המדינה היחידה בעולם שבה הריבית יורדת, וגם האינפלציה

הסבר אפשרי לכך שהאינפלציה בטורקיה נמצאת במגמת ירידה במקביל לירידה בריבית הבנק מרכזי, הוא הגבלת מתן ההלוואות מצד הבנקים • לפי הערכות, ההאטה בכלכלת טורקיה תחריף ברבעון הרביעי

איסטנבול, הבירה הכלכלית של טורקיה. אינפלציית המזון במדינה היא הרביעית בחומרתה בעולם. / צילום: Shutterstock, nataschen
איסטנבול, הבירה הכלכלית של טורקיה. אינפלציית המזון במדינה היא הרביעית בחומרתה בעולם. / צילום: Shutterstock, nataschen

נתוני האינפלציה בטורקיה מעוררים הפתעה והופכים אותה למדינה היחידה בעולם בה הריבית יורדת במקביל לאינפלציה.

לפני כשבועיים הבנק המרכזי באנקרה החליט להוריד את הריבית, שוב, באחוז וחצי ל-9%. מדובר בירידה כוללת של 5% בריבית הבנק המרכזי מאז אוגוסט. הצעד הזה התרחש לאחר שהאינפלציה עמדה בחודש שעבר על קצב שנתי של 85.51% - שיא מאז 1997. כעת נראה שמגמת העלייה באינפלציה נבלמה מעט. 

ההכנסות ממכירת יאכטה של מקורב לפוטין יועברו לאוקראינה
בפנטגון מודאגים: סין תכפיל את ראשי הקרב הגרעיניים בתוך שנתיים
פרויקט 40 הצעירים המבטיחים של גלובס: ההרשמה נפתחת  

לפי נתוני הלשכה הטורקית לסטטיסטיקה, קצב האינפלציה השנתי בטורקיה בנובמבר עמד כבר על 84.39%, לאחר עלייה של 2.88% ברמה החודשית. מדובר אומנם בירידה מחודש אוקטובר, אך זהו עדיין שיעור גבוה אפילו ביחס לחודש ספטמבר - אז הקצב השנתי עמד על 83.45%.

בניגוד ללשכה הטורקית לסטטיסטיקה, המכון העצמאי ENAG העמיד את הקצב השנתי על 170.7% - פי שניים מהנתון הרשמי. עם זאת, גם נתוני ENAG מצביעים על ירידה מ-185.3% מחודש אוקטובר.

נתוני הלמ"ס הטורקי מצביעים כי ברמה השנתית, "מתדלקי" האינפלציה המרכזיים היו התחבורה (107.03%), מזון ומשקאות לא אלכוהוליים (102.55%), וכן הריהוט והציוד לבית (92.83%). מנגד, בחודש נובמבר בלבד - מחירי המזון והמשקאות הלא אלכוהוליים זינקו ב-5.75%, המשקאות האלכוהוליים והטבק עלו ב-3.19%, מלונות, בתי קפה ומסעדות ב-3.18%, וכן ריהוט וציוד לבית ב-3.01%.

הבנקים מגבילים את מתן ההלוואות

מה שעשוי להוות הסבר לכך שריבית הבנק המרכזי יורדת, ולפחות ברמת הנתונים הרשמיים האינפלציה לא עולה, הוא הגבלת מתן ההלוואות מצד הבנקים. במיוחד כאשר המשמעות של אותן הורדות ריבית היא שעלות הלוואה מסחרית ממוצעת צנחה מ־30% ביולי לכ־16%.

הכלכלנים הבכירים בטורקיה, שמבינים היטב כי ריבית נמוכה "מתלדקת" אינפלציה, הובילו להוראה לבנקים כי אומנם יאפשרו הלוואות בתנאים נוחים יחסית, הזולים בתבל למעשה - אך רק לאחר סינון קפדני.

אותה תלות טורקית ביצוא הובילה את הרגולטורים להורות לבנקים לתעדף מתן הלוואות ליצואנים ולעסקנים הקטנים, שמהווים כמעט שלושה רבעים משוק העבודה. מנתוני הבנק המרכזי הטורקי עולה כי ההלוואות בלירה הטורקית לעסקים הקטנים עלו בעשרת החודשים הראשונים של השנה פי עשרה, ואילו הלוואות לעסקים הגדולים עלו פי שבעה.

