קרנות פנסיה | בדיקת גלובס

אלטשולר שחם בראש: מה עשה הכסף שלכם בנובמבר?

החשיפה לחו"ל הניבה תשואה חיובית לגופי החיסכון, כשאלטשולר שחם מציג תשואה חודשית של 3.5% בקרן השתלמות מנייתית • דני ירדני, סמנכ"ל ההשקעות באלטשולר שחם: "כל עוד אין ודאות לאן תלך הריבית, קשה לקבל החלטות השקעה מהותיות"

קרנות פנסיה / צילום: Shutterstock, Africa Studio
קרנות פנסיה / צילום: Shutterstock, Africa Studio

החשיפה הגדולה שלו למניות בכלל, ולשוקי ההון בחו"ל בפרט, עשתה טוב לאלטשולר שחם בחודש נובמבר. חברת הגמל והפנסיה של בית ההשקעות הובילה את טבלת התשואות בקרנות הפנסיה וההשתלמות, כשבחלק מהסקטורים היא הציגה פער ניכר מן המתחרים. 

"יש לנו עוד עבודה רבה": מה מתכננים בפד לשנת 2023? 
איך קרה ששני המדדים הכי חשובים לבחינת יוקר המחיה מציגים תמונה שונה לגמרי 
4 שנים אחרי, רכישת שיכון ובינוי על ידי נתי סיידוף נראית הרבה פחות זוהרת | ניתוח

כך למשל, במסלול הדגל של קרנות הפנסיה, זה המיועד לרוב החוסכים - המסלול לבני 50 ומטה - השיגה קרן הפנסיה של בית ההשקעות תשואה של 2.45%, גבוהה בחצי אחוז ביחס לקרן השנייה, זו של הראל. במסלול המניות של קרנות ההשתלמות השיגה אלטשולר שחם תשואה של יותר מ-3.5%, מעט גבוהה מזו של ילין לפידות (3.47%). 

עם זאת, יש לציין כי חברת הגמל והפנסיה של אלטשולר שחם אומנם צמצמה את הפערים לעומת המתחרים, בתשואה המצטברת השלילית מתחילת השנה, אך היא עדיין נמצאת הרחק מאחור עם מינוס 9% במסלול הכללי ומינוס 15% במנייתי.

התשואות השליליות צומצמו 

כאשר מסתכלים על התעשייה כולה, אפשר לראות כי הממוצע בקרנות הפנסיה עד גיל 50 עמד על תשואה חיובית של 1.6% בנובמבר. זו אפשרה לצמצם את התשואה השלילית מתחילת השנה, לרמה של כ-3.8%. 

 
  

גם במסלולים הכלליים והמנייתיים של קרנות ההשתלמות צומצמו התשואות השליליות מתחילת השנה. במסלולים הכלליים התשואה השלילית עומדת עתה בממוצע על כ-6%, ובמסלולים המנייתיים על שיעור שלילי כפול של כ-12%. זאת לאחר תשואות חיוביות בנובמבר של 1.2% במסלולים הכלליים ושל 2.4% במסלולים המנייתיים. 

 
  

התשואות החיוביות הושגו כאמור בעקבות עליות השערים בשוקי המניות בעולם. בארה"ב נרשמו עליות ניכרות בחודש נובמבר שהיוו המשך לעליות החדות באוקטובר. מדד הדאו ג'ונס עלה בחודש החולף ב-5.7%, מדד ה-S&P עלה ב-5.4%, ואילו מדד הנאסד"ק עלה בשיעור של 4.4%, תשואה שהושגה כולה ביום האחרון של החודש.

באירופה נרשמה מגמה חיובית אף חזקה הרבה יותר. ה-DAX הגרמני עלה ב-8.6%, ה-CAC הצרפתי עלה ב-7.5%, וה-Eurostoxx 50 עלה ב-9.6%. המדד העולמי של השווקים המתפתחים עלה בשיעור חד ולא שגרתי של 14.6% - כל אלה במונחי מטבע של אותן מדינות.

לעומת זאת, בשוק המניות בארץ נרשמו ירידות שערים: מדד ת"א 35 ירד ב-4.9%, מדד ת"א 125 ירד ב-3.8%, מדד ת"א 90 ירד בשיעור של 1.5%, ומדד יתר 60 ירד בשיעור של כ-3.1%. 

"יש עוד הרבה אי-ודאות" 

אבי ברקוביץ, המשנה למנהל השקעות ראשי מיטב גמל ופנסיה, מציין כי גם כאן מדובר בהמשך לביצועי החסר של שוק המניות המקומי באוקטובר, אחרי שמתחילת השנה עד ספטמבר כולל הוא עשה תשואת יתר בהשוואה לשוקי המניות בעולם.

"התשואה החיובית בנובמבר נובעת בעיקר מהחשיפה לישראל אל מול חו"ל, בדגש על ארה"ב שעשו ביצועים טובים יותר", אומר דני ירדני, סמנכ"ל ההשקעות באלטשולר שחם.

באשר לעתיד, ירדני מסביר כי העולם עדיין נמצא בתקופה של אי-ודאות. "דוגמה חיה קיבלנו ביום רביעי בערב בהעלאת הריבית בארה"ב ב-0.5% ובנאום של יו"ר הפדרל ריזרב שבא לאחריה. יש אינדיקציות להתמתנות האינפלציה, אבל הן עדיין לא מובהקות ולא ברמה שהפד היה רוצה לראות, וזה מה שפאוול אמר. כל עוד אין ודאות לאן תלך הריבית ומה תוואי הריבית העתידית, למרות הערכות הפד, הכול כפוף לנתונים שיהיו בשטח. במצב הזה קשה לקבל החלטות מהותיות כמו להקטין או להגדיל חשיפה לסקטור או למוצר השקעה מסוים. 

"יש עוד הרבה אי-ודאות, אבל ההערכה שלנו היא שבחודשים הקרובים הדברים יקבלו צורה יותר ברורה, נראה אינפלציה מתמתנת, נדע יותר בוודאות לאיזו רמה היא תגיע, מתי היא תגיע לשם, וכמה זמן היא תישאר שם. בסופו של דבר, להעלאת הריבית זו יש מחיר. היא כן תכניס את הכלכלה להאטה משמעותית ואולי אפילו למיתון. אנחנו בתהליך כרגע. רובו מאחורינו, אבל אנחנו עדיין בתוכו, ולכן תזוזה של אחוז בחשיפה לפה או לשם זה לא באמת מעניין".