חליפות שמדמות תחושות וכפפות עם רטט: כך ייראה המטאוורס בקרוב

חברות רבות ברחבי העולם עובדות על הפיתוחים שלהן לעולמות הווירטואליים החדשים, וחלקן כבר קבעו תג מחיר שעומד על מאות דולרים • הצצה לגרסאות הראשונות שהוצגו החודש בתערוכת הטכנולוגיה הגדולה בעולם, CES

חליפת מציאות מדומה של OWO / צילום: יח''צ
חליפת מציאות מדומה של OWO / צילום: יח''צ

תערוכת הטכנולוגיה הגדולה בעולם, CES, שהתקיימה בשבוע החולף בלאס וגאס, כללה אזורים רבים המתעסקים במטאוורס - אותם עולמות וירטואליים שבעזרת משקפי מציאות מדומה מאפשרים להגיע למחוזות חדשים. חברות רבות הציגו את התשתית שלהן למטאוורס, כלומר את המרחב שבו יתנהלו הדמויות, ואילו אחרות הציגו טכנולוגיות חומרה משופרות.

מטלוויזיה אלחוטית ועד מותג רכב חדש: המוצרים החדשים בתערוכת CES 
כנס הטכנולוגיה הגדול בעולם: אלה המוצרים שיהפכו את חיינו לבריאים יותר 

OWO: חליפת מציאות מדומה

החברה הספרדית OWO הציגה בתערוכה את החליפה ההפטית שלה - מדובר למעשה בחליפה עם חיישנים שמעבירים פולסים חשמליים, על-מנת שהמשתמש ירגיש את מה שקורה במשחק. כך, לדוגמה, אם נשחק משחק יריות, ומישהו יפגע בשחקן, הוא יחווה שלוש תחושות: הכניסה של הכדור, היציאה של הכדור מהצד השני והדימום עם החום.

מדובר בחליפה שנמצאת בפיתוח כבר שלוש שנים ועולה 399 דולר. לדברי החברה, ניתן להגדיר שתחושות מסוימות לא יהיו זמינות - עבור כאלה שלא רוצים להרגיש את הירי, למשל, או תחושות של עכבישים ונחשים שמטפסים על הגוף.

bHaptics: כפפות הפטיות ביתיות

חברת bHaptics הציגה בתערוכה את ה-TactGlove שלה, כפפות הפטיות ראשונות שמיועדות לשימוש ביתי וכבר מוכנות להפצה. החברה ביצעה שיפורים בקונספט שהציגה בעבר וציידה את הכפפות ב-12 חיישנים המפעילים תהודה לינארית (LRA), והם ממוקמים בכל קצה אצבע ובשני פרקי הידיים.

הכפפות שפיתחה  bHaptics / צילום: יח''צ
 הכפפות שפיתחה bHaptics / צילום: יח''צ

הכפפות מבוססות על אלגוריתם בקרת רטט נוירומורפי, כך שכאשר קורה משהו במשחק, מרגישים רטט באצבעות. לדברי החברה, הכפפות יחלו להימכר בחודש הבא תמורת 299 דולר, וכבר כעת ניתן להשתמש בהן כאשר משתמשים במשקפי מציאות מדומה של כל החברות הגדולות, ובהן מטא.

Haptx: כפפות למפתחים גדולים

חברת Haptx הציגה אף היא כפפות הפטיות המדמות את התחושה במציאות המורחבת, אך בטכנולוגיה שונה ממתחרותיה. במקום להכניס חיישנים עם רטט, החברה בחרה להשתמש בלחצי אוויר על כף-היד, ובכך לדמות את המתרחש. בתערוכה הוצג מעין דמו של חווה, שבו ניתן היה להרגיש את הגשם, להריח את הפרחים, להילחם בחייזרים שמנסים לחטוף את החווה ולהרגיש חיות שמטפסות על הידיים.

מדובר בכפפה מאוד מאסיבית, עם הרבה חיישנים וחוטים עליה. לדברי החברה, המחיר עומד על 80 אלף דולר, והכפפות מיועדות למפתחים גדולים. עם זאת, בקרוב החברה תשיק גרסה ביתית, שצפויה לעלות 5,495 דולר, לצד תוכנית חודשית של מנוי עבור הפעלתן, בעלות של 495 דולר.

