פיטורים | בלעדי

הסטארט-אפ האוז של היזמים הישראלים נפגע ממשבר הדיור בארה"ב ומפטר עובדים

לגלובס נודע כי חברת Houzz, הפעילה בשוק השיפוצים ועיצוב הפנים, של היזמים הישראלים עדי טטרקו ואלון כהן מפטרת כ-100 עובדים בישראל ובארה"ב

מתוך סרטון תדמית של Houzz / צילום: אתר houzz
מתוך סרטון תדמית של Houzz / צילום: אתר houzz

המשבר בשוקי הנדל"ן וההייטק הוא שילוב קטלני עבור חברות הפעילות על התפר ביניהם. לאחרונה קיצצו חברות תיווך כמו זילו וגם קומפס של אורי אלון מאות עובדים כל אחת. גם הסטארט-אפ Veev שפיתח מערכת לבנייה מודולרית ויתר לאחרונה על שוק רבי הקומות ופיטר כמאה עובדים. עליית הריבית מקשה על נוטלי ההלוואות והמשכנתאות לבצע רכישות חדשות ומחירי נדל"ן היוקרה בארה"ב יורדים.

יצרנית הטלפונים שיאומי מפטרת אלפי עובדים - כ-10% מכוח העבודה 
הקיצוצים באינטל: כך נערכת החברה לצמצום מאות עובדים 
סודהסטרים מפטרת למרות שקיבלה מענקים של מיליונים מהמדינה 

בתוך כל זאת, חברת האוז (Houzz), של היזמים של היזמים הישראלים עדי טטרקו ואלון כהן, הפעילה בשוק השיפוצים ועיצוב הפנים נאלצה גם היא לצאת למהלך קיצוצים כואב. לגלובס נודע כי החברה מפטרת בימים אלה כ-100 עובדים בארה"ב ובישראל, כ-8% מכלל מצבת העובדים בחברה. בין המפוטרים גם מפתחים רבים - מה שאינו מאפיין את גל הפיטורים העולמי הכולל שפוגע בעיקר במהנדסים זוטרים, אנשי שיווק ומכירות, מגייסי כח אדם ואנשי מנהלה.

האוז נוסדה בסן פרנסיסקו על ידי טטרקו וכהן ואת ההון הראשון שלה היא קיבלה מאורן זאב, המשקיע הסדרתי הישראלי, ומישראלים נוספים דוגמת אורן דוברונסקי ועמוס וילנאי. בהמשך גייסה גם מקרנות ענק דוגמת סקויה, קליינר פרקינס, NEA ו-DST של יורי מילנר. סך הכל גייסה החברה 663 מיליון דולר. במקור, החברה נוסדה על מנת לסייע לבעלי בתים בעמק הסיליקון למצוא בעלי מקצוע בתחום שיפוץ הבית ועיצוב הפנים, ועם ההצלחה וההתפשטות הבינלאומית, הוסיפה גם זרוע קמעונאית של ריהוט בית וגן.

לפני פרוץ מגפת הקורונה שקלו בהאוז להשיק מותג ריהוט עצמאי, אך היוזמה נגנזה ובחודש אפריל 2020 פיטרה החברה 155 עובדים. שנה קודם לכן, ב-2019, פוטרו מהחברה כ-180 עובדים. בהתאם לכך, בניגוד לרוב חברות הטכנולוגיה האחרות, מצבת העובדים של החברה דווקא הצטמצמה בשנים האחרונות. מ-1,800 עובדים ב-2019 ועד כ-1,100 לאחר גל הפיטורים הנוכחי.

האוז עובדת על תכנית לצאת להנפקה במשך שנים ארוכות, ורק באוקטובר 2021 שעברה הגישה תשקיף חסוי בהובלת בנק ההשקעות גולדמן זקס, כך על פי מאגר PitchBook. עם זאת, מצב הרוח בשוק ההון וביצועי שוק נדל"ן היוקרה בארה"ב צפויים להאריך את הנסיון של האוז לצאת לבורסה בטווח הנראה לעין.

מהאוז נמסר: "בגלל תנאי המאקרו כלכלה על תעשיית שיפוץ הבתים ועיצוב הפנים, קיבלנו החלטה קשה במיוחד להפחית 95 ממצבת העובדים העולמית שלנו אחרי חגי דצמבר, בערך 8% מכלל מצבת העובדים בעולם. הדבר תוקשר לצווותים שלנו לפני מספר שבועות. זו לא החלטה שאנחנו לוקחים בקלות, ואנחנו מחויבים לתמוך בעובדים שהושפעו. מי שהושפעו מכך הם עמיתים וחברים, ואנחנו אסירי תודה על תרומתם להאוז. אנחנו מאמינים בהצלחת החברה ובטוחים שהיא תצא מהתקופה הזו כשידה על העליונה".

החברה פועלת ממטה בפאלו אלטו בעמק הסיליקון ומחזיקה מרכז פיתוח בתל אביב במגדלי עזריאלי בתל אביב, בו מועסקים עשרות מפתחים ומנהלי מוצר.