניות אכן תימשך בחודשי השנה הראשונים, לוי מעריך כי השקל ימשיך להיסחר בהתאמה לשינוי במדדי המניות ו"יעבור תהליך פיחות במקביל לירידות". עם התייצבות שוקי המניות, ואף חזרתם לעליות, השקל צפוי להתייצב להערכתו וישוב גם הוא להתחזק. "ייתכן ששינוי מגמה זה יתרחש עוד לפני סיום מחזור ההאטה הכלכלית, שכן השווקים הפיננסיים צופים פני עתיד, ובעבר המגמה השתנתה מספר חודשים לפני שהנתונים הכלכליים הצביעו על השינוי בפועל", מסביר לוי.

גורם נוסף שעשוי להסביר את הפיחות בערכו של השקל במהלך התקופה האחרונה, הוא לדברי לאומי הקצב המהיר של רכישות המט"ח על ידי מוסדיים באוקטובר ונובמבר. לתוצאות הבחירות, אגב, השפעה זניחה בלבד על שער השקל, סבורים בבנק.

בעוד שהשקל איבד גובה בדצמבר, הדולר שמר על יציבות מול סל המטבעות ובלם את מגמת הפיחות שהציג בחודש נובמבר. במבט על ביצועי המטבע האמריקאי מול מטבעות ספציפיים, הדולר איבד כ־2% מול האירו, 3% מול הין היפני, ו־1.5% מול הליש"ט - ואילו מול השקל הוא דווקא התחזק בכמעט 4%. בלאומי חוזים שהדולר ישמור על ערכו מול סל המטבעות ברמה הנוכחית. "בתרחיש שלילי הוא צפוי להתחזק כמטבע מקלט", מעריך לוי.

האירו התחזק אך צפויים לו אתגרים

גם לליש"ט היה חודש חלש במיוחד בדצמבר, כאשר הכבידו עליה נתוני צמיחה חלשים מהצפוי, חוסר יציבות חברתית ומחאות ציבוריות, וכן העלאת ריבית נוספת בבריטניה עקב המשך העלייה באינפלציה, לצד פגיעות גבוהה מהתמשכות משבר האנרגיה באירופה. "סביר להניח כי התחזקות הליש"ט בחודשיים האחרונים מיצתה את עצמה, ולקראת 2023 האתגרים ימשיכו להכביד על המטבע", צופים בלאומי.

האירו התחזק במתינות מול סל מטבעות ה־G10 ובמידה מוגבלת גם מול הדולר. "בהמשך הדרך צפויים לאירופה אתגרים נוספים בתחום האנרגיה, בגיאו-פוליטיקה (מלחמת רוסיה־אוקראינה וגם התפתחות קונפליקט בין טורקיה ליוון), בתחום האחידות הפיסקלית ובהיבט היציבות הפיסקלית בכלכלות החלשות, ובעיקר באיטליה", מזהירים בלאומי.

על פי סקר הערכת המגמות בעסקים שהלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ערכה באוקטובר, בעוד שלושה חודשים שער הדולר יהיה דומה להיום, 3.47 שקלים, ובעוד 12 חודשים יעלה קלות ל־3.50 שקלים. "ציפיות אלה נמוכות קלות מהרמה בחודש הקודם, ומעידות על ציפייה הולכת וגוברת לכך שהשיא בשער החליפין של הדולר-שקל מאחורינו, ובהמשך צפויה התחזקות מוגבלת השקל", אומר לוי.

באגף הכלכלה בחטיבה לשוקי הון של לאומי צופים כי שער החליפין הממוצע של הדולר ב־12 החודשים הקרובים יהיה בטווח שבין 3.45־3.65 שקלים, וכי המגמה תהיה ייסוף קל ומתון של השקל בעיקר במחצית השנייה של השנה.