הדור החדש של הריינג'רובר ספורט: המחיר מתחיל ב-758 אלף שקל, ומה עם זמן האספקה?

לאח הצעיר במשפחת ריינג'רובר יש ממדים מרשימים ונוכחות רצינית • אבל מתחת לכסות המאיימת, הוא מציע תא נוסעים מפואר והתנהגות כביש מפתיעה

הדור החדש של ריינג'רובר ספורט / צילום: יח''צ
הדור החדש של ריינג'רובר ספורט / צילום: יח''צ

שנת 2022 הייתה שנת המכירות הטובה ביותר אי פעם בפלח מכוניות הפרימיום והיוקרה בישראל. בשנה החולפת נמסרו קרוב ל־26 אלף מכוניות יוקרה מייבוא סדיר, שמחיר המחירון שלהן מתחיל בכרבע מיליון שקל, ועוד כמעט 7,000 כלי רכב מייבוא עקיף - נתח של קרוב ל־14% מסך המכירות השנתיות. מתוך אלה, כמעט 5,700 היו דגמים שמחירם חצי מיליון שקל ומעלה.

בינתיים נראה שמגמה זו צפויה להמשיך גם ב־2023. קחו למשל את הדור החדש של ריינג'רובר ספורט, שמחיר הבסיס שלו מתחיל ב־758 אלף שקל ונוסק עד 935 אלף שקל לפני תוספות. הרכב הושק בארץ בשלהי נובמבר וימים ספורים לאחר מכן נסגרו ספרי ההזמנות שלו לאחר שכ־100 כלי רכב נמכרו, על פי דיווחי היבואן. ואם תיגשו היום לאחת הסוכנויות כדי להזמין לכם את הרכב הזה, תתבשרו שאין לו כרגע מועד אספקה לשנה הקרובה.

בין יוקרה לספורט

הריינג'רובר ספורט לדורותיו הוא סמל סטטוס, וכראוי למעמדו הרם, יש לו ממדים נדיבים עם גג שמתנשא אל מעל 1.8 מ' ומכסה מנוע בגובה הגגות של רוב המכוניות הפרטיות. הוא יושב על חישוקי 22 אינץ' עצומים ועל צמיגים ברוחב של זחל נגמ"ש. יש לו גם חרטום מאיים עם לא פחות מחמישה פתחי קירור עטויים בגריל מושחר. גם החלונות מושחרים.

אמנם הדור החדש נראה הרבה יותר חלקלק מקודמו, עם ידיות דלתות שמוטמעות בגוף וזנב הדוק ומפוסל, אבל הוא מותיר על סביבתו רושם של שומר שרירי בכניסה למועדון יוקרתי - אף אחד לא מעז לחתוך אותו על הכביש ואפילו רוכבי קטנועים קשוחים שומרים ממנו מרחק.

למרות השם, תא הנוסעים קרוב יותר לתיאור "יוקרתי" מאשר ל"ספורטיבי". את פני הנכנסים מקבל מערך תצוגה מרהיב שכולל מסך ענק ולוח מחוונים דיגיטלי קמור ברזולוציה גבוהה. כמות המידע שניתן להציג על המסכים הללו יכולה לאתגר גם גיימרים מדור ה־Z, אם כי למרבה המזל יש כמה ברירות מחדל פשוטות לקריאה גם עבור מי שלא מתמצא בעולם הדיגיטלי.

מערך הפיקוד עצמו מעוצב בצורה מינימליסטית, ורק מעט מתגי שליטה חיוניים וקומץ כפתורים מפרים את המראה הנקי שלו. מוט ההילוכים הקצר והמוצק נעים לאחיזה, ורק מתגי השליטה של המושבים שממוקמים על הדלתות, דורשים קצת יותר סובלנות.

האבזור התקני כולל את כל עזרי הנוחות המקובלים, בנוסף לחבילה של חיישנים היקפיים שמזהים ומגיבים לאיומים מכל הכיוונים.

המרחב הפנימי ברכב ימלא כל דרישה טיפוסית: החל מהסעת שלושה אח"מים וכלה במסעות משפחתיים ארוכים. היושבים מאחור נהנים מתצפית לכל הכיוונים תודות לתנוחת ישיבה גבוהה, ויש גם תא מטען גדול שיכול להכיל שמונה מזוודות.

איכות הייצור והגימור מרשימה הודות לדיפון עור רך ריחני שעוטף את המושבים ולוח המחוונים, משטחי פלסטיק רכים ונעימים למגע, עיטורי עץ בגימור עילית ואיכות הרכבה שלא נכנעת אפילו לטלטולים.

כמו קטר רכבת

בהתאם לצו האופנה, הריינג' ספורט מוצע גם עם הנעת פלאג־אין, שמתהדרת בפליטה מזערית וצריכת דלק של מכוניות בנזין חסכונית. ככל הנראה תושק גם גרסה חשמלית בעתיד. אבל עד שיהיו מנועים ירקרקים, הרכב מגיע לארץ עם מנוע טורבו־דיזל שכולל שישה צילינדרים בנפח 3 ליטר, שמייצר 300 או 350 כ"ס בהתאם לגרסה.

