מסכמים את 2022 | בדיקת גלובס

בורסות העולם מסכמות שנה: אנגליה בלטה לטובה, טורקיה בראש למרות האינפלציה

שנת 2022 מסתיימת עם תשואות שליליות במדדים הבולטים בעולם, שנובעות בעיקר מהמצב המאקרו-כלכלי: האינפלציה המתגברת והעלאות הריבית במדינות רבות, החשש הגובר ממיתון והמתיחות באירופה מאז פלישת רוסיה לאוקראינה • מי ספגו את הירידות החדות ביותר, מהם המדדים שהפתיעו לחיוב למרות טלטלות פוליטיות וכלכליות, ואיפה ישראל ברשימה?

פוטין טלטל את שוקי ההון, אך חלק מהבורסות הפתיעו לטובה / צילום: Associated Press, Vincent Yu
פוטין טלטל את שוקי ההון, אך חלק מהבורסות הפתיעו לטובה / צילום: Associated Press, Vincent Yu

אחרי שלוש שנים חיוביות במרבית מדדי המניות המובילים של הבורסות ברחבי העולם, שנת 2022 מסתיימת עם תשואות שליליות במדדים הבולטים. אך בעוד שבשנתיים הקודמות הסנטימנט נבע ממגפת הקורונה והשפעותיה, השנה הדגש הושם על המצב המאקרו-כלכלי: האינפלציה המתגברת, העלאות הריבית מצד בנקים מרכזיים המנסים להפחית אותה, וכתוצאה - החשש ממיתון במדינות מרכזיות.

מי שיאנית התשואה בבורסה ב-2022 ומי מחקה עשרות אחוזים משוויה
זו הייתה השנה הגרועה בשווקים זה עשור. מה מלמדת ההיסטוריה על ההמשך? 
לאן הריבית עוד תגיע ואיפה כדאי להשקיע? התחזיות של מומחי ההשקעות

לצד כל אלו, בפברואר השנה פלשה רוסיה לאוקראינה, והמלחמה שהחלה אז נמשכת עד היום, וגם לה יש השפעה מסוימת על הכלכלה העולמית ועל שוקי ההון.

נכון לשבוע האחרון של 2022, המדדים המובילים בארה"ב מסיימים שנה שלילית, בהובלת מדד נאסד"ק  שירד ב-32.9%, לאחר שב-2021 רשם עלייה בשיעור דו-ספרתי. מדד נאסד"ק מזוהה עם חברות הטכנולוגיה, שנהנו משנתיים חיוביות מאוד על רקע מגפת הקורונה, אך השנה סבלו מהסטת השקעות לאפיקי השקעה שנחשבים בטוחים יותר.

 
  

גם המדדים המובילים של גרמניה, צרפת ויפן סוגרים שנה שלילית, עם ירידות של 8%-12%. מנגד, מדד FTSE 100  הבריטי רושם, ימים ספורים לפני סוף השנה, תשואה חיובית צנועה של כ-1%, וזאת למרות הטלטלות הפוליטיות במדינה במהלך השנה.

אילו עוד מדדים בלטו בשנה החולפת (נדגיש כי כל הנתונים נכונים ל-26 בדצמבר)?

ארה"ב: מדד נאסד"ק הוביל את הירידות

בארה"ב, כאמור, הבורסות מסכמות שנה שלילית, בהובלת ירידה של כ-33% במדד נאסד"ק, שבנובמבר שעבר דווקא הגיע לשיא כל הזמנים, ואת 2021 סיכם עם תשואה חיובית של 21.4%. משיאו איבד המדד כבר 34.6%. כאמור, מדובר במדד מוטה טכנולוגיה, שהושפע לרעה השנה מגורמים מאקרו-כלכליים, ובהם העלאות הריביות בארה"ב (ובמדינות נוספות), החשש מאינפלציה, וכן גם לחצים הנובעים מהתחזקות הדולר האמריקאי.

חברות הטכנולוגיה נהנו משנתיים חזקות בזמן המגפה, כשהמשקיעים הבינו את חשיבות הפתרונות שהן מספקות בימים של ריחוק חברתי - מתקשורת, דרך מסחר מקוון ועד אבטחת סייבר, אולם החזרה לשגרה הובילה לירידת השוויים. מדדים בולטים אחרים בארה"ב הציגו תשואות שליליות מתונות יותר מהנאסד"ק: S&P 500  ירד ב-19.3% ומדד  דאו ג'ונס  איבד 8.6%.

