יונט קרדיט | בלעדי

התפתחות דרמטית בפרשת יונט קרדיט: ראיית זהב נגד משה כחלון

לגלובס נודע כי רשות ניירות ערך גילתה ראיית זהב שמסבכת את יו"ר החברה לשעבר וסותרת את גרסתו בפרשת יונט קרדיט • כחלון, החשוד באי־דיווח, הכחיש בחקירה כי ידע על המתחולל בחברה, אך הראיה כעת מוכיחה אחרת • עו"ד נתי שמחוני המייצג את כחלון: "אין רבב בהתנהלותו"

משה כחלון, פרשת יונט קרדיט / צילום: אלכס קולומויסקי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי
משה כחלון, פרשת יונט קרדיט / צילום: אלכס קולומויסקי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

במהלך השבועות האחרונים התגלתה על־ידי מחלקת החקירות של רשות ניירות ערך ראיית זהב המפלילה את שר האוצר לשעבר משה כחלון. הראיה סותרת את גרסתו בפרשת יונט קרדיט , וממנה עולה כי הוא היה מודע בהחלט לחשדות החמורים נגד החברה, ולמרות זאת נמנע לדווח עליהם.

בפרשה חשודים מנהלי חברת יונט קרדיט בגניבה בהיקף של מיליונים, זיוף, הלבנת הון ועבירות נוספות. וכך, אחד אחרי השני, רבים מבכירי החברה התפטרו או פוטרו במהלך השנה האחרונה. גם יושב־ראש יונט קרדיט, השר לשעבר משה כחלון, התפטר בחודש יוני האחרון, אחרי שהתברר כי חסרים במאזן החברה כ־50 מיליון שקל. 

● פרשת היעלמות המיליונים מיונט קרדיט: גרסת משה כחלון נחשפת
הלכתם לאיבוד בפרשת יונט קרדיט? הנה כל הסיפור מההתחלה

החוקרים הטיחו, כחלון הכחיש

כפי שנחשף בגלובס, כחלון נחקר בחודש יולי במשרדי רשות ניירות ערך במשך שעות ארוכות בפרשה זו. הוא כיהן כיו"ר חברת האשראי החוץ־בנקאי במשך כשנה, ואינו חשוד במעורבות במעשי הגניבה של עשרות מיליוני שקלים המיוחסים לבכירי יונט ובעליה, אלא בעבירות של אי־דיווח והסתרה.

בחקירתו הכחיש כחלון מכל וכל את הטענה כי ידע על אי־סדרים וחשד למעילת כספים בחברה ונמנע לדווח על כך לרשות ניירות ערך כדין. במהלך החקירה הטיחו בו חוקרי הרשות כי הוא ידע על המעשים הלא כשרים בחברה. שר האוצר לשעבר שלל מכל וכל את דברי החוקרים וטען כי ברגע שנודע לו על החשד לאי־סדרים בדבר צ'קים שנעלמו, הוא הורה ל־EY ישראל לחקור זאת ומינה בודק חיצוני לפרשה. בהמשך, טען, ברגע שנודעו לו החשדות למעשים פליליים בחברה, הוא הודיע על התפטרותו.

לטענת כחלון, הגורמים שמתחתיו אמרו לו כי לא מדובר באירוע קיצוני ומהותי לחברה, ומשום כך הוא לא פעל לדווח על כך, כל עוד היקף חומרת הבעיה לא נחשף בפניו. הוא ציין כי אומנם התריעו בפניו על בעיות ניהוליות ותפקודיות כאלה ואחרות, אך הוא מעולם לא קיבל התרעה בנוגע למידע מהותי המחייב דיווח לציבור.

אלא שכאמור, לגלובס נודע כעת כי בידי רשות ניירות ערך יש ראיית זהב הסותרת את גרסתו של כחלון. עוד יש לציין כי מלבד ראיה משמעותית זו, גם שלמה אייזיק, שכיהן כאחד מבעלי השליטה ביונט קרדיט, הפליל בחקירתו באזהרה את כחלון וטען כי הזהיר אותו ספציפית אודות חשד למעשים לא כשרים בסניף החברה נצרת.

"אין בכוונתנו לנהל את החקירה בתקשורת"

עו''ד נתי שמחוני, המייצג את השר לשעבר משה כחלון, מסר בתגובה: "מר כחלון סומך על רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא ומכחיש את שנטען. אנו סמוכים ובטוחים כי בסופו של יום יתברר כי לא דבק כל רבב בהתנהלותו של מר כחלון, אשר הקדיש את כל חייו לעשייה ברוכה לטובת הציבור. אין בכוונתנו לנהל את החקירה באמצעי התקשורת ולהתייחס למידע שאין לו כל שחר".

רשות ניירות ערך מסרה בתגובה כי "הרשות אינה מתייחסת לפעילות מודיעין וחקירות".

