עולם הקריפטו לא נרגע מקריסת FTX, ונראה שהחורף בענף לא יסתיים בקרוב

התמוטטות בורסת הקריפטו הותירה אחריה שוק בסערה, במשבר אמון ובמצוקת נזילות • בין היתר נשואות העיניים בחשש אל החובות של חברת הלוואות הקריפטו ג’נסיס ואל הקיצוצים בבורסת קראקן • הנה כמה נקודות שכדאי לשים אליהן לב בשרשרת האירועים האחרונים בענף

מתחם FTX במיאמי / צילום: Shutterstock, Felix Mizioznikov
מתחם FTX במיאמי / צילום: Shutterstock, Felix Mizioznikov

גלי ההדף של קריסת בורסת FTX ממשיכים להכות ולהשפיע על התנהלות בורסות, רגולטורים ומשקיעים בתעשיית הקריפטו.

התגובות וההתרחשויות נעות החל מ"זוהי ההתרחשות שתנקה את השוק והוא יהיה טוב יותר כשחורף הקריפטו יסתיים", ועד "זה הסוף של הביטקוין". הנה מעט מההתרחשויות שכדאי לשים אליהן לב.

סם בנקמן־פריד: לא יכול להסביר איפה המיליארדים שהועברו לאלמידה
הידוק הגבייה ופיקוח: תוכנית האוצר להסדרת שוק הקריפטו
חברת הקריפטו הישראלית שמתמודדת על רכישת הנכסים של Voyager

היכן החשיפה הבאה?

הקריסה של FTX השאירה שוק שנמצא בסערה, במשבר אמון ובמצוקת נזילות. השאלה הגדולה שנשאלת כיום בקהילת הקריפטו היא, מהיכן יתפתח הגל שיוביל לקריסה הבאה.

העיניים נשואות אל חברת הלוואות הקריפטו ג’נסיס (Genesis), אשר עצרה משיכות של לקוחות בחודש שעבר עקב קריסת בורסת FTX, ובעיקר מעניין הקשר שלה לבורסת ג'מיני של האחים וינקלווס.

עם עצירת המשיכות של ג'נסיס הודיעה בורסת ג'מיני בהודעה לקונית כי ג'נסיס הפעילה פרוטוקול הלוואות ללקוחות ג'מיני, והיא פועלת לסייע ללקוחותיה שלה לקבל את כספם, וכי לא חל כל שינוי בפעילות יתר המחלקות והמוצרים שלא קשורים לפרוטוקול ההלוואות. איך עובד פרוטוקול ההלוואות בקריפטו? לקוחות מפקידים כסף תמורת ריבית גבוהה, והכסף הזה מושקע במיזמים שונים, ומספק את התשואה.

כעת מתברר כי היקף החוב של ג'נסיס ללקוחות בורסת ג'מיני עומד על כ-900 מיליון דולר. ג'מיני פועלת יחד עם הנושים האחרים לגבות חלק מהחוב מג'נסיס, אך במקביל היא מנסה למצוא פתרונות יצירתיים לגיוס הון ולכיסוי הבור במאזן שלה.

ג'נסיס היא חברה אחות של גרייסקייל - שהנפיקה את קרן הביטקוין הגדולה בעולם GBTC, שגם היא ספגה ירידות חדות מאז שהודיעה ג'נסיס על עצירת משיכת הפיקדונות.

 
  

הקיצוצים ממשיכים

בורסת הקריפטו קראקן פיטרה 1,000 עובדים - 30% מעובדיה. מנכ"ל קראקן, ג'סי פאוול, ציין כי הפיטורים נעשים כדי להסתגל למצב העכשווי בשוק. קראקן היא אחת מהבורסות הגדולות והמרכזיות בעולם.

"היינו צריכים לגדול מהר, להגדיל את כוח העבודה שלנו ביותר מפי 3 כדי לספק לאותם לקוחות את האיכות והשירות שהם מצפים מאיתנו", ציין פאוול בפוסט שפרסם. "ההפחתה הזו מחזירה את גודל הצוות שלנו למקום שבו היה רק לפני 12 חודשים", והוסיף כי "אני נשאר מאוד שורי לגבי קריפטו וקראקן".

בורסות הקריפטו מרכזות סביבן בימים אלו עננה של חשדנות וחוסר ודאות, והתהייה העיקרית היא לגבי הרזרבות שלהן - היקף ההלוואות ביחס לכספי הלקוחות, והאם אלו יכולות להבטיח המשך נזילות גם במקרה של משיכות אינטנסיביות.

הבורסה הגדולה בייננס פרסמה באתר האינטרנט שלה מאמר לגבי הוכחת הרזרבות שלה - POR, שנועד להראות שהיא מחזיקה בכספי המשתמשים במלואם. לפי הליך ההוכחה - משתמשים שהם צד שלישי חיצוני לבייננס יכולים לאמת באמצעות טכניקות הצפנה כי הרזרבות נשמרות בחברה.

