האינפלציה בטורקיה מאטה בקצב המהיר ביותר מאז 1995

מדד המחירים לצרכן בטורקיה עלה ב-64.3% בשנה בדצמבר, ירידה מ-84.4% בחודש הקודם • אולם, המגמה החיובית נמצאת בסיכון לאור גידול בהוצאות כספי ציבור לקראת הבחירות

איסטנבול, הבירה הכלכלית של טורקיה. אינפלציית המזון במדינה היא הרביעית בחומרתה בעולם. / צילום: Shutterstock, nataschen
איסטנבול, הבירה הכלכלית של טורקיה. אינפלציית המזון במדינה היא הרביעית בחומרתה בעולם. / צילום: Shutterstock, nataschen

האינפלציה בטורקיה ממשיכה להאט: אחרי שבחודש הקודם, באופן מפתיע, הפכה טורקיה למדינה היחידה בעולם בה האינפלציה יורדת בזמן שהריבית יורדת, גם השנה החדשה נפתחת בנתונים מעודדים. קצב ירידת האינפלציה הוא החד ביותר מאז 1995.

המשבר הכלכלי שטורקיה נמצאת בתוכו מאז 2018 מאופיין בשחיקה חדה של הלירה הטורקית, אינפלציה גבוהה, עליית מחירי האשראי, ועלייה בחוסר היכולת להחזיר הלוואות בכלל המדינה. הגורמים העיקריים למשבר הם הגרעון המופרז בחשבון המדינה השוטף, יחד עם חובות פרטיים כבדים במטבע חוץ. זאת, בשילוב עם עמדותיו הלא שגרתיות של נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן, שלקח את המדינה לניסוי כלכלי שנוי במחלוקת, בלשון המעטה.

● רוסיה נגד נורבגיה: החזית החדשה שנפתחת בארכיפלג הארקטי 

● שיכון ובינוי תוכיח: כמה מבהילה ריבית של 3.75% 

מגמת האטת האינפלציה החלה בחודש נובמבר האחרון, אז עמדה על קצב שנתי של 85.51%, זאת למרות החלטתו של הבנק המרכזי להוריד את הריבית שוב, באחוז וחצי ל-9%. מדד המחירים לצרכן עלה ב-64.3% בשנה בדצמבר, ירידה מ-84.4% בחודש הקודם, על פי נתונים שפרסמה הלשכה הטורקית לסטטיסטיקה ביום שלישי. התחזית החציונית של כלכלנים שנסקרו על ידי בלומברג הייתה 66.7%. חלק גדול מההאטה משקף אפקט בסיס של עליות מחירים מהירות בחודש האחרון של 2021, כאשר הלירה איבדה כמעט חמישית מערכה תוך ימים, מה שייקר משמעותית את היבוא.

צמיחת אשראי מאופקת ומטבע יציב יחסית הביאו מאז את קובעי המדיניות לצפות לאינפלציה של 22.3% עד סוף השנה הנוכחית. העליות במחירי המזון, האנרגיה והתעשייה הואטו כולם לשיעורים מתחת ל-100%, מה שמסמן "מגמת ירידה גלויה" שאפשרה לממשלה לעמוד ביעדיה לטווח הבינוני, כך לפי שר האוצר והכלכלה, נורדין נבטי. האינפלציה החודשית עלתה ב-1.18% בדצמבר, ומחירי הליבה, שאינם כוללים פריטים תנודתיים כמו מזון ואנרגיה, עלו ב-51.93%.

אלא שהבחירות המתקרבות בטורקיה, שיערכו בחודש יוני, והוצאות כספי הציבור המתוכננות לקראתן, מאיימות לשנות את הכיוון המעודד בו מתקדמת כלכלת המדינה. בנוסף, הנשיא ארדואן הבטיח בחודש שעבר פרישה מוקדמת למיליוני עובדים בהתחייבות לפני הבחירות, שעלולה לעלות לאוצר הטורקי בסביבות 13 מיליארד דולר בשנה. הממשלה גם הודיעה על העלאה של 55% לשכר המינימום הרשמי, ומתכוננת להזרים 3.3 מיליארד דולר לבנקים במדינה כדי להאיץ הלוואות זולות שיעזרו לעסקים להתמודד עם העלויות הגוברות.

המנהיג הטורקי רואה בעלויות אשראי נמוכות כמפתח לשאיפותיו להגביר את ההשקעות ויצירת מקומות עבודה לקראת הבחירות. בתור מי שעומד מאחורי ארבע הורדות ריבית רצופות, נגיד הבנק המרכזי שאהאפ קבג'יאולוהאשים את האינפלציה המשתוללת במחירי אנרגיה גבוהים ומטבע חלש שהניע את עלויות הייבוא. הנגיד יציג את הדו"ח הרבעוני הבא שלו על תחזית האינפלציה ב-26 בינואר, ויכתוב מכתב פתוח לממשלה שיסביר מדוע החמיץ את שיעור היעד הרשמי של 5%.

"אנחנו עדיין צריכים לקחת בחשבון את הזינוק המתוכנן בהוצאות הציבוריות לפני הבחירות, שעשוי להזין את עליות המחירים התקופתיות", אמר לבלומברג הכלכלן הראשי של בנק ההשקעות "טרה יתירים" מאיסטנבול, אנבר ארג'ן. "הביקוש הכולל והרצון של חברות להעביר עלויות עולות ישפיעו על עליות מחירים עתידיות".