יזם הנדל"ן שנרצח פעל למנוע מכירת מתחם התחדשות עירונית בראשל"צ

טרם מותו הגיש ניסים אסייג תביעה שבה טען לזכות סירוב, בעסקה לרכישת מתחם הפינוי־בינוי "נחלת יהודה"

ניסים אסייג ז''ל / צילום: איל יצהר
ניסים אסייג ז''ל / צילום: איל יצהר

קבוצת הנדל"ן והתשתיות לוזון שבשליטת עמוס לוזון דיווחה בתחילת השבוע לבורסה על הגשת תביעה בקשר להסכם שחתמה בחודש נובמבר, ולפיו תרכוש מידי חברת נכסים ובניין  את חלקה בפרויקט פינוי־בינוי במתחם "נחלת יהודה" בראשון לציון. היקף העסקה הכולל הוערך ב־175-160 מיליון שקל. 

השקל היה אחד משלושת המטבעות החלשים בעולם בחודש דצמבר 
מי שמע על אינפיניה וניו מד? מה גורם לחברות ענק להחליף את שמן 

על־פי הדיווח של קבוצת לוזון, הומצא לידי החברה כתב תביעה אשר הוגש בתחילת השבוע שעבר לבית המשפט המחוזי בלוד, ובמסגרתו טוען התובע כי הוא בעל זכות סירוב ראשונה ביחס למכירת הזכויות בפרויקט.

מבדיקת גלובס עלה כי את התביעה הגיש יזם הנדל"ן ניסים אסייג מראשון לציון, שנרצח ביום חמישי האחרון, על־פי החשד בידי קרוב משפחתו. לפי קבוצת לוזון, "טענת התובע נודעה לחברה לראשונה במסגרת תביעה זו. לוזון לומדת את כתב התביעה והנושא שבמחלוקת, ובכוונתה להגיש לבית המשפט כתב הגנה בתוך 60 ימים ממועד הגשת התביעה. כמו כן בוחנת החברה הגשת בקשות נוספות, לרבות בקשה לסילוק על הסף בשל היעדר יריבות".

טען לזכות סירוב ראשונה במכירה

מתחם "נחלת יהודה" הוא מתחם התחדשות עירונית בראשון לציון המשתרע על שטח של כ־80 אלף מ"ר. הפרויקט המתוכנן במתחם כולל פינוי של 214 יחידות דיור וכן 19 יחידות מסחריות קיימות והקמת 800 יחידות דיור חדשות וכן שטחי מסחר ומשרדים בהיקף כולל של כ־3,600 מ"ר מסחר ו־7,670 מ"ר משרדים וכן שטחים לצורכי ציבור.

קבוצת לוזון נסחרת בבורסה בתל אביב לפי שווי שוק של 635 מיליון שקל. עמוס לוזון הוא בעל השליטה בחברה עם 66.4% מהמניות.

בתביעה שהגיש אסייג המנוח לבית המשפט, הוא ביקש לחייב את הנתבעות - בהן נכסים ובניין וקבוצת לוזון - למסור לידיו עותק מלא מההסכם שנחתם, וכן להצהיר כי הנתבעות לא רשאיות לפעול להשלמת העסקה ללא מתן זכות סירוב ראשונה לתובע, או לחלופין להורות על ביטול הסכם הפירוד מנובמבר 2012, שבמסגרתו אסייג העביר את זכויותיו בפרויקט בכפוף לתנאים, ובהם זכות סירוב ראשונה.

לפי כתב התביעה שהגיש אסייג, בשנת 2007 הוא הקים חברה שהחלה לעסוק באיתור מתחמים להתחדשות עירונית. ב־2009 הפכה גם נכסים ובניין לשותפה בפרויקטים.

אחד הפרויקטים היה מתחם נחלת יהודה, "המצוי בשכונה שבה מתגורר התובע בראשון לציון". ב־2012 החליטו הצדדים להיפרד וחתמו על הסכם פירוד וחלוקת פרויקטים, שהשאיר את פרויקט "נחלת יהודה" בידי השותפות לשעבר, כשלאסייג ניתנה לטענתו זכות סירוב ראשונה למקרה שבו יחליטו למכור את חלקן בפרויקט.

בנובמבר האחרון הודיעה קבוצת לוזון על ההתקשרות בהסכם לרכישת הזכויות בפרויקט, כשלפי התביעה, "טרם לכריתת הסכם זה או לאחריו, לא טרחו מי מהנתבעות למסור לאסייג את הסכם המכירה ו/או ליתן לו אפשרות לממש את זכות הסירוב הראשונה שהוקנתה לו בהסכם הפירוד".

עוד טענות ביחס לעסקת "נחלת יהודה" 

גורם נוסף שטען לאחרונה כנגד תנאי העסקה הוא יזם הנדל"ן ספי צביאלי, בעל מניות בדסק"ש (בעלת השליטה בנכסין ובניין), שהגדיר אותה "עסקה תמוהה וחסרת כל היגיון כלכלי".

בין היתר טען צביאלי כי מדובר בעסקה מהותית ביותר שלא התקיים כל הליך תחרותי בעניינה, ואין ספק שלא מדובר בעסקה המיטבית ביותר שניתן לבצע בנסיבות העניין. כן היא מנוגדת ליעדיה של דסק"ש ולתוכנית האסטרטגית שלה, כך לטענתו.

עוד טען צביאלי כי הוא הציע לרכוש את הפרויקט בעצמו באמצעות "הצעה משופרת באופן דרמטי מזו של לוזון", הגבוהה ממנה ב־45 מיליון עד 60 מיליון שקל. לדבריו, "דסק"ש ונכסים ובניין אף סירבו להביא את ההצעה לידיעת בעלי המניות".