טורקיה: שיאנית בתשואות למרות האינפלציה

מדד BIST100 המוביל בבורסה של איסטנבול קפץ השנה ב-196%, למרות האינפלציה המשתוללת בטורקיה - שעמדה בחודש שעבר על קצב שנתי של 85.5%, שיא מאז 1997. למרות זאת, בטורקיה דוגלים במדיניות הורדת ריבית, בניגוד לבנקים מרכזיים אחרים שנלחמים באינפלציה באמצעות העלאות ריבית.

אזרחים טורקים מושכים מזומן מהבנק / צילום: Associated Press, Burhan Ozbilici
 אזרחים טורקים מושכים מזומן מהבנק / צילום: Associated Press, Burhan Ozbilici

כך לדוגמה, בתחילת החודש הוריד הבנק המרכזי של טורקיה את הריבית ב-1.5% ל-9%. לשם השוואה, רק בחודש יולי עמד שיעור הריבית שם על 14%. המשקיעים, המחפשים תשואה על רקע האינפלציה, פנו לשוק המניות, מה שעשוי להסביר את העליות החדות בו. עם זאת, זרים שהשקיעו בבורסה הטורקית ספגו את השחיקה הגדולה בשער הלירה המקומית.

ארגנטינה: אלופת עולם גם בתשואות, ובאינפלציה

הארגנטינאים שיצאו לחגוג את הזכייה בגביע העולם בכדורגל נמצאים כיום (שוב) במשבר כלכלי, אך המדד המוביל במדינה, MERVAL, מסיים שנה חיובית עם עלייה של כ-131%. בדומה לטורקיה, גם ארגנטינה מתמודדת עם אינפלציה גבוהה, ולמרות ששיעורה החודשי בנובמבר היה נמוך מהציפיות, האינפלציה השנתית אמורה להתקרב ל-100%. עם זאת, בניגוד לטורקיה, בארגנטינה הריבית הועלתה בספטמבר האחרון והגיעה ל-75%.

קרוב ל-40% מהאוכלוסייה בארגנטינה חיים מתחת לקו העוני, ולמדינה יש חוב של כ-44 מיליארד דולר לקרן המטבע הבינלאומית.

נבחרת ארגנטינה חוזרת מהמונדיאל. זריקת עידוד גם לכלכלה? / צילום: Associated Press, Natacha Pisarenko
 נבחרת ארגנטינה חוזרת מהמונדיאל. זריקת עידוד גם לכלכלה? / צילום: Associated Press, Natacha Pisarenko

ברויטרס ציטטו מחקר שנערך באנגליה, שהראה שזכייה במונדיאל עשויה לתת דחיפה קטנה לכלכלה בחודשים שלאחר הזכייה, ונראה שבארגנטינה ישמחו להוכיח את מסקנות המחקר.

מדדים נוספים שסוגרים את שנת 2022 עם תשואות חיוביות למרות הסביבה המאקרו-כלכלית מגיעים מאזור הבלקן: מדד MONEX20 בבורסה של מונטנגרו עלה השנה ב-41.8% ומדד CSE בבורסה של קפריסין רושם תשואה של 30.1%. גם המדדים הבולטים בבורסות של הודו, עומאן ואבו דאבי מציגים תשואה חיובית.

רוסיה רושמת הפסדים גם בחזית שוק ההון

לא מאוד מפתיע שהמדד בעל התשואה החלשה ביותר בשנת 2022 הוא המדד הרוסי MOEX, שמתחילת השנה איבד 43.5% מערכו. המדד הרוסי הגיע לשיא של מעל 4,000 נקודות רק לפני קצת יותר משנה, אך כיום הוא נסחר סביב 2,140 נקודות בלבד, לאחר ירידות חדות בתחילת השנה, על רקע פלישת רוסיה לאוקראינה.

