תל אביב נחתכה, וול סטריט זינקה: איך השפיעו התנודות בשווקים בנובמבר על קופות הגמל?

בורסת ת"א איבדה בחודש החולף 5%, אך על פי התחזית של בית ההשקעות מיטב קופות הגמל והמסלולים המנייתיים יסגרו את החודש עם תשואות חיוביות • מתחילת השנה התשואות עדיין עמוק בצד השלילי

תשואה חיובית בפנסיה ובגמל בחודש נובמבר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
תשואה חיובית בפנסיה ובגמל בחודש נובמבר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מוצרי החיסכון ארוך הטווח של הציבור הישראלי חשופים בכמחצית מההשקעות שלהם לשווקים בחו"ל, והעליות החדות בחודש נובמבר, בעיקר בבורסות אירופה אך גם בוול סטריט, אפשרו לחברות המנהלות להשיג תשואה חיובית. על פי התחזית של בית ההשקעות מיטב, קופות הגמל וקרנות ההשתלמות הכלליות הגדולות יציגו בנובמבר 0222 תשואה נומינלית (ברוטו) ממוצעת של 1.2%. המסלולים המנייתיים השיגו בחודש החולף תשואה של 2.7% בממוצע כאשר על פי התחזית חלקן אף הגיעו לתשואה של 3.5%.

מה לעשות עם מיליון שקל: הטיפים של מנהלי ההשקעות | בדיקת גלובס
התחזית הקודרת של בית ההשקעות הגדול בעולם וההמלצות למשקיעים 
הנתון החריג בשוק האג"ח האמריקאי שמאותת: מיתון חריף בדרך | WSJ

בקרנות הפנסיה המגמה דומה לזו של המסלולים הכלליים בקופות הגמל, כאשר מסלול הצעירים, בני 50 ומטה, הציג תשואה ממוצעת של 1.5%, המסלול לבני 50-60 תשואה ממוצעת של 1.3% ואילו זה של העומדים בפני פרישה - בני 60 ומעלה, תשואה של 1%.

התשואות החיוביות הושגו כאמור בעקבות עליות השערים בשוקי המניות בעולם. בארה"ב נרשמו עליות ניכרות בחודש נובמבר שהיוו המשך לעליות החדות באוקטובר. מדד הדאו ג'ונס עלה בחודש החולף ב-5.7%, מדד ה-S&P עלה ב-5.4% ואילו מדד הנאסד"ק עלה בשיעור של 4.4%, תשואה שהושגה כולה ביום האחרון של החודש.

באירופה נרשמה מגמה חיובית אף חזקה הרבה יותר. ה-DAX הגרמני עלה ב-8.6%, ה- CAC הצרפתי עלה ב-7.5% וה-Eurostoxx 50 עלה ב-9.6% . המדד העולמי של השווקים המתפתחים עלה בשיעור חד ולא שגרתי של 14.6%. כל אלו במונחי מטבע של אותן מדינות.

לעומת זאת, בשוק המניות בארץ נרשמו ירידות שערים: מדד ת"א 35 ירד ב-4.9%, מדד ת"א 125 ירד ב-3.8%, מדד ת"א 90 ירד בשיעור של 1.5%, ומדד יתר 60 ירד בשיעור של כ-3.1%. אבי ברקוביץ, משנה למנהל השקעות ראשי מיטב גמל ופנסיה, מציין כי גם כאן, מדובר בהמשך לביצועי החסר של שוק המניות המקומי באוקטובר אחרי שמתחילת השנה עד ספטמבר כולל הוא עשה תשואת יתר בהשוואה לשוקי המניות בעולם.

גם שוק האג"ח המקומי לא ירצה לזכור את נובמבר. באג"ח הקונצרני המקומי נרשמה מגמה שלילית. מדד התל בונד 20 ומדד התל בונד 60 ירדו ב-0.1% כ"א. מדד התל בונד 40 נותר ללא שינוי. איגרות החוב הלא מדורגות ירדו בשיעור של 0.6%. זאת בעוד מדד אג"ח קונצרני כללי עלה ב-0.1%.

 
  

המסלול המנייתי עדיין בתשואה שלילית דו-ספרתית

העליות בחודשיים האחרונים מקזזות חלק מהתשואות השליליות שמאפיינות את 2022 מתחילתה. המסלולים המנייתיים עדיין מציגים תשואה ממוצעת דו-ספרתית שעומדת כיום על 12%, בעוד המסלולים הכלליים מציגים תשואה שלילית ממוצעת של יותר מ-6%. גם קרנות הפנסיה עוד בטווח השלילי וככל הנראה יסגרו כך את השנה כולה, כשמסלול הצעירים מציג תשואה שלילית ממוצעת של כמעט 4%.

הסיבה לכך נעוצה כמובן בכך ששוקי ההון עדיין מציגים תשואה שלילית מתחילת השנה. מדד הנאסד"ק, מדד מניות הטכנולוגיה, ירד בשיעור תלול במיוחד של 26.7%, מדד ה-500 S&P ירד ב-14.4% ומדד הדאו ג'ונס ירד ב-4.8%.

בשוק המניות בישראל נרשמה מגמה שלילית אבל מתונה בהרבה מזו של מרבית שוקי המניות האחרים: מדד ת"א 35 ירד ב-6.5%, מדד ת"א 125 ירד בשיעור של 8.4%, מדד ת"א 90 ירד ב-12.9%, ואילו מדד יתר 60 ירד בשיעור חד מאוד של 28.6%.

באיגרות החוב הקונצרניות נרשמה מגמה שלילית: מדד אג"ח קונצרני ירד ב-5.7%. מדד איגרות החוב הממשלתיות ירד מאז ראשית השנה ב-8.2%.

גם באירופה נרשמה מגמה שלילית אבל דומה יותר למתרחש בישראל מאשר למצב בארה"ב, וזאת חרף המלחמה באירופה: מדד ה-DAX הגרמני ירד ב-9.4%, ה- CAC הצרפתי ירד ב-5.8% וה-Eurostoxx 50.

ביפן: מדד הניקיי ירד בשיעור מתון במיוחד של 2.9%. המדד העולמי של השווקים המתפתחים ירד ב-21.1%. זאת, גם אחרי העלייה החדה בנובמבר. כל אלו במונחי מטבע של אותן מדינות.