OORYM: מציאות רבודה איכותית

חברות רבות ניסו להיכנס לעולמות המציאות הרבודה ולשלב עצמים וירטואליים בחיים האמיתיים. בחברת OORYM הישראלית סבורים כי רובן טעו - בגלל השימוש ברכיב האופטי שנמצא במשקפיים (המכונה Waveguide) ואמור לשלב את התמונה עם העולם האמיתי.

המוצרים הקיימים סובלים משדה ראייה מצומצם, איכות תמונה נמוכה, חוסר יעילות ועוד. ב-OORYM פיתחו טכנולוגיית Reflective Waveguide חדשנית בשם SPS - Simple Planaric Substrate. הטכנולוגיה פותרת את הבעיות שצוינו כאן ומאפשרת תצוגה עם שדה ראייה רחב יותר, יעילות גבוהה ואיכות תמונה גבוהה.

האלמנט של חברת OORYM יכול להציג שדה ראייה של עד 70 מעלות ומאפשר שימוש בכל מקורות התצוגה הקיימים, על-מנת לספק חוויית שימוש טובה. כיום עובדת החברה על פיתוח מוצרים עם חברות רכב, גיימינג, פתרונות תעשייתיים ועוד.

חברת OORYM  (אורים) נוסדה על-ידי ד"ר יעקב אמיתי, מחלוצי התחום בעולם, והוא זה שאחראי לפטנט הראשון בתחום לפני 30 שנה כשהיה מדען במכון ויצמן.

XORBIS: בינה מלאכותית לציור פנים

חברת XORBIS מדרום קוריאה הציגה את SketcherX - רובוט עם בינה מלאכותית, שמזהה את הפנים של מי שיושב מולו ומשרטט אותם תוך כמה דקות. הרובוט עצמו כולל גם בינה מלאכותית של שפה, כדי לנהל שיחה עם האדם תוך כדי שמציירים אותו.

SketcherX / צילום: יח''צ
 SketcherX / צילום: יח''צ

לפי החברה, במהלך השיחה הרובוט משקף את החזון האמנותי של התמונה. מדובר בתשתית מעניינת ליצירת אווטארים למטאוורס ובכלל, כך שבינה מלאכותית תיקח חלק אינטגרלי בחוויה.

HyperVSN: מאוורר שיוצר הולוגרמות

חברת HyperVSN הציגה במתחם התערוכה המרכזי הולוגרמות שנראות מאוד מציאותיות. היא עשתה זאת באמצעות שימוש במאווררים עם אורות, שכאשר הם נעים במהירות אדירה נוצרת תמונה מציאותית. בנוסף, החברה הציגה כמה ציפורים ש"עפו" וגם תצוגה ענקית של דמויות שרות ומדברות.

Sony: תשתית לקבוצת כדורגל

בדומה לשאר חברות המשחקים, סוני בונה עולמות וירטואליים למשחקי הגיימינג שלה. בתערוכה הוצגה תשתית שהיא בונה עם מועדון הכדורגל מנצ'סטר סיטי. סוני צילמה את שחקני הקבוצה בעזרת שבעה חיישנים, כדי ליצור לכל אחד מהם תאום מטאוורס, והיא מאפשרת לאוהדים להשתתף בפעילויות וירטואליות שונות באצטדיון הקבוצה, איתיחאד, באמצעות אווטארים.

בדומה לשאר חברות המשחקים, סוני בונה עולמות וירטואליים למשחקי הגיימינג שלה / צילום: יח''צ
 בדומה לשאר חברות המשחקים, סוני בונה עולמות וירטואליים למשחקי הגיימינג שלה / צילום: יח''צ

לדברי החברה, האפליקציה אמורה לצאת ב־2023, אך עדיין לא ברור האם היא תכלול את יצירת האווטאר והאצטדיון המונפש - וכמה אפשרויות חדשות היא עוד תציע.

*** גילוי מלא: הכתב נשלח לתערוכת CES על-ידי הארגון המנהל את הכנס, CTA