מחירי הנדל"ן בבריטניה בצניחה: "הירידה החודשית החדה ביותר מאז 2008"

לפי הערכות, מחירי הנדל"ן בבריטניה צנחו ב-2.3% בנובמבר • במקביל, החזרי המשכנתאות מזנקים עם העלאות הריבית, ושר האוצר נפגש עם נציגי הבנקים כדי להפציר בהם "ללכת לקראת" בעלי בתים ודירות המתקשים לבצע את התשלומים

בנייה בלונדון. מחירי הנדל''ן בבריטניה צונחים / צילום: Shutterstock, Juanan Barros Moreno
בנייה בלונדון. מחירי הנדל''ן בבריטניה צונחים / צילום: Shutterstock, Juanan Barros Moreno

מגמת הירידה של מחירי הנדל"ן בבריטניה מתחזקת, ובנובמבר נרשמה לפי נתוני בנק הליפקס ירידה של 2.3% במחירי הנדל"ן למגורים בממלכה המאוחדת - השיעור החד ביותר מאז תחילת המשבר הפיננסי ב-2008. בשלושת החודשים האחרונים, לפי הערכות גופים בשוק, צנחו מחירי הנדל"ן ברחבי בריטניה ב-5%, וחלק מהגופים צופים את המשך המגמה לתוך 2023. למרות הירידות החדות, מחירי הנדל"ן במדינה עדיין לא חזרו לרמתם לפני מגפת הקורונה, אחריה נרשם זינוק של כ-23% במחירים בתוך כשנתיים.

תיקון או קריסה? שוקי הנדל"ן באירופה רושמים ירידות מחירים חדות | פרויקט מיוחד 
תוכנית "צנע 2.0" של בריטניה: קיצוץ של מיליארדים בהוצאות הממשלה וזינוק במסים 
משבר האנרגיה האירופי: זינוק במספר פשיטות הרגל בבריטניה ובגרמניה

הגורמים האחראים לירידת המחירים הם בעיקר מדיניות העלאת הריבית של הבנק המרכזי של בריטניה בתגובה לאינפלציה משתוללת של יותר מ-11% במדינה (נכון לחודש שעבר), וכן המיתון שבו נמצאת כעת כלכלת בריטניה כתוצאה ממשבר האנרגיה ומשבר האינפלציה.

העלאת הריבית מצד הבנק המרכזי הזניקה את הריבית על המשכנתהות בממלכה המאוחדת לרמה של 5% (שנתי) בעבור משכנתה לחמש שנים, והפחיתה את הביקוש להן. בנוסף, העלאת הריבית גרמה להתייקרות של החזרי המשכנתאות החודשיים, והלוואות שונות, וגופים המושקעים בנדל"ן נאלצים לשחרר נכסים לשוק, מה שמגביר את ההיצע בו. ריבית הבסיס בבריטניה עומדת על 3%, אחרי סדרת העלאות רצופות מצד בנק אנגליה, שאמור להעלות אותה ב-0.5% נוספים בפגישתו הקרובה החודש.

אנליסטים אומרים כי מדובר ב"תיקון-מחירים" אחרי הזינוק שנרשם בתקופה שלפני הקורונה ואחריה, אך הצביעו על כך שמדובר בתיקון חריף מהצפוי. "נראה שתיקון המחירים של 2022-2023 התחיל הרבה יותר בחדות מזה שנרשם ב-1989-1990 או ב-2007-2009, מה שמשקף את עצם סדרי הגודל והמהירות של העלאות הריבית ומחירי המשכנתאות", אמר ל-FT אנליסט מחברת הייעוץ Capital Economics.

הירידות החדות ביותר במחירים: באזורי הפריפריה

בנק האליפקס, המעורב במתן משכנתאות, ציין כי הירידה במחירים נמשכת כבר שלושה חודשים, וכי העלות הממוצעת של נכס בבריטניה בנובמבר עמדה על 285,579 ליש"ט (1.194 מיליון שקל), לעומת 293,992 ליש"ט (1.24 מיליון שקל) באוגוסט. האזורים שבהם המחירים צנחו בצורה החדה ביותר הם גם אלו שהם היה הזינוק הרב ביותר אחרי מגפת הקורונה. אנליסטים העריכו כי מדובר בהיפוך המגמה שבה משפחות חיפשו מרחב ועברו לפריפריה בשל האפשרות והצורך לעבוד מהבית.

הסוגיה העיקרית שבה חלוקים האנליסטים היא מה יהיה עומק הירידות בשוק הנדל"ן עד לסוף שנת 2023, אז צפוי שינוי מגמה בעקבות שינוי בנתונים המקרו-כלכליים, ובעיקר בשל החזרה של האינפלציה לרמות סבירות והיחלצות של בריטניה מהמיתון. חלקם העריכו ירידות כוללות של 10% עד מחצית השנה הבאה.

בד בבד, שר האוצר ג'רמי האנט הודיע כי ייפגש עם נציגי הבנקים הגדולים במדינה היום (ד') כדי להפציר בהם "ללכת לקראת" לקוחות המתקשים לבצע את תשלומי המשכנתאות, שצמחו עם העלאות הריבית מצד הבנק המרכזי. הציבור הבריטי מתמודד עם אינפלציה גבוהה, במיוחד בתחום האנרגיה והמזון, אך גם עם החזרי משכנתאות מזנקים שיכולים להגיע למאות ליש"ט נוספים בחודש. האנט צפוי לבקש מהבנקים לאפשר הקפאת תשלומים, דחיית תשלומי קרן (ותשלום הריבית בלבד) וצעדים נוספים כלפי משפחות במצוקה.