עו"ד ערן שחם־שביט, המייצג את שלמה אייזיק, מסר בתגובה: "לאורך כל הדרך טען וטוען מר אייזיק כי במסגרת תפקידו כדירקטור הוא עשה כל שניתן להצלחת החברה, ובתוך כך גם עדכן באופן שוטף את משה כחלון בכל הקשור לענייני החברה שהובאו לידיעתו וכפי שנחשף אליהם כדירקטור.

"אייזיק פעל כך במסגרת תפקידו כדירקטור, אך גם לאור תפקידו של כחלון כיו"ר פעיל ביונט קרדיט, תפקיד שבמסגרתו היה שותף לניהול החברה והיה מעודכן בכל ענייניה. אנו משוכנעים כי החקירה היסודית שמנהלת רשות ניירות ערך תוביל לגילוי אמת זו".

50 מיליון שקל נעלמו, כחלון החליט לפרוש

הלילה שבין 31 במאי ל־1 ביוני 2022 היה דרמטי עבור חברת האשראי החוץ־בנקאי יונט קרדיט. רק מספר חודשים קודם, עד למינויו של שר האוצר לשעבר משה כחלון לתפקיד היו"ר, החברה עוד הייתה אלמונית עבור הרוב המוחלט של המשקיעים בבורסה בתל אביב. אלא שאז היא דיווחה כי גילתה אי־סדרים כספיים (היעלמות צ'קים), שהיא מעריכה כי היקפם עומד על בין 5 ל־7 מיליון שקל, בסניף נצרת של החברה.

בעת הדיווח הראשוני כבר הודיעה החברה כי היא ממנה בודק חיצוני שיבחן את האירועים, ולאחר כמה ימים דיווחה כי ממצאים ראשונים של הבודק מעלים כי הסכומים החסרים בגין אשראי שהעמידה גבוהים הרבה יותר (כ־50 מיליון שקל). בנוסף, הבדיקה העלתה כי המנכ"ל ואחד מבעלי השליטה בחברה, צחי אזר, חשוד כי נטל ממנה כספים ולא דיווח על כך.

ככל שהבדיקה נמשכה, התגלו עוד ועוד פרטים על ההתנהלות הבעייתית בסניף נצרת של יונט קרדיט. הדבר הגיע עד כדי חשד כי שלושת בעלי השליטה ביונט - אזר, ושותפיו שלמה אייזיק ושי פנסו - מעורבים בעסקת הלוואה פיקטיבית בסכום של עשרות מיליוני שקלים.

כחלון עצמו - שכניסתו לתפקיד יו"ר החברה לוותה בסערה ציבורית לאחר שהובטח לו תגמול בעלות שנתית של יותר מ־8 מיליון שקל - החליט שלושה שבועות לאחר התפוצצות הפרשה כי הספיק לו, והתפטר.

"קשה להיות מודע למה שקורה למטה"

רו"ח עופר אלקלעי, הבודק החיצוני שמונה כדי לחקור לאן נעלמו עשרות מיליוני השקלים ביונט, טען לאחרונה בראיון לגלובס כי גם אם כחלון, שטען כי המעשים נעשו לפני כניסתו לתפקיד, היה רוצה - הוא היה מתקשה לגלות את החוסרים, למרות שהיה יו"ר פעיל.

"ציפו מכחלון שיבדוק את תהליכי העבודה, אבל למי שנמצא בדירקטוריון קשה להיות מודע למה שקורה למטה. ממנכ"ל מצפים שיירד לפרטי־פרטים, אבל למי שמקבל פעם בשבוע דיווחים, אין שום סיכוי לגלות את הדברים האלה. הציפייה שהוא ימנע מעילות היא לא ריאלית, במיוחד כאשר בחלק מהמקרים ההנהלה לא רוצה שיפקחו עליה, אז היא דואגת ששומרי הסף יהיו מאוד חלשים", הסביר אלקלעי.

בד־בבד, אשתקד פתחה רשות ניירות ערך בחקירה גלויה באשר למה שהתרחש ביונט קרדיט. מצעד הנחקרים, שחלקם נחשדים בשורה של עבירות חמורות, כלל את שלושת בעלי השליטה, את היו"ר לשעבר כחלון, בכיר בפירמת רואי החשבון של יונט, EY ישראל, וגם את קצין הציות שלה שחשף את הפרשה, בכיר האוצר לשעבר יואב צבר.

החשדות של רשות ניירות ערך כלפי בכירי יונט קרדיט

■ 50 מיליון שקל שבעלי השליטה היו אמורים להעביר לחברה הציבורית בתמורה להקצאת מניות לא הגיעו ליעדם. 

■ הכספים הוסבו להלוואות לצדדים שלישיים ועשו את דרכם חזרה לחברה הפרטית, במה שמהווה חשד לגניבה. 

■ העלמת צ'קים בסך של 10.6 מיליון שקל. הרשות בודקת האם גורמים בחברה מעורבים. 

■ שימוש במידע פנים על אי־סדרים כספיים ומכירת מניות טרם התפוצצות הפרשה. 

*** חזקת החפות: משה כחלון ויתר הנחקרים בפרשה הם בגדר חשודים בלבד, ועומדת להם חזקת החפות.