 
  

"המבצע הצבאי המיוחד", שהחל ב-24 בפברואר, הוביל לסנקציות משמעותיות שהוטלו על רוסיה; במקביל נסגרה הבורסה הרוסית כדי למנוע בריחת הון מהמדינה (בעיקר מצד משקיעים זרים), והמסחר חודש רק לאחר זמן מה.

בכתבה שפורסמה לאחרונה ב-Yahoo אמר מומחה לכלכלת רוסיה, כי באופן יחסי היא הציגה עמידות לסנקציות עד כה, אך יש סימנים לפגיעה: היא יכולה לייבא סחורה רק ממדינות מסוימות שעדיין סוחרות איתה, ומשלמת מחירים גבוהים, והיא מתקשה להשקיע בטכנולוגיות הנדרשות לשימור הדומיננטיות שלה בשוק האנרגיה.

עוד בין הבורסות שבלטו בירידות השנה, יש נציגות ניכרת של אזור מזרח אסיה. כך בבורסה של סרי לנקה המדד המוביל ASPI ירד ב-31.5%, וכן בוייטנאם, המדד VNINDEX נחלש ב-34.2%. גם הבורסה בקוריאה הדרומית סוגרת שנה שלילית עם ירידה של 21.7% במדד המוביל KOSPI, וירידה גבוהה יותר במדד Kosdaq.

קונים בשוק בסרי לנקה. הבורסה איבדה מעל 30% השנה / צילום: Associated Press, Eranga Jayawardena
 קונים בשוק בסרי לנקה. הבורסה איבדה מעל 30% השנה / צילום: Associated Press, Eranga Jayawardena

מדדים רבים בבורסות בעולם מסיימים את השנה עם ירידה בשיעור של 10%-20%, ביניהם גם הנציג הישראלי - מדד ת"א-35 , והמדדים המובילים בהונג קונג, בשנגחאי, באיטליה, בניו זילנד, בהולנד ובאוסטריה.

ירידות מתונות יותר, בשיעור חד-ספרתי, רשמו המדדים באוסטרליה, בספרד, בקטר, בקרואטיה ובבולגריה.

סקטור האנרגיה זינק, בתשתיות נרשמה תשואה אפסית 

ישנו סקטור אחד שעלה בשנת 2022, מתוך 11 סקטורים שתשואותיהם נבדקות על־ידי חברת ההשקעות האמריקאית פידליטי, המתבססת על המדדים הסקטוריאליים של חברת S&P - וזהו סקטור האנרגיה. עשרת הסקטורים האחרים הניבו תשואה שלילית השנה.

סקטור האנרגיה רשם עלייה של 59.9%. כל שאר הסקטורים ירדו, עד תשואה אפסית למי שהשקיעו בתשתיות. בתווך זה נע מירידה מתונה במגזרי מוצרי הצריכה הבסיסיים והבריאות שאיבדו 1.9% ו־3.6% בהתאמה, עד ירידה של 38% במוצרי הצריכה המחזוריים (discretionary) ושל 41% בשירותי תקשורת - כלומר סקטורים שחשופים יותר לפגיעה בימי האטה כלכלית.

הנתונים מתפרסמים גם בחלוקה לתעשיות בתוך כל סקטור, ולמשל בתחום האנרגיה, הענף שהציג את התשואה הגבוהה ביותר השנה הוא ציוד ושירותים לתעשייה זו, עם עלייה של 61.8%. אחריו תחום הנפט והגז עם 59.7%. עוד תעשיות שהניבו תשואה חיובית השנה כוללות בין היתר את הבנייה וההנדסה עם 25.6%, אנרגיה מתחדשת עם 18.6%, תעופה וביטחון עם 14.8% וביוטכנולוגיה עם 12.8%. גם תעשיות הפארמה, יצרני המזון והביטוח נמצאים בצד החיובי.

מנגד, התעשייה שהציגה את התשואה החלשה ביותר היא הרכב, עם ירידה של 65.4%. עוד ירידות בשיעור דו־ספרתי רשמו תחומי הקמעונות והשיווק באינטרנט עם תשואה שלילית של כמעט 50%, הבידור שירד 44.2% וביגוד יוקרה עם ירידה של 32.3%.

בתחומי הטכנולוגיה בלטו לרעה השבבים עם תשואה שלילית של 38%, והתוכנה עם מינוס 31.2%.