כמעט 2 מיליון שקל, לפני תוספות: קבלו את ספינת הדגל של האלפיון העליון

מכונית הפאר של המותג מתאימה כמו כפפה ליד של האלפיון העליון • היא מציעה בידוד מוחלט מהמהומה שבחוץ ויש לה מנוע שיותיר את מתחרותיה מאחור

BENTLEY FLYING SPUR / צילום: יח''צ
BENTLEY FLYING SPUR / צילום: יח''צ

נפתח בחידה: כמה מכוניות שהמחיר שלהן נע בין מיליון ל־2 מיליון שקל לפני תוספות, נמכרו לדעתכם בישראל בשנה החולפת? המנחשים הזהירים יגידו בודדות. הרפתקנים יותר יהמרו על כמה עשרות. אבל התשובה הנכונה היא קרוב ל־350 מכוניות וזו לא טעות דפוס. כמעט 80 מתוך אלה משתייכות לקטגוריה "מכוניות אקזוטיות", שכמותן נדיר לראות ביומיום אפילו במדינות גדולות ועשירות בעולם.

● ביטוחי הרכב התייקרו ב-20%: באילו דגמים ואיך כדאי לבחור פוליסה 
איך הופכים לאיש העשיר בעולם בגיל 73? תשאלו את ברנאר ארנו 

האמת היא שהמספרים לא אמורים להפתיע. על פי דוח העושר של קרדיט סוויס לשנת 2021, ישראל היא אחד המוקדים הצומחים בעולם של עושר פרטי ביחס לגודל האוכלוסייה בעולם.

על הקרקע העשירה הזו משגשגת גם בנטלי, אחת היצרניות המזוהות ביותר עם אצולת הממון הגלובלית, שמכרה בישראל בשנה החולפת 26 מכוניות - עלייה של 23% לעומת אשתקד. המכירות האלה מדרגות את ישראל די גבוה במפת המכירות העולמית של המותג הבריטי. ובמונחים של כוח קנייה, כל מכונית כזו עולה כאן כמו שתיים שנמכרות בדובאי.

לרגל סיומה של אחת השנים והעשירות ביותר של שוק הרכב הישראלי, לקחנו למבחן את "ספינת הדגל" של המותג בנטלי שנושאת את השם ההיסטורי Flying Spur ועולה כ־1.9 מיליון שקל לפני תוספות.

תופעה ייחודית לסובבים

יחסית למכונית שמתוכננת להוביל כמה מהאנשים העשירים בעולם, ל־Flying Spur יש עיצוב שקט יחסית. מאחור היא נראית כמעט לא ייחודית עם פנסים אחוריים קטנים יחסית ותא מטען בעיצוב שמרני. פרופיל הצד גם הוא מאופק, למעט תפיחות שריריות מעל הגלגלים האחוריים וחישוקי 22 אינץ' עצומים ונוצצים. על המוצא האריסטוקרטי מבשר בעיקר החרטום עם הגריל הענק והנוצץ, שבלחיצת כפתור מתרומם ממנו פסלון כסוף.

מנגד, עם אורך של קצת יותר מ־5.3 מ' ומכסה מנוע בגודל של שטח חניה טיפוסי, אין כמעט סיכוי שלא יבחינו בכם, והתגובה של הקהל ברחוב הישראלי למכונית הזו ראויה למחקר אנתרופולוגי. מנעד התגובות נע בין מבטי ניסיונות "סלפי" אגרסיביים לבין ספקולציות קולניות על מקור פרנסתם המפוקפק של הנוסעים ברכב.

למרבה המזל, עיקר הסקרנות מופנית ליושבים מאחור. האוחז בהגה מזוהה עם "המעמד העובד", והשאלה הנפוצה ביותר שנשאלנו במהלך המבחן, הייתה "של מי הרכב?". נעלבנו.

ישיבה בתא הנוסעים של כל בנטלי היא חוויה יוצאת דופן וכך גם בפליינג־ספר. קשה שלא להשתאות מהיקף השעות שמושקעות ביצירת כל תפר בדיפון העור, כל משטח עץ מעובד וכל שטיח צמר ברכב הזה, ודרגת התאמה לפי הזמנה של חומרי הדיפון והצבעים מגיעה כאן לפרטים מגוחכים. גם מי שלא ישתולל יותר מדי עם רשימת האופציות הענקית, יוכל להוסיף בקלות חצי מיליון שקל למחיר הבסיס. רכב ההדגמה בו נהגנו למשל, הכיל חבילות מותאמות אישית בשווי של 700 אלף שקל - כמו המחיר של עוד מכונית פאר מכובדת.

כאשר מתגברים על הנטייה הפרולטרית לחלוץ נעליים ולעטות כפפות בכניסה לרכב, מגלים תא נוסעים שימושי ומודרני. לוח המחוונים משלב בין מידע דיגיטלי עשיר למראה ניאו־קלאסי, מסך המולטימדיה הגדול מסוגל להיעלם ברקע, ויש גם שעון אנלוגי מסורתי שעולה כמו משפחתית משומשת במצב טוב.

