30 אלף יח"ד נוספות: אושרה התוכנית להתחדשות עירונית בחולון

הוועדה המחוזית לתכנון ובניה בתל אביב אישרה את תכנית ההתחדשות הגדולה במטרופולין ת"א, המקודמת על ידי עיריית חולון • ייעודה של התכנית הוא חיזוק מבנים בפני רעידות אדמה, הנגשה ומיגון של המבנים הישנים, וכן תוספת של יחידות דיור באיזורי ביקוש • יו"ר הוועדה ערן ניצן: "יש לברך את חולון על התעוזה שתכנית זו מייצגת"

שלט הכניסה לעיר חולון. התכנית מייצרת את הוודאות התכנונית והקניינית שכה נדרשת / צילום: Shutterstock, Roman Yanushevsky
שלט הכניסה לעיר חולון. התכנית מייצרת את הוודאות התכנונית והקניינית שכה נדרשת / צילום: Shutterstock, Roman Yanushevsky

הוועדה המחוזית לתכנון ובניה בתל אביב, אישרה למתן תוקף את התוכנית להתחדשות עירונית בחולון הכוללת אפשרות תוספת של 30 אלף יחידות דיור על שטח של כ-7,500 דונם. התוכנית מציעה שלפחות 20% מהדירות יהיו קטנות, 20% דירות גדולות וקובעות ממוצע ליח"ד חדשות של 85 מ"ר.

התוכנית חלה על כל מגרשי המגורים בתחומה ומסדירה את הכלים להתחדשותם תוך התאמת עקרונות תמ"א 38 למאפייניה הספציפיים של העיר לרבות המדיניות המחוזית לבנייה בסביבת אמצעי הסעת המונים תמ"א 70 ותמ"א 35.

מדובר על תכנית כוללת להתחדשות עירונית המקודמת על ידי עיריית חולון והיא קובעת שני מתווים: התחדשות מגרשית, באמצעות היתרי בניה מכוחה במסלולי חיזוק או הריסה ובניה והתחדשות מתחמית, על ידי קביעת מתחמים להכנת תכניות מפורטות עתידיות. מתחמים אלו ממוקמים בסמיכות לתחנות הרכבת הקלה והמטרו שצפויות לקום בעיר וכן תחנות רכבת ישראל.

התוכנית שמספרה ח-619 - הופקדה בינואר 2021, ונידונה בוועדה באוגוסט האחרון. לפי אתר העירייה, התוכנית "נולדה מתוך רצון לייצר את "דור ב'" של תכניות ההתחדשות במטרה לשמור על איכות החיים העירונית לצד הגידול באוכלוסייה וכן לחזק ולהרחיב את המרחב הציבורי. הייעוד של התוכנית הוא כאמור, חיזוק המבנים בפני רעידות אדמה בנוסף להנגשה ומיגון של המבנים הישנים, וכן תוספת של יחידות דיור באיזורי ביקוש" יצוין כי שיעור היטל ההשבחה שנקבע בחולון הוא 50%.

הוועדה המחוזית: "התמודדנו עם שיקולים תכנוניים וכלכליים"

בוועדה המחוזית בראשות ערן ניצן מתארים את התכנית "כחסרת תקדים", המשלבת תוספת יחידות דיור משמעותית באזור הביקוש תוך שילוב התחדשות עירונית שיביאו תנופת פיתוח לעיר חולון ולאזור כולו. הוועדה מסרה כי מדובר על "תוכנית ההתחדשות הגדולה ביותר במטרופולין תל אביב, והיא חלק ממהלך כולל שמוביל מינהל התכנון לקידום תוכניות התחדשות בהיקף רחב".

עוד ציינו בוועדה המחוזית כי "התמודדו עם סוגיות מורכבות כמו היחס בין שיקולים תכנוניים וכלכליים, תקן חניה לאור פיתוח אמצעי הסעת המונים, הרחבת התחולה ביחס לתמ"א 38, היקף זכויות הבניה בכל אחד מהמסלולים, הצורך ביידוע הציבור בכל היתר, ויצירת הוראות מעבר, ובכל מקרה נתנה עדיפות למסלול הריסה ובניה מחדש ולרחובות הראשיים".

מנכ"ל מינהל התכנון, רפי אלמליח מסר כי "כחלק מההערכות להכפלת האוכלוסייה בישראל, עוסק מינהל התכנון בהגדלת היצע יחידות הדיור, כאשר כ-40% מכלל יחידות הדיור המתוכננות יקודמו במסגרת התחדשות עירונית. כדי לעמוד ביעד זה, הוקם אגף ייעודי במינהל שיתמקד בתוכניות משמעותיות רחבות היקף של עשרות אלפי יחידות דיור כדוגמת התוכנית שקיבלה היום תוקף בחולון".

יו"ר הוועדה המחוזית תל אביב, ערן ניצן: "התוכנית היא תוצאה של תהליך ארוך שכלל מאות שעות ישיבות עם העירייה, דיון בעשרות התנגדויות וניסוח של כללים חדשניים של התחדשות המאפשרים ליישם תכנית מורכבת זו. יש לברך את חולון על התעוזה שתכנית זו, שהובלה על ידה, מייצגת. לראשונה בישראל מאושרת תכנית התחדשות עירונית על מרבית שטח העיר ומייצרת את הוודאות התכנונית והקניינית שכה נדרשת בבואו של השוק לממש את כלי ההתחדשות".

מעיריית חולון נמסר: "עיריית חולון גאה לקדם ולאשר את תוכנית ההתחדשות העירונית ח/619. בזכות תכנון אופטימלי של המגרשים המתחדשים מצליחה התוכנית להגדיל את היצע הדיור תוך שהיא שומרת ואף מגדילה את השטחים הציבוריים לטובת תושבי העיר.

"התוכנית היא תוצאה של חזון תכנוני ארוך טווח ונקיטת יוזמה ותעוזה אל מול מציאות הדיור בישראל בכלל, ובגוש דן בפרט. התוכנית מצליחה למצוא את 'דרך המלך' בין התושבים המבקשים לשפר את איכות הדיור לבין היזמים המבקשים למקסם את פוטנציאל התוכנית. אנו מודים למוסדות התכנון על הגיבוי והאמון הרב שניתן לנו, ובטוחים כי ענף היזמות ימצא בה עניין רב".