בהרכב של 11 שופטים: בג"ץ ידון בעתירות נגד חוק דרעי

לאחר שהכנסת אישרה את החוק שיאפשר את כהונתו של אריה דרעי כשר, אף שנגזר עליו עונש מאסר על-תנאי בגין עבירות מס, נשיאת העליון קבעה כי העתירה תידון בפני הרכב של 11 שופטים • בג"ץ הוציא צו על-תנאי המורה למדינה לנמק מדוע חוק דרעי יחול באופן רטרואקטיבי, ומדוע מינויו של דרעי סביר • עתירות נוספות נגד החוק ונגד חוקים נוספים שמקדם רה"מ המיועד בנימין נתניהו הוגשו לבג"ץ בשבוע האחרון

יו''ר ש''ס, אריה דרעי / צילום: רפי קוץ
יו''ר ש''ס, אריה דרעי / צילום: רפי קוץ

גל של עתירות הוגש השבוע לבית המשפט העליון נגד בליץ החקיקה של הממשלה העתידה לקום. הבוקר (ג') עבר אחד החוקים המרכזיים שיאפשרו את הקמת הממשלה - החוק שיאפשר ליו"ר ש"ס אריה דרעי לכהן כשר, אף שנגזר עליו עונש מאסר על-תנאי בגין עבירות מס לפני מספר חודשים. במקביל אושרה כהונתו של בצלאל סמוטריץ', יו"ר הציונות הדתית, כשר נוסף במשרד הביטחון. אתמול (ב') אישרה מליאת הכנסת את פיצול חוק בן גביר, כך שהסעיף המכפיף את המשטרה למרותו של איתמר בן גביר נדחה. 

גולדקנופף הורשע בעבר בעבירת בנייה וביקש התחשבות: "יש לי 8 ילדים" | בלעדי
כתב אישום נגד מייק בן ארי: הונאת פירמידה בהיקף של 550 מיליון שקל 
מרתון החקיקה החל: אלה המכשולים בפני חוק דרעי וחוק בן גביר 

הבוקר, מיד עם העברת חוק דרעי, הגישו חברים בקבוצת "מבצר הדמוקרטיה", באמצעות עו"ד דפנה הולץ-לכנר, עתירה דחופה לבג"ץ בבקשה לביטול את החקיקה וכן בקשה לצו ביניים שימנע את כינוס ישיבת הכנסת לכינון ממשלה עד להכרעה בעתירה.

נשיאת העליון, השופטת אסתר חיות, קבעה דיון בהרכב מורחב של 11 שופטים ל-5 בינואר בשעה 9:00.

בג"ץ סירב להוציא צו ביניים לעצירת המינוי הצפוי ביום חמישי. יחד עם זאת, בג"ץ הוציא כבר בשלב זה צו על-תנאי והורה ליועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה, לראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו ולסיעות הקואליציה המתגבשת להשיב לטענות שבלב העתירה: נגד סבירות המינוי ונגד הליך החקיקה החפוז. 

"חקיקה פרסונלית" 

בין הטיעונים אליהם יצטרכו להתייחס חברי הקואליציה המסתמנת: שיקולים זרים בהליך החקיקה ומצב של ניגוד עניינים, פגמים בהליך וכן הליך חקיקה חפוז.

באשר לסבירות המינוי טוענים העותרים כי "הגורם הממנה נדרש להפעיל שיקול-דעת בדבר התאמת המועמד לתפקיד. עליו להעניק משקל נכבד לשיקולים הנוגעים להבטחת אמון הציבור במוסדות השלטון.

"מחויב היה הגורם הממנה לשקול ולתת משקל משמעותי לעובדה שהמשיב 7 (ח"כ אריה דרעי- נ.ש.) הוא עבריין חוזר אשר הורשע בעבר בעבירות פליליות חמורות, לרבות בעבירות שוחד שבוצעה בעת שכיהן כשר פנים, ולפני מספר חודשים הטעה, בזדון ובמכוון, את בית המשפט לשם השגת גזר דין מקל".

עוד נטען כי כי אין מקום להחיל את התיקון באופן פרסונלי, וכי הכנסת עשתה שימוש לרעה במסכמות המכוננת. "החלה פרסונלית ורטרוספקטיבית מהווה הפרה מוחלטת של כללי האמון שחבה הרשות המכוננת כלפי הציבור. זאת בשים לב לשיקולים הזרים, למצב ניגוד העניינים, לחוסר תום-הלב ולתועלות הפוליטיות המיידיות הגלומות בה". 

"שפל המדרגה, טרלול מוסרי" 

התנועה לאיכות השלטון הגישה מוקדם יותר השבוע עתירה לחייב את בנימין נתניהו לפנות ליו"ר ועדת הבחירות להכריע אם קיים קלון. היום הגישה התנועה עתירה נוספת נגד חוק דרעי. בעתירה נטען כי "בהליך החקיקה נפלו פגמים קשים, ובהם הפגיעה בעיקרון השתתפות חברי הכנסת בהליך החקיקה, היעדרו של פרק זמן ראוי לדיון בשינוי ובהשלכותיו, היעדר תשתית עובדתית ומשפטית ראויה ומלאה ובאופן החורג מן הדרך בה התקבלו חוקי יסוד בעבר".

לדברי עו"ד ד"ר אליעד שרגא, יו"ר התנועה לאיכות השלטון, ''זהו שפל המדרגה, טירוף וטרלול מוסרי. יום שחור משחור שבו הכנסת הכניסה לספר החוקים של מדינת ישראל תעודת כשרות לעבריין מועד".