סיכום שנת 2022 ברמ"י ובמינהל התכנון: שיאים במכרזים ואישורים להתחדשות עירונית

ב-2022 נרשם שיא בהיקף השיווקים, עם כ-107 אלף יח"ד • שיא נוסף נרשם בהיקף ההכנסות: כ-37 מיליארד שקל • הרשות העבירה כמיליארד שקל מההכנסות לפיתוח המטרו • מנהל רמ"י, ינקי קוינט: "העבודה הטובה מול משרד הבינוי והשיכון תימשך גם עם השר החדש" • גם מינהל התכנון פרסם סיכום לשנת 2022, על פיו גופי התכנון אישרו 158 אלף יחידות דיור ובכך עקפו את היעד השנתי

תכנית פארק אור יהודה. שיא בהכנסות רשות מקרקעי ישראל ב-2022 / הדמיה: רשות מקרקעי ישראל
תכנית פארק אור יהודה. שיא בהכנסות רשות מקרקעי ישראל ב-2022 / הדמיה: רשות מקרקעי ישראל

שיאי כל הזמנים במכרזי רשות מקרקעי ישראל למגורים בשנת 2022: במסיבת עיתונאים מיוחדת שנערכה בסוף השבוע בתל אביב הציג מנהל רמ"י, עו"ד יעקב (ינקי) קוינט את סיכום השנה, עם מספרים שנחשבים לגבוהים ביותר אי פעם: 107,181 יחידות דיור בקרקעות משווקות לאורך השנה, ו-80,579 יח"ד במכרזים ששווקו בהצלחה.

מסיבת העיתונאים, שהייתה מתוכננת במקור להיום (א'), נערכה בסופו של דבר יומיים לפני סופה של השנה במתחם הקריה בתל אביב. ההקדמה נדרשה בשל ההתנגשות עם אירועי הכנסת וכניסת השרים החדשים למשרדיהם, שתתקיים היום משעות הבוקר.

יעקב קוינט מנכ''ל רמ''י / צילום: יוסי זמיר
 יעקב קוינט מנכ''ל רמ''י / צילום: יוסי זמיר

על פי נתוני רמ"י, המספרים שנחשפו היום הם הגבוהים שהושגו על ידי הרשות לפחות מאז תחילת שנות ה-90. למעשה, לפני השנתיים האחרונות היקפי השיווקים הכוללים הגבוהים ביותר בשנה אחת היו ב־1991 - 75,796 יחידות דיור. "שברנו שיאים של כל הזמנים, גם את הזמנים של אריק שרון ז"ל כשר הבינוי והשיכון, שנתפסו תמיד כגבוהים מאוד היסטורית", אמר קוינט במסיבת העיתונאים.

כדאי להסתכל גם על הנתונים הכוללים בשנתיים האחרונות, שכן גם שנת 2021 הייתה שנה עם מספרים גבוהים למדי: כלל השיווקים בשנתיים הללו הסתכמו ביותר מ-209 אלף יחידות דיור; כלל יחידות הדיור במכרזים ששווקו בהצלחה בשנתיים אלו עומד על 143,999 יחידות דיור.

"מדובר בנתונים משמעותיים - מספרים כפולים ויותר גם משנים שבהן משבר הדיור כבר היה כאן", אמר קוינט. "וצריך לזכור שמדובר בנתונים ללא ההתחדשות העירונית וללא עסקאות בקרקעות פרטיות. השנה שיווקנו 43% מיחידות הדיור במסגרת מכרזי במחיר מטרה, מה שמחזק את העובדה שהטענה לספסור קרקעות מצד רמ"י היא דמגוגית וחסרת בסיס. יש לנו כבר שנים עבודה טובה מאוד עם משרד הבינוי והשיכון, ואין לי ספק שכך יהיה גם עם כניסתו של השר החדש".

