פולקסווגן מציגה: מופע אורות חשמלי

הביצועים של הקרוס־אובר החשמלי של פולקסווגן אינם מרהיבים • אבל העיצוב בולט בחושך למרחקים והמחיר סביר, לפחות עד עליית מס הקנייה בינואר

פולקסווגן ID.4 / צילום: יח''צ
פולקסווגן ID.4 / צילום: יח''צ

מחקר חדש שפרסמה השבוע חטיבת המחקר של בלומברג מציג תופעה מדאיגה. אחרי עשור של ירידות עקביות במחירי סוללות הליתיום, התהפכה השנה המגמה והמחיר הממוצע לסוללה טיפס בכ־7%. אמנם מדובר "רק" בעלייה של 10 דולר לקילוואט־שעה, אבל לסוללה טיפוסית ברכב חשמלי, שהקיבולת שלה 70־80 קילוואט־שעה, מדובר בהתייקרות ריאלית של כאלף דולר.

התחרות על השוק הישראלי עולה שלב: זינוק של 177% במסירות מכוניות מסין | ניתוח
מכונית חשמלית במאה אלף שקל בלבד, ועם לא מעט פשרות
מנכ"ל Waze ישראל: "המצב בכבישים גרוע ב-30% מלפני הקורונה" | ראיון

הסיבה היא כמובן הביקוש העולמי הגבוה לליתיום. לקוחות הרכב החשמלי בישראל מרגישים את זה היטב בכיסם, ומחיר הכניסה לשוק עלה בשנה וחצי האחרונות בכמעט 20 אלף שקל.

מנגד, רף המחירים החדש פתח אפשרות לייבוא דגמים חשמליים חדשים לישראל, בעיקר מהסיבה שהמחירים של הדגמים הקיימים זינקו משמעותית בפני עצמם. אחת המכוניות שנכנסה לשוק על הכרטיס הזה היא הפולקסווגן ID4, שהושקה לפני שנתיים באירופה וזכתה שם להצלחת לא מבוטלת.

 
  

נוצצת בחושך

שנתיים הן פרק זמן לא מבוטל בפלח הדינאמי של הרכב החשמלי, והעיצוב "החללי" של ה־ID נראה כיום די מוכר. לרכב יש קווי מתאר של קרוס־אובר אווירודינמי עם פרופורציות רחבות וארוכות. בחזית נמצא החרטום המשפחתי המוכר של פולקסווגן עם פנסים מעניינים, והגרסה הבכירה בה נסענו מצוידת גם בחישוקי 20 אינץ' מרשימים. פרופיל הצד, כמו גם הזנב, מזכיר קצת את פולקסווגן טיגואן אחרי ביקור במנהרת רוח.

בשעות היום הרכב לא מושך יותר מדי תשומת לב, אבל בלילה הוא מציג מופע אורות מרהיב עם פסי לד אומנותיים ופנסי חזית ממונעים, שמבשרים על נוכחות הרכב למרחוק.

הדלתות גדולות וסף הכניסה בגובה אופטימלי. המושבים הקדמיים ממוקמים גבוה יחסית, תומכים היטב בגוף, ובמושב האחורי ניתן למקם שלושה מבוגרים מגודלים ללא קושי. הם אמנם לא ייהנו ממרחב רגלים עצום בגודלו כמו באיוניק 5, אבל עדיין יוכלו למתוח את רגליהם קדימה ללא הפרעה. מרחב הראש סביר, והראות לפנים ולצדדים טובה בזכות משטחי שמשות ענקיים ועמודי גג דקים יחסית.

חובבי הקניות יעריכו את תא המטען הרחב והשטוח בנפח 543 ליטר שיענה על כל צורך משפחתי טיפוסי, עוד לפני קיפול מסעד המושב האחורי.

מערך הפיקוד הדיגיטלי של הרכב, שבעת השקתו ב־2020 ייצר לא מעט "באזז", מתחיל להיראות כיום פחות עדכני. לוח המחוונים מתמקד במסך די קטן מול הנהג, שמציג גרפיקה די בסיסית ומקבל גיבוי ממסך מולטימדיה רוחבי.

נראה כי מהנדסי הרכב אימצו את הגישה של "סביבת נהג נקייה ממתגים" של טסלה, שמעבירה את הפיקוד למסך המגע ולמתגי תפעול בסביבת ההגה. ואכן, בין המושבים יש חלל חופשי לאחסון והתצפית נקייה מהפרעות קדימה.

אבל יש לכך מחיר בהנדסת האנוש: מוט ההילוכים הקפיצי הקטן שממוקם מימין ומעל ההגה מרגיש כמו גימיק, והתפעול של מערכות חיוניות כמו מערכת האקלים, הקול ותכנות הפיצ'רים הבטיחותיים דורש התעסקות במתגי מגע קטנים או בתפריטים על המסך ויוצר לא מעט הסחת דעת בנהיגה.

בפולקסווגן יודעים לייצר מכוניות שנראות ומרגישות איכותיות, וגם ה־ID מייצרת תחושה כזו. פה ושם ממוקמים משטחי פלסטיק נוקשים, אבל בידוד רעשי הרוח והצמיגים במהירויות גבוהות הוא מהטובים בפלח. ואכן, רוב חומרי הדיפון בסביבת הנהג והנוסעים נעימים למגע.

