צ'רי FX: המותג סיני, אל תצפו שהמחיר יהיה בהתאם

לקרוס־אובר החדש של צ'רי יש אבזור נדיב ומרווח פנים מכובד • אבל צריכת דלק גבוהה ותמחור שאפתני מציבים בפניו מכשול לא קטן בשוק הישראלי

צ'רי FX / צילום: יח''צ
צ'רי FX / צילום: יח''צ

בשלהי 2005 נערך בתל אביב טקס להנחת אבן הפינה לבניין חדש שאמור היה לאכלס את אולם התצוגה של המותג הסיני צ'רי. ההערכות היו שהמכוניות של החברה ישווקו בישראל בתוך שנה, אך בפועל זה לקח 16 שנים ארוכות. כעת, צ'רי מגיעה לארץ לתוך שוק רכב שונה מאוד, שהרבה יותר פתוח למכוניות סיניות. אבל כל הדגמים הסיניים בישראל הם חשמליים, ואילו צ'רי בחרה להיכנס דווקא עם שלושה דגמי בנזין.

המטרו כבר בעיכוב של 4 שנים: אלו התוכניות שיכריעו אם הפרויקט יתחיל להתקדם
טסלה צנחה השנה ביותר מ-60%. אילון מאסק מצא את האשמים
הזוג שהבטיח תשואות ענק והותיר שובל של משקיעים מרוששים 

הדגם המעניין והחדש ביותר בארסנל הנוכחי של צ'רי הוא הקומפקט קרוס־אובר FX, שהושק בשוק הסיני רק ביוני השנה תחת השם היצירתי OMODA 5.

מסע בזמן

לרכב יש עיצוב חיצוני די עדכני בזכות גובה מתון ופרופיל צד "מהיר", שכולל חישוקים גדולים וגג "צף" שמשתפל לאחור לעבר זנב שמקושט בספוילר מרשים. הטאץ' הסיני המקורי של ה־FX הוא ללא ספק החרטום, שבמרכזו פנסי חזית צרים לצד גריל עצום ומלא בצורות גיאומטריות בציפוי נוצץ. העיצוב של הגריל הוא לא לטעמו של כל אחד, אך הוא מעניק למכונית נוכחות בכביש.

לעומת זאת, העיטורים סביב החישוקים ומפתני הדלתות נראים כאילו נלקחו ממלאי ששכב בחנות שכונתית מאז שנות ה־90, וכך גם פתחי המפלטים המזויפים (צינור המפלט האמיתי חבוי מתחת לפגוש).

הכניסה לתא והיציאה ממנו די נוחות תודות למפתן בגובה סביר ומרווח יחסית לרכב באורך 4.4 מ'. המושבים הקדמיים מספיקים גם לאירופאים מגודלים ונוחים לנסיעות ארוכות. המושב האחורי שטוח לגמרי ומספק מרחב הולם גם ליושב באמצע, שלרוב מקופח. הרצפה מאחור שטוחה למדי ומרווח הרגליים והראש מכובד.

 
  

תא המטען מסתפק ב־378 ליטר, אבל הוא מסתתר מאחורי דלת אחורית חשמלית, פריט נוחות די נדיר בפלח. מנגד, עיצוב הדלת, החלון ועמוד הגג האחורי מנטרלים את הראות לאחור.

מערך הפיקוד העדכני כולל שני מסכי 12.3 אינץ': אחד עבור לוח המחוונים, והשני עבור תפריטי המשנה. אבל הנדסת האנוש הזכירה לנו את אמירתו של הוגה הדעות הסיני, לאו דזה: "ככל שאתה מתקדם יותר אתה מבין פחות". התפריטים קשים לפיענוח, פונקציות חיוניות נשלטות על ידי שורת מתגי מגע זעירים, מוט ההילוכים הקצר והקפיצי דורש משיכות נמרצות עם שליטה ידנית גושמת ולמערכת האקלים יש פתחים זעירים. ואם לא די בכך, קליפ מוזיקלי מוזר מברך את הנכנס לרכב ותאורת אווירה קופצנית נוסח "לילות שנחאי".

נקודת האור בתא או אולי "נקודת העור", היא אבזור תקני הנדיב נוסח רכבי פרימיום. זה כולל ריפוד עור סינתטי אבל נאה, מושבים חשמליים קדמיים, גג שמש חשמלי, סייען קולי, דלת אחורית חשמלית, מערכת בטיחות אקטיבית עם מצלמות היקפיות ועוד.

אולם, איכות הייצור והחומרים לא אחידה. מצד אחד, הרכב מורכב היטב ולא משמיע קולות מיותרים על כבישים משובשים. מן הצד השני, אפשר למצוא בתא משטחים לא קטנים מפלסטיק בטקסטורה זולה כמו למשל דלת תא הכפפות.

מערכת הקול עתירת פונקציות, אבל היינו ממליצים לצ'רי לצייד אותה ברמקולים שלא נשמעים כאילו הגיעו מסייל "יום הרווקים" בעלי אקספרס.

