קופות הגמל רשמו את השנה הגרועה ביותר מאז 2008. האם הבורסה בת"א תשלם את המחיר?

קופות הגמל הכלליות רשמו בשנה החולפת תשואה שלילית של 8% והמסלולים המנייתיים תשואה שלילית כפולה • חלק מהחברות המנהלות כבר מתכננות להגדיל השקעה בחו"ל, בעיקר בארה"ב • בבורסה בת"א טוענים: "בעולם האג"ח - אין לנו תחרות אמיתית"

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי
בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

2022 תיזכר כאחת השנים הקשות ביותר בעשורים האחרונים בשוקי ההון בעולם. הנאסד"ק צנח ב-33%, מדד 500 S&P איבד כמעט 20%, ואילו המדדים המובילים בישראל, דוגמת ת"א-35 ות"א-125, איבדו כ-9% ו-12% בהתאמה. לירידה התלולה הזו הייתה כמובן השפעה על החסכונות של כולנו, ועבור קופות הגמל וקרנות הפנסיה זו הייתה השנה הגרועה ביותר מאז המשבר הכלכלי של 2008.

המפקח על הבנקים נגד הבנקים: הסתירו מידע מעסקים קטנים | בלעדי 
חידת המט"ח: הדולר בעולם במגמת ירידה, למה דווקא מול השקל הוא מתחזק? 
הסעיף שנשלף משום מקום ותקע את המהלך להוזלת אלפי מוצרים | ניתוח

על פי התחזית של בית ההשקעות מיטב, המסלולים הכלליים של קופות הגמל השיגו ב-2022 תשואה ממוצעת שלילית של כ-8%, ותשואה שלילית כפולה כמעט, של מינוס 15.5%, הושגה במסלולים המתמחים במניות. זאת לאחר אוקטובר ונובמבר חיוביים, ולאחר שחודש דצמבר הסתיים בתשואות שליליות של כמעט 2% ו-4%, בהתאמה, בשני סוגי המסלולים.

למעשה, בעשור האחרון מדובר בשנה השלילית השנייה בלבד, ובחמש השנים האחרונות שלפני 2022 (2017-2021) ובעשר השנים האחרונות (2012-2021) קופות הגמל הכלליות הציגו תשואות שנתיות ממוצעות חיוביות של 7.3% ו-6.7% בהתאמה.

גם קרנות הפנסיה לא רוו נחת בשנה שזה עתה הסתיימה. מסלול הדגל, לבני 50 ומטה, סיים את השנה עם תשואה שלילית של יותר מ-5%. המסלול לבני 50 עד 60 הציג תשואה שלילית מתונה יותר, של 3.8%, וזה של בני ה-60 ומעלה של כ-2.5%.

"המסה הקריטית של הירידות באג"ח מאחורינו"

"השנה הזו התאפיינה בירידות חדות בשוק המניות אבל גם בשוק האג"ח", מזכיר נועם רוקח, סמנכ"ל ההשקעות באנליסט. "לגבי שוק האג"ח, להערכתנו המסה הקריטית של הירידות מאחוריו, וככלל, התשואה של רכיב האג"ח מאוד השתפרה בתיק לאחר מכן. לגבי שוקי המניות, למרות הירידות החדות, הם לא במצב משברי, והמשמעות היא שזה לא הפך את המניות להזדמנות של פעם בכמה שנים, כפי שהיה לאחר הירידות בהתפרצות הקורונה. עם זאת, לחוסכים שמסתכלים קדימה, נכון שזו שנה פחות טובה, אבל כניסה למניות כיום אפשרית בשוויים יותר סבירים. לכן לחוסך ארוך טווח זו נקודת כניסה סבירה, כשבראייה רחבה גם הרכיב האג"חי נותן כעת תשואה לא רעה".

נכון להיום, המסלול הכללי בקופות הגמל בנוי מ-40%-45% מניות בפיזור רחב, גם גיאוגרפית וגם סקטוריאלית, ושאר התיק בנוי מאג"ח בארץ ובחו"ל ומנכסים אלטרנטיביים. השאלה הגדולה היא לאן ילכו בעתיד הקרוב ההשקעות של הגופים המוסדיים. אומנם מדובר בתשואה לטווח ארוך, אך הגופים ירצו לצמצם את ההפסדים מהשנה שחלפה באופן מיידי.

אם בתחילת 2022 הבורסה המקומית הציגה תשואות טובות יותר מוול סטריט (וכך כאמור גם בסיכום השנה), הרי שבחלק השני של השנה המגמה התהפכה, בסוג של תיקון, והשוק האמריקאי הציג תשואות טובות יותר. כך שנראה שלשם ילכו החברות המנהלות את החסכונות.

"אם מסתכלים על השוק לאורך זמן, החלק המנייתי מניב תשואות עודפות על מוצרים אחרים", אומר תמיר פרדר, סמנכ"ל ניהול תיקים בהפניקס בית השקעות. "בשוק האמריקאי התשואות האלה נעות בין 8% ל-10% לשנה, ובאופן סטטיסטי מדד S&P 500, שחלק גדול מהכסף הפנסיוני הישראלי מושקע בו, עלה ב-73% מהשנים שהוא קיים וזה חדשות טובות.

אם מסתכלים על שנים שבהן היו ירידות, ב-80% מהמקרים, השנה שלאחריהן הייתה חיובית, כך שלגבי שוק המניות יש הסתברות יפה שנראה שנה חיובית. נוסיף לזה את הצפי שלנו שעליית הריבית אמורה להיבלם בסוף הרבעון הראשון ושהאינפלציה במגמת ירידה, וזה נותן אופטימיות לגבי שוק המניות בשנה הבאה".

