האדריכלית ומעצבת הפנים שיצאה לדרך עצמאית: "המשבר גורם לתחום לפרוח ולצאת מאזור הנוחות"

עדי ארונוב, אבן יהודה, נשואה פלוס 6 • אדריכלית ומעצבת פנים ובעלת משרד עצמאי בתחום • "כולנו חווינו בתקופה האחרונה סחרור אמיתי. הכל התייקר - מרמת האלומיניום ועד לגבס. עם זאת, בחודשים האחרונים נרשמת בלימה ונראה שהשוק מתחיל להתייצב"

עדי ארונוב, אדריכלית ומעצבת פנים ובעלת משרד עצמאי בתחום / צילום: q.elite beauty
עדי ארונוב, אדריכלית ומעצבת פנים ובעלת משרד עצמאי בתחום / צילום: q.elite beauty

"התקופה האחרונה מובילה רבים מבעלי המקצוע, וגם בונים ומשפצים, לחשב מסלול מחדש ולחפש פתרונות בכדי לייעל את עלויות כוח האדם והחומרים", אומרת עדי ארונוב, אדריכלית, מעצבת פנים ובעלת משרד עצמאי בתחום.

החל מהחודש הבא: תקרת הפטור ממס על השכרת דירה עולה 
8.2% זאת רק ההתחלה: כך תידחה עיקר התייקרות החשמל לשנים הבאות 

"בסופו של דבר בוחנים איך מקזזים עלויות לטווח הארוך. הקבלנים מצידם עושים הכל כדי לספוג את עליית המחירים עד יעבור זעם. הם מזמינים מלאים גדולים ויורדים במחירים כי גם הם מבינים שאחרת הם יחוו האטה משמעותית בהכנסות".

עדי משתפת בתקופה המאתגרת שעוברת עליה ועל עסקים רבים. "כולנו חווינו בתקופה האחרונה סחרור אמיתי. הכל התייקר - מרמת האלומיניום ועד לגבס ופרטי הנגרות, בפרט אלה שמיובאים. עם זאת, בחודשים האחרונים נרשמת בלימה מסוימת ונראה שהשוק מתחיל להתייצב".

אחרי הלימודים האקדמיים עדי עבדה תקופה בשניים ממשרדי האדריכלות הגדולים בישראל, המתמחים בבנייה רוויה ופרטית. די מהר היא הרגישה בשלה לצאת לדרך עצמאית. "כאדריכלית שמנהלת פרויקטים בסדרי גודל משמעותיים, את לובשת הרבה גלימות והמקצוע הזה לא מסתכם בכישרון בהיבט התכנוני. את משמשת כפסיכולוגית, נלחמת בעיריות, צריכה לעמוד בלוחות זמנים בלתי אפשריים ובתקציבים הדוקים. את חייבת להיות פייטרית".

המשרד של עדי מתמחה בבנייה מתקדמת. "תמו הימים שבית בנוי מבטון ובלוקים. יש כיום שיטות בנייה אפקטיביות שמקצרות תהליכים והופכות את המבנה ליעיל בהרבה מבחינה אנרגטית. כך למשל, קונסטרוקציות מבנה עשויות פלדה שלאור משבר הקורונה ועליות המחירים הופכות לרווחות יותר.

"מבחינת עלויות החומרים, פלדה וברזל די שוות ערך לעלות המשוכללת של בנייה בבטון ובלוקים, אך משך הבניה מתקצר, מה שמשפיע על עלויות כוח האדם שמקוצצות בחצי. יותר מכך, מכאן והלאה בעלי הבית נהנים מהוצאות מופחתות של חשמל כי הבתים הללו יעילים מבחינה אנרגטית. ההשלכות של משבר השינוע ועליות המחירים בעקבות המלחמה באוקראינה דחפו אותי למצוא פתרונות וכיום זו שיטת הבנייה האפקטיבית ביותר לטעמי".

עדי אף משתפת במחשבה שלה על כך שישראל אינה מדינה יצרנית. "אין לנו משאבי טבע זמינים ויש לכך השלכות. צריך למצוא פתרונות יצירתיים, גם אם זה כרוך בעבודת הכנה מעמיקה בהרבה ותשומת לב לכל פרט בשלבי התכנון.

"זה יכול לבוא לידי ביטוי בחומרים עצמם, במקום ייבוא להשתמש בחומרים שמיוצרים בארץ. או בתכנון, למשל תכנון וחישוב שונה של פתחים או אלמנטים אחרים. הסיטואציה הזאת גם מעודדת שיח בין בעלי מקצוע. אני חושבת שהתקופה הזאת, על אף הקושי, גורמת לתחום לפרוח: לצאת מאזור הנוחות, לפרוץ את תקרת הזכוכית וליצור תוצרים שונים מאלה שהכרנו, אפילו יותר איכותיים".