יהונתן כהן מנסה להתאושש מההרפתקה החוץ–בנקאית: מגייס חוב לחברה זרה בת"א

לאחר שמחק כ־50 מיליון שקל שהשקיע בחברת המימון גיבוי אחזקות שקרסה עקב אי סדרים כספיים, פועלת אינפין, חברת החיתום של כהן, להוביל הנפקת אג"ח לחברת הנדל"ן המניב לארפ, שתנסה לגייס 200 מיליון שקל • לאחרונה הדיחו נושי גיבוי את כהן מתפקיד יו"ר החברה

יהונתן כהן, בעלי ויו''ר גיבוי אחזקות / צילום: יח''צ
יהונתן כהן, בעלי ויו''ר גיבוי אחזקות / צילום: יח''צ

לפני כשנה וחצי, ביוני 2021, סיכם החתם יהונתן כהן על רכישת השליטה בחברת האשראי החוץ-בנקאי גיבוי אחזקות מידי האחים אריאל ואביטל פרדו, תמורת סכום של יותר מ-50 מיליון שקל, במה שנראה כעבור זמן קצר, לנוכח הזינוק במניית החברה, כעסקת חייו.

אלא שבמהלך החודשים האחרונים, בעקבות אי-סדרים כספיים, שהובילו להיעלמות של עשרות מיליוני שקלים מכספי החברה, איבדה מניית גיבוי כ-95% משווייה, ושווי החברה עומד כיום על כמה מיליוני שקלים. החברה נמצאת תחת הקפאת הליכים ומונו לה נאמנים זמניים מטעם ביהמ"ש.

לאן נעלמו 2.5 מיליון שקל? עוד הסתבכות בצפון הפרוע של חברות האשראי החוץ בנקאי 
ניר צוק ועידו חג'ג' הימרו על חברת קנאביס והפסידו בגדול 
בחצי שנה: החתם יונתן כהן יצר לעצמו תשואה של 100% על רכישת השליטה בגיבוי אחזקות 

כהן, המחזיק ב-62% ממניות גיבוי, ספג בעקבות האירועים הפסדים הנאמדים בכ-50 מיליון שקל, ואף נושל מתפקיד היו"ר על ידי נושי החברה. זאת בטענה כי גיבוי, אשר לה חובות של 217 מיליון שקל, העדיפה להחזיר חובות לבנקים ולא לשלם קודם כל למחזיקי האג"ח שלה.

העיסוק של כהן בגיבוי עוד רחוק מלהסתיים, ויעבור זמן רב ולא מעט דיונים בבתי המשפט ומחוצה להם עד שיוכל להשאיר אותה מאחוריו, ולא בטוח שבחברה יצליחו להשיב את החובות האבודים, שמקורם במעילות שבוצעו לכאורה בסניף החברה בצפון הארץ (סמוך לקיבוץ מזרע).

ממתינים תחילה לשיפור בשוק החוב הקונצרני

בינתיים כהן, יחד עם שותפו בחברת החיתום אינפין קפיטל, יוסי לוי, מנסה "לחזור למקורות" - הנפקות אג"ח של חברות נדל"ן זרות בבורסה בת"א. בעבר הובילה אינפין עסקאות של חברות נדל"ן אמריקאיות שגייסו בישראל מיליארדי שקלים בסך הכול, ובהן החברות רילייטד, קורנרסטון, קופרליין ודלשה קפיטל. אותן הנפקות הניבו לכהן עמלות שמנות של עשרות מיליוני שקלים, שאותן רתם בהמשך לטובת מימון רכישת השליטה בגיבוי.

כעת חתומה אינפין כחתם על תשקיף הנפקת אג"ח של חברה זרה נוספת, לארפ אחזקות. החברה, המבקשת לגייס מהציבור 200 מיליון שקל, חולשת על 12 מקבצי נכסים (כ-19 בניינים), הכוללים 2,894 יחידות דיור יציבות וממוקמים בשיקגו, במיזורי ובניו ג'רזי.

אלא ששוק הנפקות האג"ח הקונצרני בת"א השתנה לרעה בחודשים האחרונים, בעקבות עליית הריבית, והנפקות החוב של חברות הנדל"ן הזרות איבדו זה מכבר מקסמן בעיני המשקיעים המקומיים, לאחר שכמה מהן קרסו ברעש גדול. ככל הידוע, באינפין ממתינים להתאוששות בשוק גיוס החוב, כך שאין בכוונתם להעביר את ההנפקה של לארפ לפסים מעשיים בשלב זה.

על פי טיוטת התשקיף, לארפ, בעלת הון עצמי (פרופורמה) של 293 מיליון דולר בסוף חודש יוני, מתכוונת להציע למשקיעי האג"ח ריבית שנתית של עד 6% בשנה. הסדרה תעמוד לפירעון (קרן) בחמישה תשלומים שנתיים לא שווים, בין השנים 2024 ו-2028.

גיבוי ויונט קרדיט טרם פרסמו דוחות

באשר לגיבוי הקורסת, מניית החברה עדיין נמצאת בהשעיית מסחר, מכיוון שהיא נמצאת תחת חקירה של רשות ני"ע לגבי ההתנהלות שלה, ומאחר שהיא טרם פרסמה את דוחותיה לשני הרבעונים האחרונים, כך שהיא בהפרה מתמשכת אל מול הוראות הדין המחייבות חברות ציבוריות לפרסם דוחות מדי רבעון.

לאחר פרסום פרשת המעילה לכאורה הגישה גיבוי אחזקות תביעה על סך 38 מיליון שקל נגד בכירים לשעבר בחברה, ובד בבד דיווחה על הפרשה להפסדי אשראי צפויים בסך של 80 עד 100 מיליון שקל.

לצד גיבוי, חברת אשראי נוספת שבה נתגלו אי-סדרים כספיים, יונט קרדיט, שבה נעלמו המחאות בהיקף של כ-40 מיליון שקל, טרם פרסמה את דוחות המחצית הראשונה של השנה, והיא נמצאת תחת חקירה של הרשות.

שתי החברות לא צפויות לפרסם את הדוחות בקרוב, כל עוד החקירות בהן נמשכות, ולא ברור כמה כסף חסר להן וכמה מתוכו הן ישיבו. פרסום דוחות כעת יכלול נתונים לא מהימנים. ביונט קרדיט, לדוגמה, התפטרו רואי החשבון המבקרים (EY ישראל), ומשכו את חוות הדעת שלהם החל משנת 2020, כך שמורכב למצוא רואי חשבון שייקחו אחריות על נתוני החברה הכספיים.