האבזור התקני בגרסה הבכירה בה נסענו אופייני לדגמי הפרימיום של פולקסווגן, וכולל בין השאר מושבים חשמליים משוכללים, דלת אחורית חשמלית וגג זכוכית ענק שאינו נפתח, אבל להבדיל מטסלה, יש לו כיסוי חשמלי נגלל. ביום סתיו קריר הוא אפילו מכניס לא מעט חום לתא.

כוח לא חסר

פולקסווגן ID.4 מגיע אלינו בתצורת הנעה אחת שכוללת מנוע אחורי בהספק 204 כ"ס, וסוללה בקיבולת 82 קילוואט־שעה שמספקת טווח של עד 506 ק"מ ב־WLTP לגרסת האבזור הבכירה.

הספק של 204 כ"ס לא נשמע מרשים לרכב ששוקל 2.2 טון לפני נוסעים, וגם תאוצה מאפס ל־100 קמ"ש ב־8.5 שניות לא תרגש את חובבי טסלה. אבל בתנאי אמת, אין לרכב מחסור בכוח. במצב התכנות החסכוני הוא מחליק לו בנחת בעיר ומחוצה לה עם תגובה מתונה ללחיצה על דוושת התאוצה, שמסייעת להתנהלות רגועה על הכבישים העמוסים. מצב התכנות הספורטיבי מחדד משמעותית את התגובה, מאפשר לבצע עקיפות בטוחות גם בעליות עם נוסעים ולצבור מהירות בקצב מכובד.

המבחן האמין לטווח של כל רכב חשמלי בישראל הוא בקיץ, כשמערכת המיזוג פועלת מסביב לשעון. בחורף המתון של ישראל אין בעיה להשיג עם הרכב הזה טווח ריאלי של מעל 450 ק"מ בין טעינות. הפעלת המזגן או בחירה במצב הספורטיבי, תחתוך מיידית את הטווח הריאלי לסביבות 370־400 ק"מ. הטעינה של הסוללה מהירה יחסית, ואם תמצאו עמדת טעינה פנויה, תוכלו להוסיף טווח נסיעה של כ־100 ק"מ תוך כרבע שעה.

מחיר מניח דעת

על הכביש ה־ID.4 משדר תחושה דומה לזו של רכבי בנזין אירופאים, וזו בהחלט מחמאה בהתחשב בתוספת המשקל הנכבדה. ההיגוי אמנם אינו חד, אבל יש לו משקל מאוזן והיזון חוזר טוב כל עוד מקפידים לנתק את מערכת "הסיוע להיגוי".

נטיית הגוף בפניות הדוקות מזערית, ואין בעיה לשמור על קשר עם הכביש בעת נהיגה נמרצת על כביש מפותל. הנסיעה די קשוחה על מהמורות ישראליות, בעיקר בשל השימוש בחישוקי 20 אינץ'. סביר להניח שעם חישוקים מתונים יותר הספיגה תהיה רכה וידידותית יותר.

המחיר של ה־ID.4 מתחיל ב־215 אלף שקל ומגיע ל־273 אלף שקל לגרסה המפוארת. זה מחיר די אגרסיבי אך סביר, אבל אחרי עליית מס הקנייה בינואר הוא יהפוך להיסטוריה. כך או כך, זהו רכב חשמלי שימושי, בנוי היטב וידידותי לנהגים נטולי שאיפות ביצועים. צריך רק לקוות שנוכחותו המעשית בישראל לא תהיה תיאורטית כמו בת דודתו סקודה אניאק, שמועד האספקה שלה לא ידוע.

חלק מהמתחרות

קיה EV6

לחשמלית של קיה יש ממדים מכובדים, בסיס גלגלים ענק ותא נוסעים מרווח ומתקדם. לארץ יגיע בשלב הראשון דגם עם מנוע אחורי בהספק 229 כ"ס וסוללה של 77 קילוואט עם טווח של עד 505 ק"מ. המחיר המשוער יתחיל בכ־260 אלף שקל.

קיה EV6 / צילום: יח''צ
 קיה EV6 / צילום: יח''צ

טויוטה Bz4x

החשמלית המודרנית של טויוטה מאמצת תצורה של קרוס־אובר. יש לה בסיס הגלגלים של 2.85 מ', ומנוע חשמלי בודד של 204 כ"ס וסוללה של 72 קילוואט עם טווח של עד 502 ק"מ. השיווק טרם החל, והמחיר צפוי לנוע סביב 250 אלף שקל.

טויוטה Bz4x / צילום: יח''צ
 טויוטה Bz4x / צילום: יח''צ

ניסאן אריא

אחרי עיכוב ממושך יגיע לארץ הקרוס־אובר החשמלי של ניסאן. יש לו תא נוסעים מרווח ותא מטען של 468 ליטר. הדגם ארוך הטווח מצויד במנוע בודד בהספק 242 כ"ס וסוללה של 88 קילוואט, עם טווח של עד 525 ק"מ. המחיר טרם פורסם.

ניסאן אריא / צילום: יח''צ
 ניסאן אריא / צילום: יח''צ