הקונצרט שאתם חייבים לשמוע והאירוע החיפאי שאתם חייבים להגיע אליו: מה לעשות מחוץ לבית?

"הפרויקט הקאמרי הישראלי", הרכב קאמרי ייחודי בעולם המוסיקה המקומי, ינגן שלוש יצירות חשובות בסדרת קונצרטים ברחבי ישראל • אל ההרכב תצטרף הכנרת הגרמנייה אנטייה וייטהאס שתנגן איתו את היצירה המרכזית בקונצרט, רביעיית הפסנתר מספר 2 של ברהמס • פסטיבל "החג של החגים", שנערך בין חנוכה לחג המולד, מציג פורטרט צבעוני של חיפה בה משתרגות עדות, דתות, תרבויות ומסורות • מדור חדש על כל הדברים המעניינים מחוץ לבית 

הכנרת הגרמניה אנטייה וייטהאס. תצטרף להרכב לנגינת היצירה המרכזית בקונצרט / צילום: Marco Borggreve
הכנרת הגרמניה אנטייה וייטהאס. תצטרף להרכב לנגינת היצירה המרכזית בקונצרט / צילום: Marco Borggreve

קונצרט

"הפרויקט הקאמרי הישראלי"

מקום: מרכז למוסיקה ירושלים, אולם ימק״א
תאריך: 5.1.23
שעה: 20:00
טלפון: 02-6234347
זמינות כרטיסים: www.jmc.org.il

מקום: הקונסרבטוריון הישראלי למוסיקה, ת"א
תאריך: 7.1.23
שעה: 20:00
טלפון: 03-5466228
זמינות כרטיסים: www.icm.org.il

"הפרויקט הקאמרי הישראלי" הוא שמו של הרכב קאמרי מעולה שנחשב לעוף מוזר בעולם המוזיקה הקלאסית. בניגוד להרכבים אחרים, שפועלים על בסיס קבוע, חברי ההרכב אינם מקיימים קונצרטים סדירים אלא מופיעים אחת לתקופה ארוכה, הן בארץ והן על הבמות החשובות ביותר בחו"ל. בהרכב חברים 11 נגנים, כולם סולנים ברמה בינלאומית, ובכל קונצרט מופיעים רק חלק מהם. ברבים מהקונצרטים מצטרפים לחברי ההרכב ה"קבועים" גם נגנים אורחים, מהנחשבים בעולם. בהופעות שנערכות בישראל, ההרכב משתדל להופיע לא רק בערים הגדולות, אלא גם באזורים פריפריאליים בהם לא מתקיימים קונצרטים סדירים (עכו, מרום הגליל ועוד).

סדרת הקונצרטים הקרובה של הפרויקט תתקיים בשבוע הראשון של ינואר. ינגנו בה ארבעה מחברי ההרכב הקבועים: דניאל בארד (ויולה), מיכל קורמן (צ'לו), טיבי צייגר (קלרינט) ויעל קרת (פסנתר). אליהם תצטרף הכנרת הגרמנייה אנטייה וייטהאס, כנרת נפלאה שכבר הופיעה עם ההרכב פעמים רבות בעבר. וייטהאס תצטרף להרכב לנגינת היצירה המרכזית בקונצרט, רביעיית הפסנתר מספר 2 של ברהמס.

החלק הראשון: יצירה של האנס קראסה

את הקונצרט תפתח ה"פסאקאליה ופוגה" לשלישיית כלי קשת מאת המלחין הצ'כי האנס קראסה (Krása), שנכלא בגטו טרזין ונספה באושוויץ בגיל 45 בלבד. זו יצירה מרתקת בת כעשר דקות, שחוברה ב־1944 ונושאת אופי שמשלב מודרניות עם פוסט־רומנטיות. מספר ביצועים טובים של היצירה זמינים להאזנה ביוטיוב. כדי להאזין חפשו את הצירוף Hans Krása: Passacaglia and Fugue.

החלק השני: יצירה של קז'ישטוף פנדרצקי

היצירה השנייה שתבוצע בקונצרט היא רביעייה לקלרינט וכלי קשת מאת קז'ישטוף פנדרצקי (Krzysztof Penderecki), המלחין החשוב ביותר בפולין במאה העשרים. זו יצירה מודרנית (היא חוברה ב־1993), א־טונאלית (מונח המתאר מוזיקה שאינה מצייתת למערכת היררכית טונאלית האופיינית למוזיקה קלאסית מערבית), שכוללת ארבעה פרקים שונים מאוד זה מזה באופיים. להאזנה הקלידו ביוטיוב Penderecki - Quartet For Clarinet And String.

החלק השלישי: יצירה של יוהנס ברהמס

את הקונצרט תסיים, כאמור, הרביעייה מספר 2 לפסנתר וכלי קשת מאת יוהנס ברהמס. זו יצירה מונומנטלית בת ארבעה פרקים, שלמרבה הפלא מבוצעת לעיתים רחוקות. למרות ממדי הענק שלה (ארבעה פרקים, 45 דקות) היא שופעת ליריות במיטב הסגנון של הרומנטיקה המאוחרת. בביצוע טוב, כמו שצפוי עם חברי "הפרויקט הקאמרי" והכנרת אנטייה וייטהאס, אפשר לצפות לחוויה מוזיקלית גדולה.

אירוע

החג של החגים

החג של החגים. פורטרט צבעוני של חיפה / צילום: ויקיפדיה
 החג של החגים. פורטרט צבעוני של חיפה / צילום: ויקיפדיה

מקום: חיפה
ימים: 8-25.12
התוכנייה המלאה של האירוע באתר: www.haifahag.com

"החג של החגים", פסטיבל שנערך בין חנוכה לחג המולד, מציג פורטרט צבעוני של חיפה בה משתרגות עדות, דתות, תרבויות ומסורות. המושבה הגרמנית הופכת למדרחוב ענק, מואר ומקושט, ולצד החנוכּיות נשמעים מזמורים בכנסיות, ונערכים מצעדים ומופעי חוצות מושקעים בטיילת. את האווירה מקשטים דוכני ממתקים בוואדי ניסנאס ועצי האשוח מלאי אורות. לצד כל זה, מציע הפסטיבל סיורי קולינריה, מופעי מוזיקה ותיאטרון, תערוכות ומתחמי משפחות חינמיים. בין המופעים הבולטים: רסיטל של אינאס מסאלחה בכנסיית בית החסד (22.12); קולקטיב הבארוק בתוכנית לחג המולד שבמרכזה מיסת חצות של שרפנטייה (31.12); וקבוצת העולים "תיאטר אלף" תציג בבית הגפן את "שנה חדשה מתוך גלויה", מופע אינטראקטיבי לילדים שתוהה איך חוגגים נובי־גוד בלי שלג, עצי חג מולד וסנטה (ברוסית).