פרדר מציין כי השוק האמריקאי נראה אטרקטיבי יותר, גם בגלל הירידות שהיו בו בשנה האחרונה וגם בגלל שבארה"ב כבר רואים את הירידה באינפלציה, אפילו ירידה מהירה. "מהלך העלאת הריבית שם די קרוב למיצוי, אולי נראה עוד העלאה או שתיים, כשיש אפילו ציפיות לירידת ריבית לקראת סוף 2023. זה יכול לעזור לשוק המניות בכלל ולשוק האמריקאי בפרט, שהוא מוטה חברות טכנולוגיה שהיו מתומחרות גבוה מאוד לפני שנה-שנתיים.

"בינתיים אנחנו משתדלים לאזן את התיק עם סקטורים יותר דפנסיביים כמו תקשורת ובריאות" מוסיף פרדר. "ולמרות שגם השוק בארץ נראה בסדר, אנו נותנים עדיפות לשוק האמריקאי כרגע".

רוקח מצדו מסביר כי באנליסט לא עשו שינויים גדולים בפוזיציה, מאחר שהיסטורית הקופות שלהם הן עם חשיפה גדולה לשוק בארה"ב. "השוק האמריקאי יתפקד אם הטכנולוגיה תתפקד, כי זהו יותר עניין סקטוריאלי מאשר גיאוגרפי, שכן החשיפה במדדים כמו S&P גדולה יותר לטכנולוגיה אל מול השווקים האירופיים. לכן, כדי לייצר תשואה עודפת, צריך שהסקטור הטכנולוגי יתפקד. יש לציין כי נקודת הכניסה לעולם הטכנולוגי יותר מפוכחת וסבירה מבעבר", אומר רוקח, "והתפכחות זו תגיע גם לעולמות ההון סיכון, ולא רק לשוק הסחיר.

אגב, את ההתפכחות הזו רואים גם בעולם הנדל"ן, שבו התמחור של מניות חברות הנדל"ן המניב ירד משמעותית, וכרגע גם בנדל"ן יש עדיפות לשוק הלא סחיר".

ליאור הדר, מנהל אגף מכירות, חטיבת הלקוחות מיטב בית השקעות, אומר כי גם במיטב מבצעים את ההתאמות הנדרשות באופן שוטף בהתאם למצב השווקים, ולפיכך, תיתכן הגדלת החשיפה לארה"ב.

באשר לשאלה האם בבית ההשקעות יגדילו חשיפה למדדים כדי להימנע מתזוזות חדות במניות ספציפיות, השיב הדר, כי "באופן אסטרטגי, כבר היום אנו מבצעים את מרבית החשיפה לחו"ל באמצעות מדדים. זאת בעוד שבישראל מרבית החשיפה היא למניות ספציפיות בהתאם לתוצאות ניתוח ואנליזה מקצועית".

יניב פגוט, סמנכ"ל מחלקת מסחר, נגזרים ומדדים בבורסה, אמר כי "כשמדברים על הבורסה בת"א שוכחים כי חלק גדול מהמסחר הוא באג"ח, ולא רק במניות. "בעולם האג"ח, הממשלתי והקונצרני, אין לנו תחרות אמיתית. שוק האג"ח המקומי היה המקום שבו המוסדיים משקיעים את הכסף, גם לטווח ארוך וגם לקצר.

"השקל הוא מטבע חזק, ולכן בכל הקשור לשוק האג"ח המקומי, הכסף המוסדי ימשיך לזרום לכאן, וראינו שמי שחיפש הרפתקאות באג"ח בשוק האמריקאי חזר לפה, ועכשיו, לאור רפורמת האג"ח המיועדות לפנסיה, יהיה בשוק הזה עוד יותר מעניין.

"לגבי המניות, תמיד אפשר לבדוק רק את החודש האחרון, אבל בסיכום 2022 השוק פה ניצח בפער גדול את המדדים בארה"ב. גם ב-2021, מי שוויתר על השוק המקומי הפסיד. הכלכלה פה צומחת טוב יותר וגם תחזיות הצמיחה ל-2023 טובות יותר. כשבנק ישראל יתמתן ויוריד את הרגל מגז הריבית, השוק המקומי יחזור להציג נתונים טובים יותר".

האם כדאי לנייד כעת את הכספים?

לאור הירידות, חוסכים רבים שואלים את עצמם אם כדאי להם לנייד את הכספים לגופים אחרים שהשיגו תשואות טובות יותר, או לכל הפחות לעבור למסלול סולידי יותר.

שירז אסיאד, מנהל מחקר השקעות, חטיבת חיסכון ארוך טווח בהראל, מציין כי ניתן לנייד בכל שלב את כספי החיסכון בין חברות הניהול ללא קיבוע ההפסדים, אך יחד עם זאת חשוב לזכור שמעבר ממסלול מוטה מניות למסלול סולידי יוכל להיחשב קיבוע הפסד באופן תיאורטי, למרות שלא בוצעה משיכה פיזית של הכספים.

לדברי ליאור הדר ממיטב, "המעבר בין גופים אינו מהווה פתרון קסם כנגד ירידות, ומנגד גם אינו מקבע הפסדים מן העבר. משברי עבר הוכיחו שעבור לקוחות שהיו עד כה בחשיפה מנייתית משמעותית, מעבר למסלולי השקעה סולידיים דווקא לאחר שנרשמו ירידות חדות, עשוי לקבע את ההפסד, במקום לסייע. לא הייתי ממליץ לעבור או לנייד, אבל מי שחושש כן יכול להפקיד לקופות אג"חיות או קופות עם חשיפה מנייתית נמוכה".