האינפלציה תתמתן והריבית תרד: המשקיעים בוול סטריט שמהמרים שהפדרל ריזרב יעמוד במשימה

גולדמן זאקס: קרנות נאמנות וקרנות גידור מכניסות כסף למניות שירוויחו מהאטת האינפלציה ומירידה בריבית • שוק התעסוקה חזק, האבטלה בשפל היסטורי, ויש סימנים לכך שהאינפלציה מתמתנת, והמשקיעים מתחילים להפגין אופטימיות • האם נתוני המאקרו שיפורסמו השבוע יתמכו בתאוריה?

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press, Nathan Howard
יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press, Nathan Howard

לפני כמה חודשים, וול סטריט דחתה את הרעיון שהפדרל ריזרב יצליח לבצע נחיתה רכה. כיום, יותר ויותר אנשים מהמרים שמה שיקרה זה בדיוק זה.

קרנות נאמנות וקרנות גידור המנהלות כ־4.8 טריליון דולר בנכסים הכניסו כסף למניות שיכולות להרוויח מכך שהאינפלציה תרד, הריביות יירדו, והכלכלה האמריקאית תימנע ממיתון, על פי ניתוח שעשתה קבוצת גולדמן זאקס.

בית ההשקעות הגדול בעולם: "זה הזמן לספר חוקים חדש בשוק ההון" 
"יכול להיות הוריקן": התחזיות של המנכ"לים הבכירים בארה"ב 
הכלכלנים צופים מיתון בארה"ב, המשקיעים בינתיים לא מתרגשים. מי מהם טועה? 

למשקיעים יש פוזיציות גדולות מהממוצע במניות של חברות תעשייה, חומרים ואנרגיה, כך אומרים האנליסטים של גולדמן. כל שלושה התחומים האלה נוטים להיות רגישים לשינויים בכלכלה, כלומר ההימורים של משקיעים צריכים בסופו של דבר להשתלם אם ארה"ב תוכל להימנע מירידה עמוקה וממושכת, או "נחיתה קשה".

מה המשמעות של "נחיתה רכה"?

נחיתה רכה הוא תרחיש שבו הפדרל ריזרב מצליח להשתלט על האינפלציה בארה"ב מבלי להוביל את המשק האמריקאי למיתון. להבדיל ממצב של נחיתה קשה, שבו ההשתלטות על האינפלציה כרוכה ב"ריסוק" הכלכלה ובמיתון כפי שקרה בשנות ה-80. 

הנתונים מהעת האחרונה מציעים למשקיעים תקווה מסוימת לתסריט כזה. שוק התעסוקה נותר חזק, ושיעור האבטלה שנרשם בחודש הבא היה בשפל היסטורי של 3.7%. ההוצאה הצרכנית עלתה, וישנם סימנים לכך שהאינפלציה נעשית קלה יותר. המחירים לצרכנים עלו ב־7.7% בחודש שעבר, קצב מהיר אבל עדיין העלייה הנמוכה ביותר מחודש לחודש מאז ינואר.

יותר ויותר, נראה סביר שמארה"ב תיחסך "הרקמה הצלקתית הטיפוסית של ירידה כלכלית תלולה", אמרה קייט ניקסון, מנהלת השקעות ראשית ב־Northern Trust Wealth Management, בהודעה כתובה.

הדיון בוול סטריט כמובן יימשך, ומשקיעים אחרים אומרים שייתכן שמיתון עמוק עומד לפתחנו.

הפד יקבל מבט ראשון על האינפלציה בפרסום מדד המחירים לצרכן

נותרו אתגרים נוספים - אחד מהם שוק העבודה הלוהט. בנאום בחודש שעבר, יו"ר הפדרל ריזרב ג'רום פאוול אמר שנראה שהמשכורות עדיין עולות בקצב מהיר מדי בכדי שהאינפלציה תחזור ליעד של הבנק המרכזי, 2%.

המשקיעים אולי יקבלו בהירות מסוימת גם על האינפלציה וגם על החשיבה של הפד בימים הקרובים.

משרד התעסוקה יפרסם את קריאת נובמבר למדד המחירים לצרכן ביום שלישי. הדוח ייתן לפד את המבט הראשון על האינפלציה לפני הכרזת גובה הריבית האחרונה של השנה, שתקרה ביום רביעי.

הבנק המרכזי צפוי במידה רבה להעלות ריביות בחצי אחוז. זו תהיה העלאת הריבית הקטנה ביותר מאז מרץ, אז החל הבנק להדק את המדיניות המוניטרית מחדש. אבל אם קריאת האינפלציה תהיה חזקה באופן מפתיע זה יציב סימן שאלה על תוכניות הפד להאט את קצב העלאות הריבית ב־2023. ביום שישי מניות ירדו וספגו הפסדים בחישוב שבועי לאחר שהנתונים הראו שמחירים ליצרנים עלו בנובמבר יותר מהצפוי.

"כולם הולכים להסתכל על נתון מדד המחירים לצרכן", אמר בריאן אוברבי, אסטרטג שווקים בכיר ב־Ally. "כל עוד נהיה בכיוון הנכון, זה לא חייב אפילו להיות מספר גדול".

ההיסטוריה לא פועלת לטובת הפד. נתוני הבנק המרכזי מראים שהכלכלה נכנסה למיתון בתשע מתוך 12 הפעמים בהן הפד הידק את המדיניות המוניטרית.

ירידה כנראה תפעיל עוד לחץ על שוק שהוא גם כך חבוט.

השווקים כנראה יישארו תנודתיים עוד זמן מה

מניות עלו משמעותית מהנקודה הנמוכה בה היו באוקטובר. אבל מדד S&P 500 עדיין נמוך ב־17% בחישוב שנתי, והוא בנתיב לביצועים השנתיים הגרועים ביותר מאז המשבר הפיננסי של 2008.

שוק המניות באופן טיפוסי ירד בערך ב־30% במיתונים החל משנת 1929, על פי נתוני השוק של דאו ג'ונס.

בכל זאת, אנליסטים וכלכלנים במספר חברות, כולל גולדמן סאקס, BMO Wealth Management, וקרדיט סוויס צופים שהכלכלה תוכל להימנע בשנה הבאה מנחיתה קשה.

"האתגרים המשמעותיים ביותר להוצאת הלקוחות כנראה כבר מאחורינו", כתב ג'וזף בריגס, כלכלן בגולדמן. הבנק מצפה שהאינפלציה תמשיך להתמתן בשנה הבאה, אבל שיעור האבטלה יעלה רק לכ־4.1% בהשוואה ל־3.7% שכיום.

בין אם יהיה בסוף מיתון או לא, רבים מסכימים על דבר אחד: השווקים כנראה יישארו תנודתיים עוד זמן מה.

"2022 לא הייתה פיקניק, אבל היה ברור שהפד צריך להדק מדיניות", אמר כריסטופר סמארט, אסטרטג עולמי ראשי ב־Barings ומנהל Barings Investment Institute.

הנתיב בו יבחר הפד לחודשים הקרובים - וכתוצאה מכך, התחזית לשווקים - נראים פחות ברורים, אמר סמארט.

הוא הוסיף כי בטווח הקרוב, הוא ממליץ ללקוחות להחזיק עתודה מזומנים כדי לנווט בתנודתיות שתהיה בשווקים.

"זה תלוי כמה נמוך תרד האינפלציה וכמה זמן ייקח להגיע לשם. וזה יקבע איזה סוג של נזק פוטנציאלי יקרה בדרך", אמר סמארט.