הנדסת האנוש מתוכננת היטב, וקל לנהוג ברכב ולחנות אותו תודות למוט הילוכים מאסיבי, סוללה של חיישנים היקפיים ומערך של מתגי שליטה פיזיים. הגימור, כאמור, הוא ברמה של בתי אופנה עילית ופריטי המתכת משדרים תחושה מלוטשת כמו תכשיטים. בידוד הרעשים הולם את מערכת הקול האופציונלית, שלבדה עולה קצת יותר מ־100 אלף שקל.

כאמור, מטבע הדברים מכוניות כאלה מתוכננות בעיקר עבור הנוסעים מאחור ואלה מקבלים מושבי מחלקה ראשונה נוחים מאוד ומתכווננים חשמלית, אם כי עם פחות אופציות כוונון מאלה של "העובדים" במושבים הקדמיים. סוג של צדק חברתי.

מרחב הרגליים והכתפיים מאחור כמעט בלתי מוגבל, אך ה־SUV של בנטלי מעניק יותר מרחב ראש לאנשים גבוהים. גם תא המטען המרופד לא מרשים בגודלו עבור רכב כה גדול.

 
  

בבנטלי לא ויתרו על מורשת רכבי הספורט של המותג, והותירו גם מצב תכנות ספורטיבי לטובת בעלי ממון שאוחזים בהגה מדי פעם. מצב התכנות הזה מקשיח את מתלי אוויר, מפחית את נטיית הגוף למינימום ומחדד את תגובת ההגה. התוצאה: תחושה של נהיגה במכונית שמגיבה בזריזות ובצורה מדויקת לפקודות הנהג, ומנטרלת כמעט לחלוטין את נטיית הגוף בפניות.

מאפס למאה ב־4 שניות

את הפליינג־ספר אפשר להזמין גם עם מנוע V8 בנפח 4 ליטר מבית פורשה, שבאמת לא חסר לו כלום, ואפילו עם הנעת פלאג־אין. אבל רכב ההדגמה שלנו צויד ב"שפיץ" - מנוע 12 צילינדרים בנפח 6 ליטר, שהוא אחד השרידים האחרונים לעידן נכחד של דינוזאורים מוטוריים.

ממש כמו לדינוזאורים, גם למנוע הענק הזה יש כריזמה ממכרת. הוא יכול להוביל את הרכב בפקק עירוני או לגלוש ב־150 קמ"ש עם פחות מ־1,500 סל"ד. אבל עם 635 כ"ס ומומנט של סמי־טריילר, הוא גם יכול להאיץ את המכונית מאפס ל־100 בפחות מ־4 שניות ולהפליג אל מעבר ל־330 קמ"ש (לא ניסינו) בליווי מנגינה שרק 12 צילינדרים מכווננים יודעים לייצר.

במחיר של 1.9 מיליון שקל, לפני אופציות, המכונית של בנטלי מקטבת את הדעות. יש מי שיראה בה סוג של "לעג לרעש" - הפגנת עושר מוגזמת, שלא סופרת את האיש הקטן. אחרים יראו בה את התמצית של ישראל "החדשה": מעצמת הייטק ויצואנית גז עשירה עם קרן עושר תופחת, שמשילה מעליה עכבות סוציאליסטיות.

אבל אנחנו מעדיפים לראות בה מפגן מרהיב של הנדסת רכב מודרנית ו"חדר בריחה אולטימטיבי", שמאפשר להרגיש כמו מונטה קרלו גם בעת זגזוג בין בולענים זחילה לצד רוכבי קטנוע עצבנים על איילון המפויח והפקוק. לפחות מבחינה פסיכולוגית, מבחינתנו זו תמורה ראויה בהחלט לכסף.

חלק מהמתחרות

ב.מ.וו 760e מודל 2023
1.25 מיליון שקל לפני תוספות, עולה הדור החדש של סדרה 7. המכונית גדולה לאור אורך של 5.39 מ' ובסיס גלגלים של 3.2 מ'.

ב.מ.וו 760e מודל 2023 / צילום: יח''צ
 ב.מ.וו 760e מודל 2023 / צילום: יח''צ

יש לה תא חדשני וגרסת הבנזין מצוידת בהנעת פלאג־אין עם הספק כולל של 571 כ"ס ותאוצה ל־100 ב־4.3 שניות.

מרצדס S580
1.49 מיליון שקל עולה S580. המכונית משלבת מנוע V8 טורבו עם מנוע חשמלי בהספק משולב של 503 כ"ס ומאיצה ל־100 קמ"ש ב־4.4 שניות.

מרצדס S580 / צילום: יח''צ
 מרצדס S580 / צילום: יח''צ

תא הנוסעים כולל מושבים חשמליים והוא מפואר. הנעה כפולה ומתלי אוויר דואגים ליכולת דינמיות.

מזראטי קוואטרופורטה טרופאו
1.4 מיליון שקל עולה גרסת הטרופאו המפוארת. המכונית מצוידת במנוע 3.8 ליטר V8 טורבו מבית פרארי, שמייצר 580 כ"ס ומאיץ את הרכב ל־100 ב־4.5 שניות בדרך ל־326 קמ"ש.

מזראטי קוואטרופורטה טרופאו / צילום: יח''צ
 מזראטי קוואטרופורטה טרופאו / צילום: יח''צ

היא נמתחת לאורך 5.26 מ' עם בסיס גלגלים של 3.17 מ'.