מנגד, נתוני הבנק המרכזי הטורקי מצביעים כי ההלוואות לעסקים קטנים ובינוניים צמחו השנה לסכום שיא של 35 מיליארד דולר - כמעט מחצית מכלל ההלוואות המסחריות.

אינפלציית המזון הרביעית בחומרתה בעולם

מי שנפגעים יותר מכל מצעדיו של ארדואן אלה אזרחיו. מניתוח הבנק העולמי על נתוני קרן המטבע עולה כי אינפלציית המזון בטורקיה, שעומדת על קצב שנתי של 99%, היא הרביעית בחומרתה בעולם. אולם במקרה הזה גם טורקיה נפגעה מגורם חיצוני בולט: פלישת רוסיה לאוקראינה, יצרנית 10% מכלל החיטה המיוצאת בעולם לפני המלחמה, הכניסה את כל העולם לסחרור.

אותו סחרור בא לידי ביטוי, כמובן, לא רק במחירי המזון - אלא גם בזינוק במחירי האנרגיה. אותה מגמה משפיעה מאוד על טורקיה, משום שהיא תלויה לחלוטין ביבוא נפט וגז טבעי. אותו יבוא גרם לכך שהגירעון המסחרי המשיך לזנק בנובמבר. בעת שבה היצוא עלה ב-1.9% ל-21.9 מיליארד דולר, היבוא עלה ב-14% ל-30.7 מיליארד דולר. הגירעון המסחרי בסך 8.8 מיליארד דולר מהווה עלייה של 62% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. אדרבה, הגירעון המסחרי מתחילת השנה עומד על 99.9 מיליארד דולר - זינוק של 154%.

ההכרעה בבחירות לנשיאות טורקיה ביוני, שמטרידות מאוד את ארדואן, עשויה להגיע מנתוני האבטלה. לפי הלשכה הטורקית לסטטיסטיקה, לאחר ירידה עקבית בשיעור האבטלה מ־11% במרץ ל־9.8% באוגוסט, בחודש ספטמבר חלה שוב עלייה ל־10.1%. עם זאת, בניתוח רבעוני עולה כי שיעור האבטלה בטורקיה ירד מ־10.7% ברבעון השני של 2022 ל־10% ברבעון השלישי.

התמ"ג התכווץ לראשונה מאז התפרצות הקורונה

לפני כשלושה שבועות, סוכנות דירוג האשראי מודי'ס העלתה את צפי צמיחת התמ"ג הטורקי עד תום השנה מ־4.5% ל־5.3% - תוך שהותירה את הצפי ל־2023 ול־2024 על 2% ו־3%, בהתאמה. לפי הנתונים הרשמיים של טורקיה, שיעור הצמיחה השנתי עמד על 7.6% בחודשים יולי־ספטמבר.

לפני כשבועיים, הארגון לשיתוף־פעולה ולפיתוח כלכלי (OECD) יישר קו עם מוד'יס ופרסם אף הוא צפי צמיחה עד לתום 2022 של 5.3%. אולם בניגוד למודי'ס - במקרה של ה־OECD זו ירידה קלה מ־5.4%. בה בעת, את הצפי ל־2023 ול־2024, הם העמידו על 3% ו־3.4%, בהתאמה. ב־OECD נימקו את הפחתת צפי הצמיחה ל־2022 בכך שהיצוא (מנוע הצמיחה של טורקיה)- צפוי להיפגע "מביקוש חלש ומחוסר הוודאויות הגיאופוליטיות המתמשכות". האנליסטים של רויטרס סקפטיים יותר, ומעמידים את צפי האינפלציה עד לתום 2022 ב-5%.

ההאטה בביקושים כבר החלה להשפיע על טורקיה. לפי הנתונים הרשמיים של אנקרה, כלכלת טורקיה האטה ברבעון השלישי - וצמחה ב-3.9% ביחס לשנה שעברה. מעבר לכך, התמ"ג הטורקי התכווץ ב-0.1% מהרבעון הקודם, לראשונה מאז התפרצות מגפת הקורונה שהשליכה קשות על הרבעון השני של 2020. לפי הערכות ההאטה בכלכלת טורקיה תחריף ברבעון הרביעי.