כמו בשנים 2018-2020 יחד: כ־37 מיליארד שקל ב־2022

על פי הנתונים שהוצגו במסיבת העיתונאים, גם הכנסות הרשות קבעו שיא חדש השנה: כ-37 מיליארד שקל, וזאת על אף העצירה המסוימת בגובה ההצעות על מחירי הקרקעות במכרזים בחצי השנה האחרונה. בכך שוברות ההכנסות את שיאי 2021, שעמדו על כ־31.6 מיליארד שקל. בשנת 2020, לדוגמה, הסתכמו הכנסות אלו בכ־11.7 מיליארד שקל. למעשה, ההכנסות ב־2022 לבדה שוות להכנסות בשלוש השנים 2018-2020 יחד.

הרשות הפנתה ב-2022 כמעט שלושה מיליארד שקל לתשתיות, מהם כמיליארד שקל לטובת מימון המטרו. קרוב למיליארד שקלים נוספים הופנו לטובת פינוי מחנות צה"ל, שהקרקעות שעליהן הם נמצאים ינוצלו לאחר הפינוי להקמת פרויקטי מגורים. 195 מיליון שקל הופנו לטיהור קרקעות מזוהמות.

מינהל התכנון מסכמים את 2022: אושרה כמות כפולה של יח"ד בהתחדשות עירונית

גם מינהל התכנון פרסם היום סיכום לשנת 2022, על פי הסיכום, גופי התכנון אישרו 158 אלף יחידות דיור, ובכך עקפו את היעד השנתי, שעמד על 125 אלף יח"ד, מתוכם אושרו מעל 77 אלף יח"ד במסגרת התחדשות עירונית. על פי הותמ"ל, אושרו 43 אלף יח"ד בהתחדשות עירונית - כמות כפולה משנת 2021.

מפילוח מחוזי עולה כי ומחוז תל אביב הוביל השנה בכמות הדירות שאושרו, עם 36,077 יחידות דיור. אחריו מחוז דרום, בו אושרו 23,942 יחידות דיור, במחוז מרכז אושרו 19,914 יח"ד, במחוז ירושלים אושרו 12,567 יח"ד, במחוז צפון אושרו 12,266 יח"ד, ובמחוז חיפה אושרו 10,271 יחידות דיור.

בתחום ההתחדשות העירונית, מינהל התכנון מציין שהפך לגוף יוזם: "מוסדות התכנון שעד עתה עסקו בעיקר בבחינה ואישור של תוכניות, יהפכו ליזמים שיקדמו בעצמם תוכניות מפורטות, שלאחר אישורן אפשר יהיה להתחיל לבנות בשטח. מתחמי התכנון שיוצעו יכללו אזורים גם באזורי הביקוש וגם באזורי הפריפריה בדגש על התחדשות עירונית, חידוש מרכזי ערים, אזורים מוטי תחבורה ציבורית ואזורים בהם חשש לסיכון מיידי לרעידות אדמה, ובהתאם למגמות התכנון הארצית ולמדיניות הציפוף".

רפי אלמליח, מנהל מינהל התכנון / צילום: לע''מ
 רפי אלמליח, מנהל מינהל התכנון / צילום: לע''מ

מנכ"ל מינהל התכנון, רפי אלמליח: "158 אלף יחידות דיור - מדובר במספר והישג חסר תקדים, שהם פרי עבודה מאומצת של מטה ומינהל התכנון, המחוזות והותמ"ל. הישג זה הינו חלק מהיערכות מינהל התכנון להכפלת האוכלוסייה בישראל". עוד הוסיף, "בשנה הבאה ההתחדשות העירונית תמשיך לתפוס נתח משמעותי מהיצע יחידות הדיור המתוכננות, כשמינהל התכנון גם ייזום לראשונה מתחמי התחדשות עירונית. במקביל, לצד המשך תכנון מאסיבי של יחידות דיור, מינהל התכנון מוביל בימים אלה תוכנית אסטרטגית לתשתיות, שתיתן מענה לצורכי המדינה עד שנת 2050, תוך מעקב ובקרה להקמת התשתיות".