אירו | ניתוח

"זה פשוט לא הגיוני": הסיבות לראלי המפתיע של האירו והתחזית הפסימית לשנה הקרובה

בסתיו האחרון נחלש האירו מול שלל מטבעות, ביניהם השקל, אלא שאז הבנק המרכזי האירופי שינה מדיניות, העלה ריביות והביא להתחזקותו • גם מחירי האנרגיה היורדים בחסות מזג אוויר חם מהרגיל עזרו לשינוי המגמה, אך בנקי ההשקעות מעריכים כי האירו עוד יחזור לשוויון מול הדולר

אירו
אירו

עם תחילת המלחמה באוקראינה, פרוץ משבר האנרגיה האירופי כתוצאה ממנה, ההיסוסים של הבנק המרכזי האירופי (ECB) לגבי התגובה לאינפלציה המשתוללת בגוש וההאטה הגלובלית, המטבע האירופי המשותף צנח לשפל היסטורי. בסתיו האחרון, אחרי שבועות שבהם ריחף שברי סנטים בלבד מעל שוויון עם הדולר, צנח ערך האירו מתחת למטבע האמריקאי, לראשונה מזה 20 שנה.

נביא הזעם שחזה את משבר 2008 בראיון מיוחד לגלובס: "מחירי הדיור בישראל יירדו, אבל מי שלווה הרבה יהיה במצוקה"
ניתוח טכני: המומנטום השלילי במדד S&P 500 רק צובר תאוצה 
השקל היה אחד משלושת המטבעות החלשים בעולם בחודש דצמבר

התחזיות היו עגומות. "האירו בדרך ל־0.94 דולר", העריך אז בנק ההשקעות "גולדמן זאקס". הוא הוסיף כי השער הנמוך "יכול להישמר שנים". בנק "נומורה" היפני ואחרים הצטרפו וחזו מציאות של הידרדרות האירו.

אבל מאז אוקטובר רשם המטבע האירופי התאוששות מפתיעה מול הדולר. בתקופה של כשלושה חודשים בלבד, עלה המטבע האירופי ביותר מ־10% לעומת הדולר (ויותר מ־15% לעומת השקל), ולפני כשבוע רשם את רמתו הגבוהה ביותר מזה חצי שנה. בדרך, הוא רשם את הביצועים הטובים ביותר מזה שנתיים לאחר חמישה שבועות רצופים של עליות. תחזיות האימים לגבי צניחה מתחת ל־0.9 דולר, ההשפעה שלהן על האינפלציה האירופית ובכלל, טרם התממשו.

הבנק החריף את הטון

לפי האנליסטים ישנן שתי סיבות מרכזיות להתחזקות האירו. הראשונה, שאולי הפתיעה רבים בשוק, היא הרטוריקה הניצית שבה החל הבנק המרכזי האירופי (ECB) להשתמש בחודש האחרון בנוגע להעלאות ריבית. בעוד במהלך השנה האחרונה כולה הקפידה נשיאת הבנק כריסטין לגארד לשדר מסר כפול בנוגע לצורך להעלות ריבית מחד, אך לשמור על הכלכלה האירופית מהתרסקות מנגד, והבהירה כי האינפלציה באירופה "שונה מהותית" מהאינפלציה בארה"ב, בדצמבר היא החריפה את הטון.

כריסטין לגארד, נשיאת הבנק המרכזי האירופי / צילום: Associated Press, Michael Probst
 כריסטין לגארד, נשיאת הבנק המרכזי האירופי / צילום: Associated Press, Michael Probst

שינוי המדיניות התבטא בהודעה לפיה הבנק מתכוון להעלות את הריבית "באופן משמעותי", ובהצהרות נגידים כי התהליך יימשך "על פני זמן רב". העובדה כי הריבית בגוש האירו נמוכה בהשוואה בינלאומית (2% כיום לעומת 4.25% בשוק האמריקאי) החלישה את האירו מאז תחילת גל העלאות הריבית של בנקים מרכזיים ברחבי העולם. העלאות רבות יותר וממושכות יותר אמורות לחזק את המטבע האירופי.

זו הסיבה, לפי חברות הייעוץ והבנקים המנתחים את המצב באירופה, שבגינה נתוני האינפלציה "החיוביים" שהתפרסמו בחודשים האחרונים בגוש - העובדה כי אחרי 16 חודשים של עליות מתחילות להירשם ירידות - מחלישות את האירו. הציפייה של הסוחרים היא שה־ECB יעצור את העלאות הריבית באופן מוקדם יותר מהצהרותיו. אבל דינמיקה דומה נרשמת גם ביחס לדולר, וגם במשק האמריקאי השוק מעריך כי ה"פד" יישבר הרבה יותר מהר מההצהרות של נגידיו בנוגע להעלאות הריבית.