הפער בין מערב למזרח

בצ'רי גאים מאוד בפיתוח וייצור עצמי של מנועי טורבו בנזין מודרניים במפעל מתקדם, וגם ה־FX מצויד בנצר גאה לשושלת הסינית בדמות מנוע 1.6 ליטר טורבו בהספק 186 כ"ס, שמשודך לתיבה כפולת מצמדים מפיתוח של גטראג הגרמנית. למנוע הזה יש כוח ומומנט בשפע והוא מעביר אותם בצורה די חלקה ונמרצת, למרות שיש כיום תיבות הילוכים כפולות מצמדים עם תכנות הרבה יותר רהוט - במיוחד בעת הורדת הילוכים בהאצה.

כשדוחקים במנוע, הוא מאיץ את הרכב בקצב מכובד ואין בעיה לצאת לעקיפות נמרצות אפילו בשיפועים תלולים, או לשייט ב־150 קמ"ש על הכביש המהיר ללא מאמץ. מנגד, צריכת הדלק מתקשה לעמוד בסטנדרטים של כלים מערביים מודרניים. הממוצע הרשמי הוא כ־11 קילומטר לליטר, אבל נהיגה בתנאי אמת, עם עליות ועקיפות, תוריד את הצריכה הריאלית לאזור ה־9 ק"מ לליטר ופחות. גם דרגת הפליטה הגבוהה יחסית מלמדת שהמנוע הזה לא תוכנן במחשבה על השוק האירופאי.

אל תצפו ל"מחיר סיני"

ל־FX יש תצורת מתלים די מודרנית, ובצ'רי טוענים גם לקשיחות מבנית גבוהה של השלדה. בפועל, הרכב מייצר תחושה "רכה" מאוד. אמנם המתלים סופגים את רוב המהמורות הישראליות בצורה סבירה, אך במחיר של נטיית גוף די בולטת בפניות הדוקות. כמו בהרבה כלי רכב סיניים אותם פגשנו, ההיגוי קליל ומעורפל עם היזון חוזר מזערי גם במצב התכנות הספורטיבי.

בשורה התחתונה, הנהיגה במכונית תתגמל נהגים חסרי שאיפות. נהיגה מעט יותר אגרסיבית כבר תדחק לקצה את אחיזת הכביש של הצמיגים הסיניים, והיינו ממליצים ליצרן וליבואן להחליף אותם בגומי אירופאי איכותי יותר, שיהלום את פוטנציאל הביצועים הנכבד של המנוע.

צ'רי FX הוא קרוס־אובר שתוכנן עבור הפלח הבינוני־גבוה של השוק הסיני, והוא מעניק ללקוחות בסין תמורה מכובדת עם מחיר לצרכן, שמגיע עד 18 אלף דולר לגרסה המאובזרת ביותר. אצלנו הוא עולה בין 140 ל־150 אלף שקל אחרי מסים, והמחיר הזה כולל מן הסתם מראש גם הנחות מכובדות לציים.

במצב הנוכחי של שוק הציים בישראל, שרעב לאספקה ולהנחות, ה־FX מספק פתרון תחבורתי זמין, מרווח, מאובזר בנדיבות ואפילו נמרץ, שיענה על רוב הדרישות של נהגי הציים, ויש לו גם ציון מכובד של 5 כוכבים במבחן הריסוק של NCAP. אבל עם צריכת דלק בעייתית ומגבלות דינמיות שהמתחרות המערביות כבר הותירו מאחור לפני דור, מצפה לצ'רי עבודה קשה וזירה תחרותית הרבה פחות סלחנית כאשר מצוקת אספקת הרכב בשוק תסתיים.

חלק מהמתחרות

יונאי קונה 1.6 טורבו

137 אלף שקל עולה גרסת הטורבו־בנזין המאובזרת של יונדאי קונה. המכונית צרה וקצרה בכמה סנטימטרים מה־FX וניצבת על בסיס גלגלים של 2.6 מ'. תא הנוסעים מאובזר. מנוע 1.6 ליטר טורבו מייצר 198 כ"ס ומאיץ את הרכב ל־100 קמ"ש ב־7.7 שניות.

יונאי קונה 1.6 טורבו / צילום: יח''צ
 יונאי קונה 1.6 טורבו / צילום: יח''צ

סקודה קאמיק 1.5

140 עד 150 אלף שקל עולה גרסת ה־1.5 ליטר של סקודה קאמיק. תא הנוסעים מרווח לאור בסיס הגלגלים של 2.65 מ'. האבזור הבטיחותי מקיף. מנוע 1.5 טורבו מייצר 150 כ"ס, ותודות למשקל עצמי נמוך, מייצר תאוצה מכובדת וצריכת דלק טובה.

סקודה קאמיק 1.5 / צילום: יח''צ
 סקודה קאמיק 1.5 / צילום: יח''צ

סיטרואן C4 בנזין

147 אלף שקל עולה גרסת הבנזין של סיטרואן C4. יש לה ממדים מכובדים ובסיס גלגלים באורך 2.67 מ' שמספק מרווח רב. מערך הפיקוד דיגיטלי ואיכות הייצור טובה. מנוע 1.2 ליטר טורבו מייצר 130 כ"ס, מאיץ ל־100 ב־9.4 שניות וצריכת הדלק טובה.

סיטרואן C4 בנזין / צילום: יח''צ
 סיטרואן C4 בנזין / צילום: יח''צ