לטכנולוגיה קוראים "הוכחה באפס ידיעה", כלומר הדרך להוכיח שמשהו קיים אצלי אפילו שאני לא יודע היכן הוא. אם בתעשייה המסורתית הרגולטור מוודא עמידה בכל דרישות היציבות, והמשקיעים יודעים שהחברה עומדת בהן לאחר שקיבלה ממנו חותמת, הטכנולוגיה אמורה לאפשר להם לוודא זאת בעצמם.

מייסד בייננס מתחזק

מי שעד כה צובר כוח מהאירועים האחרונים הוא מייסד בייננס, צ'אנגפנג זאו, שעומד בראש מאמצי התעשייה להנמיך את הלהבות ולשקם את האמון. הסחרור של FTX לקראת הנפילה התחיל מציוץ של זאו, שציין כי בכוונת בייננס למכור את החזקתה בטוקן של FTX, והצית בהלת משיכות שהסתיימה בקריסה.

זאו ציין שלא היתה לו כוונה להפיל את FTX, וכי חשף את החור במאזן שלה במקרה. למרות זאת, בימים שקדמו לקריסת FTX הקרב בינה לבין בייננס התנהל בעוצמה גבוהה, ונרגע רק כאשר זאו וסם בנקמן-פריד, מייסדה של FTX, הודיעו על הסכם שבו בייננס רוכשת את FTX, הסכם שלא יצא לבסוף אל הפועל.

מאז הקריסה מרבה זאו לדבר על הצורך של התעשייה בשקיפות, אך זאת לצד קשיים שהיו בעבר ובהווה לבייננס עם רגולטורים שונים מסביב לעולם ועמידה בדרישות המקומיות. בחודשים האחרונים, על רקע הקריסות בעולם הקריפטו, בייננס הולכת ומתחזקת, ואת זאת ניתן לראות גם במהלכים עסקיים שהיא מבצעת, למשל - הסרת תמיכה ממטבעות יציבים פופולריים בזירת המסחר שלה, שכוללת גם מטבע יציב שהנפיקה בייננס עצמה.

בנקמן "לא ידע ולא שמע"

בנקמן-פריד העניק השבוע שורה של ראיונות לכלי תקשורת שונים, ובהם ציין כי לא ידע על המצב של FTX עד הקריסה. הוא חזר שוב ושוב על האמירה שהוא "פישל", אך לא ידע להסביר מה קרה למיליארדי דולרים של לקוחות הבורסה שעברו לחשבונות בנק של חברת המסחר שלו, אלמידה.

הוא הדגיש שהוא נסוג מניהול החברה, ושעל אף היותו בעל נתח של 90% ממנה, אינו יכול לספק תובנות רבות על התנהלותה. כן הסביר שהכסף עבר לחשבונות של אלמידה כחלק ממורשת של הימים המוקדמים, שבהם לא היה ל-FTX חשבון בנק משלה.

בנקמן-פריד ניסה לצייר את ההתמוטטות כתאונה, אבל עם זאת לא היה בקבוצת החברות פיקוח או דירקטוריון מסודר, ולא הייתה בקרה על העברת הכספים בין החברות האחיות, באופן שיאפשר לזהות כשלים או אי-סדרים מוקדם יותר, ולנהל את כספי הלקוחות בהתאם לסטנדרטים מקובלים בעולם הפיננסי.

כך ניצלו היפנים

מי שעשוי להינצל מפשיטת הרגל של FTX הם לקוחות הבורסה היפנית של FTX, שהתנהלה תחת החוק היפני. במסגרתו, התקיימה הפרדה מלאה בין נכסי הלקוחות ובין נכסי FTX עצמה, ולכן הם לא מהווים חלק מיתרת הנכסים שעומדים לחלוקת הנושים. הרגולטורים ביפן עצרו את האפשרות למשוך כספים מ-FTX שלושה ימים לפני שקרסה. בהודעה שפרסמה הבורסה היפנית כעת היא מציינת שאישרה עם עורכי הדין של החברה, שנמצאת בפשיטת רגל בארה"ב, שכספי הלקוחות היפנים אינם חלק מנכסי FTX עצמה. זאת, בהתחשב באופן שבו נכסים אלה מוחזקים ועל פי זכויות הרכוש בחוק היפני. כעת פועלת הבורסה לפתיחתה מחדש כדי שהלקוחות יוכלו למשוך את כספם.

מכירת חיסול

השלב הבא של הפירוק כולל מכירת הנכסים שבבעלות FTX ואלמידה. זו עוד לא התחילה, אבל שתי פלטפורמות ההלוואות שאותן חילץ בנקמן-פריד מוקדם יותר השנה - וויאג'ר ובלוקפיי - נמצאות בהליכי פשיטת רגל, ונכסי וויאג'ר מוצעים למכירה דרך בית משפט. בנוסף, גם נכסי בנק הקריפטו צלזיוס, שקרס מוקדם יותר השנה, נמצאים בהליך מכירה דרך בית משפט כחלק מפשיטת הרגל.

בשבוע שעבר דיווחה GK8 הישראלית, פלטפורמה לניהול ואבטחת נכסים דיגיטליים למוסדיים שהייתה בבעלות צלזיוס, כי היא עשויה להימכר לחברה הקנדית Galaxy Digital.