המזל שיחק באירופה

לכן, הסיבה העיקרית לדברי האנליסטים להתחזקות האירו היא מחירי האנרגיה. בסתיו היו חששות ממשיים לגבי החורף הנוכחי באירופה, השאלה אם מדינות ייאלצו לקצוב גז לעסקים ולבתי אב לחימום הייתה פתוחה, כך גם לגבי השאלה אם יהיו הפסקות חשמל, אם תעשיות שלמות יוכלו להמשיך ולעבוד בעוד אירופה מתמודדת עם מחסור בגז טבעי ובמחירי נפט אסטרונומיים. אבל בינתיים, מחירי הנפט ירדו באופן יוצא דופן, למרות הורדת תפוקה מצד אופ"ק, ונראה כי נכון לעכשיו החשש ממשבר אנרגיה קולוסלי ביבשת בחודשים הקרובים נרגע.

המזל שיחק לאירופה, ואחרי התחלה קרה של החורף, השבועות האחרונים חמים באופן ניכר מהרגיל. טמפרטורות הגבוהות בחמש עד עשר מעלות מהממוצע של השנים האחרונות נרשמו בשבוע הראשון של ינואר מהמדינות הבלטיות ועד לספרד. מעט הגז שעדיין מגיע לאירופה מנורבגיה וממקורות אחרים ממלא מחדש את המאגרים, ואלו עומדים על 90% מילוי, בהשוואה ל־50% בחורף שעבר. בהתאם לכך, מחירי הגז ירדו לרמות שלא נרשמו מאז פרוץ המלחמה באוקראינה. "האירו קשור בקשרים עבותים למחירי האנרגיה", כתבו אנליסטים מ"גולדמן־זאקס". עם ירידת מחירי האנרגיה, כך מתחזק המטבע האירופי.

האירו עוד יחזור לשפל?

אבל יש מי שאינם סבורים שהמצב יימשך. לשיטתם, אירופה אולי תצליח לעבור את החורף הקרוב, שבו היא עדיין מסתמכת על גז רוסי ונפט שנצברו במאגרים, אבל העתיד שלה לוט בערפל. בכל מקרה, היא צפויה לשלם הרבה יותר עבור האנרגיה, כשהיא עוברת מגז בצינורות מרוסיה לגז מונזל מארה"ב ומקטאר. בחודשים האחרונים היה די בתשלומים הללו כדי לבטל לחלוטין את העודף המסחרי של גרמניה, למשל.

"ארה"ב עצמאית מבחינת אנרגיה, בעוד גוש האירו הוא יבואן אדיר של אנרגיה", כתב רובין ברוקס, הכלכלן הראשי של המרכז לפיננסיים בינלאומיים, "לכן החוזקה של האירו והחולשה של הדולר הם רק רעש... האירו מוערך־ביתר בצורה אדירה וההתחזקות של האירו ב־10% בחודשים האחרונים פשוט לא הגיונית".

גורם נוסף שיכול להחליש את המטבע המשותף הוא המיתון החזוי באופן מיידי לחלק גדול ממדינות אירופה. לפי הערכות קרן המטבע הבינלאומית, "מחצית ממדינות אירופה" צפויות להיות טכנית במיתון במהלך השנה הקרובה.

רוב הבנקים המרכזיים והממשלות מקוות כי יהיה מדובר ב"מיתון רדוד", כלומר התכווצות כלכלית של שברי אחוזים, אבל זהו רק תסריט אחד. התנודתיות של מחירי האנרגיה, של המצב הביטחוני והתלות בשורה ארוכה של גורמים גלובליים, יכולים בקלות לשרטט תסריט אחר.

לכן, שורת בנקי השקעות, ביניהם JPMorgan, ברקליס, ING ועוד מאמינים כי המטבע האירופי יחזור לשוויון עם הדולר במהלך השנה הקרובה, לפי סיכום של המלצות שהתפרסם בתקשורת האירופית. בין אם בשל תחרות גוברת על גז מונזל מצד סין, מיתון אירופי, זינוק בעלויות חוב שיפצל את האיחוד האירופי או העלאות ריבית תכופות, הם מעריכים כי האירו ישוב לשפל שרשם בספטמבר האחרון, כבר בחודשים הקרובים.

על חוסר הוודאות הרבה יעידו הערכות מנוגדות, למשל זו של HSBC, שכלכלניו כתבו בסקירה שפורסמה השבוע כי האירו הפך להיות אטרקטיבי במחיריו הנמוכים, והמליץ ללקוחותיו לרכוש אותו.