ההכנסות ממכירת יאכטה של מקורב לפוטין יועברו לאוקראינה

הספינה של האוליגרך ויקטור מדבדצ'וק, ששוויה עומד על כ-200 מיליון דולר, תועמד למכירה פומבית לאחר שהוחרמה בקרואטיה • זו מכירת היאכטה הראשונה שמוקדשת לטובת העברת הכנסות לקייב

ויקטור מדבדצ'וק (משמאל) ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין / צילום: AP - Mikhail Klimentyev
ויקטור מדבדצ'וק (משמאל) ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין / צילום: AP - Mikhail Klimentyev

היאכטה "רויאל רומנס" של האוליגרך האוקראיני וידידו של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, ויקטור מדבדצ'וק, ששוויה עומד על כ-200 מיליון דולר תועמד למכירה - וההכנסות יועברו לאוקראינה. זו היאכטה הראשונה שהוחרמה במסגרת עיצומי מדינות המערב ומועמדת למכירה לטובת קייב.

מסלול עוקף סנקציות: מעצמת גרעין רוצה לרכוש מרוסיה גז טבעי מונזל

דיווח: רוסיה השקיעה רבע מתקציבה השנתי בפלישה לאוקראינה 

יאנדקס העולמית הודיעה: פועלים להתנתק מרוסיה

כוחות ה-FBI פשטו על ספינתו של מדבדצ'וק לאחר שהוחרמה בעיר טרוגיר שבקרואטיה, בעקבות צו שהוציא משרד המשפטים האמריקאי ב-15 בנובמבר. לאחר מכן, בית משפט בעיר ספליט אישר את החרמתה. אורכה של היאכטה המרשימה 92.5 מטרים. היא כוללת בריכה ברוחב ארבעה מטרים, ויכולים לשוט בה 14 נוסעים ו-21 אנשי צוות.

מדבדבצ'וק בן ה-68 אינו דמות זניחה וקרבתו לפוטין באה לידי ביטוי, למשל, בבחירתו של נשיא רוסיה לסנדק של בתו - דריה. ב-2019 הוא נבחר לפרלמנט, ובשנה שעברה פורבס אוקראינה העריכו את הונו ב-620 מיליון דולר. האוליגרך היה הבעלים של שלוש תחנות טלוויזיה באוקראינה - עד שהנשיא וולודימיר זלנסקי החליט בפברואר אשתקד להקפיא את נכסיו של האוליגרך. זאת, לאחר שהמועצה לביטחון לאומי בקייב הציבה אותו ברשימת הסנקציות הלאומית בשל חשד למימון טרור ואף בגידה. אדרבה, משרד האוצר האמריקאי הכניס בינואר את מדבדצ'וק גם לרשימת העיצומים שלו, בעקבות "פעילות לפגיעה ביציבותה של אוקראינה".

ארבעה ימים בלבד לאחר פלישת רוסיה לאוקראינה בפברואר, האוליגרך נמלט ממעצר הבית שבו הושם - אולם כוחות הביטחון האוקראיניים הצליחו, שוב, לשים את ידם עליו בחודש באפריל. עדות לחיבתו של נשיא רוסיה פוטין למדבדצ'וק התקבלה בספטמבר, עת מוסקבה דאגה במסגרת עסקת שבויים להעביר אליה את האוליגרך ו-55 אסירים רוסים, תמורת 215 אוקראינים שנשבו בתום המצור על מריופול.

ארמ"א, גוף ממשלתי אוקראיני שאמון על איתור, מעקב וניהול נכסים שמקורם בשחיתות, סיפרו כי הם עקבו אחרי הפעילות שנגעה ליאכטה - ואף שלחו סוכנים מטעמם לקרואטיה במטרה שיעקבו אחרי החרמתה. "חיפשנו את הנכס במסגרת ההליך הפלילי", נמסר מטעם ארמ"א, "לאחר ביצוע ההחרמה קיבלנו את רכוש העלית, כדי לשמר את ערכו הכלכלי ולמכור אותו במסגרת מכירה פומבית".

מכירת רויאל רומנס תצטרף לצעד דומה שהתבצע בספטמבר, אז נמכרה היאכטה של האוליגרך הרוסי דמיטרי פומפיאנסקי תמורת 37.5 מיליון דולר. היאכטה של פומפיאנסקי שנמכרה, כוללת בריכת שחייה, קולנוע בתלת ממד, חדר כושר, ג'קוזי וספא.

בניגוד לביצוע המכירה הפומבית של היאכטה שהוחרמה ממדבדצ'וק לטובת קייב, ההכנסות ממכירת זו של פומפיאנסקי הועברו לבנק ההשקעות JP מורגן - בשל חוב על סך 20.5 מיליון אירו. במרץ האחרון, פורבס העריכו את הונו של פומפיאנסקי, שהחל בתור סוחר מתכות והפך למוביל בתחום ייצור הצינורות ברוסיה, ב-2 מיליארד דולר.