יותר שקיפות: הבנקים יחויבו להציג את תשואות התיקים המנוהלים

ביום ראשון תיכנס לתוקף הרפורמה, שתחייב את הבנקים להעביר מידע באופן שוטף • הלקוחות אף יוכלו לקבל מידע אודות רמת הסיכון בפיקדון ני"ע

המפקח על הבנקים, יאיר אבידן / צילום: אייל טואג
המפקח על הבנקים, יאיר אבידן / צילום: אייל טואג

אחרי שנתיים בהן כמעט "כל מטאטא ירה", הגיעה 2022 והביאה עימה ירידות בשוקי ההון. בעוד שבקרנות הפנסיה ובקופות הגמל החוסכים מקבלים עדכון רבעוני מה עשה הכסף שלהם, והמשקיעים באופן ישיר במניות או אג"חים יכולים לעקוב אחרי התשואות בכל רגע, מי שבחר לנהל תיק השקעות באמצעות הבנקים מתקשה לקבל מידע אודות התיק שלו.

אך המצב צפוי להשתנות ביום ראשון הקרוב כאשר תיכנס לתוקפה הרפורמה המשותפת לבנק ישראל ורשות ני"ע, שקבעה פורמט אחיד להצגת מידע ללקוח אודות פיקדון ני"ע שלו בתאגיד הבנקאי.

במסגרת ההוראה יוצגו ללקוחות מידע אודות תשואת פיקדון ני"ע, הנכסים הכלולים בו, גילוי אודות הפעילות בפיקדון ני"ע, והעמלות שהלקוח משלם עבור השירותים. "המידע בדבר פיקדון ני"ע הינו בעל ערך רב ללקוח ונועד לשפר את יכולתו לקבל החלטה מושכלת באשר לאפיק ההשקעה המיטבי עבורו", הסבירו בפיקוח על הבנקים.

החשיבות של החלת הוראות הדיווח על הבנקים היא עצומה, בעיקר כיוון שהרוב המוחלט של פעולות ניהול ההשקעות עדיין מבוצע באמצעות מערכי הייעוץ של הבנקים. על פי מחקר של רשות ני"ע ורשות התחרות, שפורסם בסוף שנת 2018, 97% מהציבור עדיין סוחר באמצעות הבנקים, בעוד שהעמלות במערכת הבנקאית גבוהות יותר מאשר אצל גופים חוץ־בנקאיים. מאז המצב השתפר אומנם, אך במעט מאוד והרוב המכריע של ההשקעות עדיין נעשה דרך הבנקים.

על פי ההוראה, הבנקים יחויבו להציג ללקוחותיהם את שווי הפיקדון ותנועות בפיקדון, שיעור תשואה מצטבר ברמה רבעונית והשוואה לשנים קודמות, ומידע על עמלות ששולמו בגין הפעילות בפיקדון ני"ע. עבור לקוח שמקבל ייעוץ השקעות יוצגו בנוסף גם פרטים אודות שם היועץ או מרכז הייעוץ, רמת הסיכון בפיקדון ני"ע, ומידת החשיפה לנכסים ולמט"ח בפיקדון ני"ע. הדיווח הראשון יימסר ללקוחות בגין הרבעון הראשון.

לא הכל ורוד

מלבד ההשפעה על ניהול התיקים, לרפורמה עשויה להיות השפעה גם על קרנות הנאמנות, והיא תוכל לסייע בפתרון סוגיה כואבת בעולם הזה - לא פעם עולות טענות של לקוחות שהחמיצו מומנטום של קרנות מסוימות בשל העדר נתוני תשואה שוטפים, ולכן צורפו אליהן באיחור. מאחר שמערכי הייעוץ בבנקים הם צינור הגישה הכמעט יחידי אל קרנות הנאמנות, פרסום התשואות יוכל להיטיב עם הלקוחות ואם הקרנות עצמן.

אך לא הכל ורוד, לפחות לא לדעתו של איגוד בתי ההשקעות. באיגוד טוענים כי ברמה המשפטית חסר ברפורמה 460 דיווח על הכנסות עקיפות של הבנק (כמו עמלת ההפצה) - בניגוד לכך שמנהל התיקים חייב לדווח על כך כיום.

"הרפורמה הינה בשורה צרכנית חשובה אשר תגדיל את השקיפות ללקוח", אומר עו"ד נמרוד ספיר, מנכ"ל האיגוד. "עם זאת, בראייה של טובת הצרכן, ייטב אם תורחב עוד יותר חובת הגילוי המוטלת על הבנק ביחס לעלויות המלאות המוטלות על המשקיע בנוגע לתיק ני"ע שלו, כך שזו תהיה זהה לחלוטין לחובת הגילוי המוטלת על מנהל התיקים.

"כמו כן, על רקע ארביטראז' מיסוי הקיים כיום ביחס לחלק ממוצרי החיסכון וההשקעה - אנו סבורים כי קיימת חשיבות לקידום מוצר 'חשבון להשקעה' אשר יאפשר לציבור לרכוש ולמכור קרנות נאמנות תוך דחיית מס הדומה לזו הקיימת במוצרי השקעה".