מנוע הדיזל בגרסת המבחן שלנו, עם 300 כ"ס, מצויד בסיוע היברידי "קל" שהתווסף כדי להרגיע את המצפון הסביבתי של הרוכשים. בפועל, זהו מנוע טורבו־דיזל גדול ומסורתי, שמייצר מומנט מאסיבי בסל"ד נמוך ודוחף את הרכב כמו קטר רכבת. כל לחיצה בריאה, אפילו במצב התכנות "הרגוע", מזניקה את הרכב קדימה בליווי נהמת באס עמוקה והמהירות נצברת בקצב מרשים מאוד לכלי כה כבד. העברת ההילוכים רהוטה, אבל פגשנו בתיבות הילוכים עם תגובה יותר נמרצת לקיק־דאון.

אין לנו תלונות לגבי תאוצה מאפס ל־100 קמ"ש ב־6.6 שניות, אך יש בפלח המחיר הזה כלים הרבה יותר מהירים. מי שמצפה לביצועים שהולמים את התואר "ספורט", יצטרך כנראה לחכות לגרסאות הפלאג־אין החזקות. צריכת הדלק הרשמית היא 13.5 ק"מ לכל ליטר סולר, אך בפועל אפשר לצפות לכ־10 ק"מ לליטר.

נושק למיליון

הריינג' ספורט ניצב על פלטפורמה חדשה שכוללת מתלי אוויר ממוחשבים. אולם, הרכב עצמו קל יותר והכיול של המתלים פחות רך ויותר ספורטיבי גם במצב התכנות "הרגוע". ביחד עם חישוקי הענק, התחושה היא קצת יותר קשיחה ופחות מרחפת מזו של הווג, שאפילו נכנעת לעיתים לפסי הרעדה עירוניים ולבורות גדולים ומטלטלת את התא.

הצד החיובי הוא תחושה הדוקה וספורטיבית יותר משל האח הגדול, הודות להיגוי מדויק ויכולת טובה להתמודד פניות הדוקות במהירויות רציניות. מנגד, בניגוד לכלים כמו ב.מ.וו X5 או פורשה קאיין, הרכב לא נותן לרגע לשכוח את ממדיו ודורש תשומת לב יתרה על כבישים צרים. בחברה מודעים לכך, ומציידים את הרכב באופציה להיגוי אחורי שאמור לסייע ליכולת התמרון שלו. זוהי אופציה רצויה מאוד למרות מחירה.

הרכב גם מתוכנן לנסיעות שטח. אבל אם מישהו רוצה לשחוק על סלעי הנגב את החישוקים הנוצצים, שעולים 8,000 דולר לסט - נותר לנו רק לאחל לו בהצלחה.

המחיר של גרסת הדיזל הבסיסית מתחיל ב־758 אלף שקל, ורוב הלקוחות נוטים להזמין עוד חבילות ואופציות בעשרות עד מאות אלפי שקלים. זה לא מחיר שמרתיע את הלקוחות חסיני־האינפלציה בכל העולם שהתרבו בשנים האחרונות. תשאלו את היצרנית שמתקשה לעמוד בביקושים.

חלק מהמתחרות

ב.מ.וו X5 30D

640 אלף שקל עולה גרסת ה־30D ההתחלתית של ב.מ.וו X5. לרכב יש בסיס גלגלים באורך 2.97 מ', שמאפשר להושיב עד 7 נוסעים. תא הנוסעים חדשני, והמנוע הוא 3 ליטר טורבו דיזל, שמייצר 286 כ"ס ומאיץ את הרכב ל־100 ב־6.1 שניות

ב.מ.וו X5 30D / צילום: יח''צ
 ב.מ.וו X5 30D / צילום: יח''צ

מרצדס GLE 400D

759 אלף שקל עולה גרסת הבסיס של מרצדס GLE 400D. הרכב נמתח לאורך של כ־5 מ' וניצב על בסיס גלגלים של 3 מ'. המנוע הוא טורבו דיזל בנפח 3 ליטר, שמייצר 330 כ"ס ו־70 קמ"ש ומאיץ את הרכב ל־100 ב־5.7 שניות

מרצדס GLE 400D / צילום: יח''צ
 מרצדס GLE 400D / צילום: יח''צ

אאודי Q7 50TDI

662 אלף שקל עולה גרסת ה־50TDI של אאודי Q7. לרכב יש מתלי אוויר אלקטרוניים ותא נוסעים מפואר וגדול. להנעה אחראי מנוע טורבו דיזל בנפח 3 ליטר, שמייצר 286 כ"ס ומומנט של 61 קג"מ והוא מאיץ את הרכב ל־100 ב־6.1 שניות

אאודי Q7 50TDI / צילום: יח''צ
 אאודי Q7 50TDI / צילום: יח''צ