הפד מעדכן את התחזיות: הריבית תמשיך לעלות ותגיע ליותר מ-5%, האבטלה תטפס

ההחלטה של הפד להעלות את הריבית ב-0.5% באה לאחר ארבע העלאות רצופות ואגרסיביות של 0.75% • פאוול: "העוצמה של העלאות הריבית עדיין לא מורגשת במלואה בכלכלת ארה"ב, יש לנו עוד עבודה לעשות" • בפד מעריכים כעת כי הריבית תמשיך ותעלה עד לכ-5.1% במהלך 2023 ולא תרד לפני 2024

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press, Nathan Howard
יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press, Nathan Howard

חברי "ועדת השווקים הפתוחים" של הפדרל ריזרב החליטו להעלות את הריבית בארה"ב ב-0.5% בלבד. זאת, על רקע ההתמתנות בקצב עליית המחירים במדינה בחודשים האחרונים.

המחיר של הורדת האינפלציה: הפרופסור מהרווארד שמזהיר שהכאב עוד לפנינו | פרשנות 
האינפלציה תתמתן והריבית תרד: המשקיעים בוול סטריט שמהמרים שהפדרל ריזרב יעמוד במשימה

לצד פרסום החלטת הריבית, הפד מפרסם הערב (ד') את התחזיות המעודכנות שלו לגבי הצמיחה, הריבית והאינפלציה, לשנה הבאה. בפד מעריכים כי הריבית תמשיך ותעלה עד לכ-5.1% במהלך 2023 ולא תרד לפני 2024. זאת לעומת הערכה קודמת לגובה ריבית של 4.6% בשיא. לאחר מכן מעריכים בפד כי הריבית תרד ב-1% עד ל-4.1% בסוף 2024. ב-2025 צפויה עוד ירידה הדרגתית בריבית ל-3.1%.

עם זאת, הדעות חלוקות בתוך חברי הוועדה (19 במספר) כש-7 מתוכם מעריכים שהריבית צפויה לעלות עד ל-5.25%. 

התחזית המעודכנת של הפד גבוהה משמעותית מציפיות השוק, שעמדו על ריבית של 4.4% בסוף 2023.

במקביל, הורידו בפד את תחזית הצמיחה לכלכלת ארה"ב ב-2023 לכ-0.5% בלבד לאחר צמיחה דומה ב-2022. 

לגבי שיעור האבטלה, בפד צופים כעת שבשנה הבאה שיעור האבטלה יעמוד על 4.6% - לעומת 3.7% השנה.

"יש לנו עוד עבודה לעשות" 

לאחר הודעת הפד עברו מדדי המניות בוול סטריט לירידות והתשואות על אג"ח הממשל האמריקאי עברו לעלייה.

במסיבת עיתונאים לאחר ההודעה אמר יו"ר הפד, ג'רום פאוול, כי העוצמה של העלאות הריבית עדיין לא מורגשת במלואה בכלכלת ארה"ב וחזר על דברים שאמר לאחרונה, לפיהם "יש לנו עוד עבודה לעשות". עוד הוא הוסיף כי "שוק העבודה עדיין חזק מאוד". 

פאוול גם חזר על כך דבריו לפיהם "ייקח זמן עד שנראה את ההשפעות על העלאות הריבית על הכלכלה, ויש עוד דרך לעבור עד שנחזיר את האינפלציה לרמה הרצויה ונחזור למצב של יציבות מחירים לטווח ארוך". הוא הוסיף כי "חזרה ליציבות מחירים חיונית לכלכלה ולשמירה על רמת תעסוקה גבוהה". 

בתשובה לשאלה אמר פאוול כי "כיום זה פחות חשוב באיזו מהירות נמשיך להעלות את הריבית, אלא עד לאיזה גובה נעלה אותה וכמה זמן הריבית תישאר ברמה גבוהה. אנחנו ממשיכים לעקוב אחרי הנתונים שמתפרסמים ונחליט בעתיד. רואים שינויים חיוביים בסגמנטים שונים של האינפלציה לאחרונה, אבל זה ייקח זמן עד שנראה חזרה לרמה הרצויה". 

בעקבות דברי פאוול מתחזקות הירידות בוול סטריט ומדדי המניות יורדים בשיעורים של עד 1.4%. 

ההחלטה היום באה לאחר ארבע העלאות רצופות ואגרסיביות של 0.75% (ושש העלאות ברצף מאז מרץ בסך-הכול). יו"ר הפד ג'רום פאוול וחבריו לוועדה החליטו להוריד מעט את הרגל מהגז ולהסתפק כאמור בהעלאה של חצי אחוז לרמה של 4.25%-4.5%, מה שמביא את הריבית הפדרלית לשיא של 15 שנה. 

אתמול פורסמו נתוני האינפלציה בארה"ב, שהפתיעו לטובה בפעם השנייה ברציפות. מדד המחירים לצרכן בנובמבר הצביע על קצב שנתי של 7.1% - מתחת לתחזיות המוקדמות שעמדו על 7.3%. גם אינפלציית הליבה, בניכוי מזון ואנרגיה, הפתיעה לחיוב ועמדה על קצב שנתי של 6% - ירידה מ-6.3% בחודש שעבר.