מנהל רשות המסים: "נבדוק האם ביטול המכס על רכב קוריאני אכן מתגלגל אל הצרכנים"

ערן יעקב, שדיבר בוועדת האנרגיה, אישר כי מס הקנייה על רכב חשמלי אכן צפוי לעלות בינואר • "המסים צריכים לשקף את הנזקים שגורמים כלי הרכב"

ערן יעקב, מנהל רשות המסים, בוועדת האנרגיה והעסקים / צילום: יעל צור
ערן יעקב, מנהל רשות המסים, בוועדת האנרגיה והעסקים / צילום: יעל צור

מנהל רשות המסים ערן יעקב, שניצב לפני סיום תפקידו באפריל הקרוב, אומר כי בכוונת הרשות לבדוק שיבואני הרכב אכן מעבירים ללקוחות את הפטור ממכס שניתן לכלי רכב מתוצרת קוריאה במסגרת הסכם הסחר בין המדינות. יעקב דיבר בוועידת האנרגיה והעסקים ה-19 המתקיימת באקספו תל אביב.

הסכם הסחר החופשי עם קוריאה נכנס לתוקף השבוע, ובמסגרתו בוטל בין השאר המכס בגובה 7% על כלי מיובאים מתוצרת דרום קוריאה. לדברי יעקב, "שלשום חתם שר האוצר על פטור ביבוא מדרום קוריאה, הטבה משמעותית שאני מקווה שתתגלגל לצרכנים בלי תירוצים. רוצים שנוריד מסים, אבל לא מגלגלים לצרכן. נבדוק את זה". 

התחרות על השוק הישראלי עולה שלב: זינוק של 177% במסירות מכוניות מסין 
מכירות המכוניות החשמליות שברו שיא חדש בנובמבר. מי המובילה?
מחפשים רכב חשמלי משומש, והכול יקר? המחירים עשויים להצטנן כבר בשנה הבאה  

"הוכחה שהמיסוי עובד"

ביחס להעלאת המס המתקרבת על כלי רכב חשמליים, אמר יעקב כי "אנחנו במצב טוב ביחס לעולם בחדירה של כלי הרכב ההיברידיים והחשמליים, וזו הוכחה שהמיסוי עובד. אנחנו בוחנים כל הזמן כיצד המיסוי משפיע ומגשים את המטרה. בינואר צפוי לעלות מס הקנייה על רכב חשמלי מ-10% ל-20%, בנוסף לשינויים אחרים ביחס לרכב חשמלי. מי שאומר שאין מספיק הטבות לרכב חשמלי, כנראה לא מכיר את השוק".

לדברי יעקב, מדינת ישראל בחרה, היסטורית, להטיל מיסי קנייה לא נמוכים על רכב. "אפשר אולי להביא את הכסף הזה ממקום אחר, כנ"ל לגבי הבלו על דלק, אבל אלה סדרי העדיפויות של ישראל. צריך להבין מה האלטרנטיבה - כלי רכב מייצר זיהום אוויר, מייצר הרוגים ורעש וגודש, דברים שבתפיסה הכלכלית צריך לשקף".

בנוגע לשאלת מס הגודש אמר יעקב כי "בסופו של דבר הכביש הוא משאב כלכלי, וכך צריך להתייחס אליו. הבלו (על דלק) היום סוג של 'מס פריפריה', אם מנהלים אותו חכם. האם רשות המסים צריכה לגבות מס גודש? זאת שאלה". 

"הרשות מחפשת את השקל מתחת לפנס" 

יצוין כי בחודש שעבר הודיעה כלמוביל על ירידה רטרואקטיבית במס על כלי רכב של יונדאי שנרכשו עד למועד ההכרזה על התוכנית. אולם בינואר הקרוב צפויים המחירים של רוב המכוניות, ובהן גם כל המכוניות מתוצרת דרום קוריאה, לעלות שוב בשל עליית המס על רכב חשמלי (10%) ועל רכבי פלאג-אין (ב-15%) ובשל העדכון הדו-שנתי של "המס הירוק", שצפוי להקטין את הטבת המס לדגמים עממיים רבים.

מקורות בענף הרכב אומרים בתגובה כי "רשות המסים מחפשת את השקל מתחת לפנס. העליות האחרונות במחירי כלי הרכב, שנגזרות בין השאר מהתייקרות עלויות האנרגיה וחומרי הגלם בחו"ל וממהלכי המס של המדינה בארץ, מקזזות את הפחתת המכס. לכל הפחות הפחתת המכס מונעת עליות חדות יותר במחירים".