סופית: מחיר החשמל יעלה ב-8.2% בתחילת השנה

רשות החשמל הודיעה היום (ד') על העלאת תעריף החשמל לצרכן הביתי החל מ-1 בינואר • יו"ר רשות החשמל החדש, אמיר שביט, קיבל כמה החלטות שכיווצו את עליית המחירים, בהן פריסת החוב של המדינה לשלוש שנים והפחתה ריאלית של התקורות

עמודי חשמל בישראל / צילום: Shutterstock
עמודי חשמל בישראל / צילום: Shutterstock

רשות החשמל הודיעה היום (ד'), כצפוי, על העלאת תעריף החשמל לצרכן הביתי ב-8.2%. העדכון ייכנס לתוקף בעוד כשבוע וחצי, החל ב-1 בינואר.

אחרי שנת השיא ב-2022: האם יש סיכוי שמחירי הדיור באמת ייעצרו? | ניתוח
● החל מהחודש הבא: תקרת הפטור ממס על השכרת דירה עולה 

התייקרות החשמל נובעת מעליית מחירי הפחם בעולם והעיכובים בהסבת תחנות הכוח בארץ לשימוש בגז טבעי. הנוסחה לקביעת מחיר החשמל, המתעדכן בתחילת כל שנה, הייתה אמורה להורות על עליית התעריף בשיעור כפול ומכופל. אלא שיו"ר הרשות החדש, אמיר שביט, קיבל כמה החלטות שכיווצו את ההתייקרות הקרובה של חשבון החשמל.

אמיר שביט / צילום: יח''צ
 אמיר שביט / צילום: יח''צ

ראשית, רשות החשמל החליטה לפרוס את ההתייקרות לשלוש שנים, במקום שעליית המחיר כולה תתבצע כבר בחודש הבא. הבעיה היא שכך נגרר החוב של המדינה לחברת החשמל, שרוכשת את הפחם שלה במזומן. החוב עמד עד עכשיו על כ־4 מיליארד שקל. לאחר השינויים שצפויים לצאת לדרך בבסיס חישוב עלויות החשמל, החוב יפחת לכ־2.5 מיליארד שקל, שייפרסו לכ-800 מיליון שקל בכל אחת מהשנים הקרובות. בה בעת, הוחלט על הורדת התשואה המוכרת לחברת החשמל, מ־10%־11% לכ־6.5%. השינוי בחישוב צפוי להפחית כ־250 מיליון שקל בשנה מתעריף החשמל, שהם אחוז שקוצץ מההתייקרות הקרובה.

שנית, ברשות בחנו מחדש את עלויות המטה והתפעול והעלו שניתן להפחית ריאלית את התקורות בכ־150 מיליון שקל נוספים בשנה, למען הפחתת המחיר לצרכן.

הארכת הפחת המוכר על תחנות הכוח

עוד הוחלט ברשות להאריך את הפחת המוכר על תחנות הכוח. כלומר, התשלום של רשות החשמל על הפחת ייפרס ליותר שנים קדימה. הפחת של תחנת כוח מבוססת גז טבעי הוארך ל־20 שנה מיום ההקמה, והפחת של תחנה פחמית הוארך ל־50 שנה. משמעות ההחלטה היא הפחתה של כ־900 מיליון שקל מעדכון התעריף הקרוב.

לבסוף, נקבע כי חברת החשמל תיקנס מעתה על אי־עמידה בזמינות ייצור החשמל הנדרשת לפי רישיון. חברת החשמל תידרש לעמוד בזמינות של 85% לפחות מיצרני החשמל הפרטיים. בשוק הפרטי, נדרשים היצרנים לזמינות של כ־92%.

ביום ראשון הסתיים שלב הגשת תגובות הציבור לשימוע על תעריף החשמל. התגובות לא היו מפתיעות, כאשר צרכני החשמל הגדולים טענו שיש להפחית את התעריף - והיצרנים ביקשו להגדילו עוד יותר. נשיא התאחדות התעשיינים, רון תומר, ביקר בחריפות את החלטת הרשות שלא לזמן לדיון את המגיבים.

בהתאחדות טענו כי בעבר, השתתפו בדיונים מסוג זה בכל פעם שביקשו להשתתף. לדבריהם, מדובר בהחלטה ציבורית שצריכה להיות פתוחה לכל הנוגעים בדבר. מנגד, ברשות החשמל הסבירו כי לפי תקנון הרשות, המשיבים לא מוזמנים לדיונים. שני עדכוני התעריף האחרונים, לפני חצי שנה ושנה, היו חריגים לפי הרשות ועל כן הוזמנו אליהם נציגי הגופים שפנו בתגובה לשימוע.

על פי הרשות, עדכון התעריף לפני שנה נעשה תוך איחור רב, ולכן הוזמנו הנציגים לדיון כדי לקצר את לוחות הזמנים בזמן הגשת התגובות. לרוב, מתעדכן תעריף החשמל פעם בשנה, אך העדכון האחרון באמצע 2022 היה יוצא דופן, בעקבות הזינוק החריג במחירי הפחם.