הנתון החריג בשוק האג"ח האמריקאי שמאותת: מיתון חריף בדרך

היחסים יוצאי הדופן בין התשואות על האג"ח הממשלתיות בארה"ב משקפים את ההימור של המשקיעים על הקלה באינפלציה וקיצוצי ריביות בעתיד

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan
וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

התשואות על אגרות החוב ארוכות־הטווח של משרד האוצר האמריקאי מאבדות גובה, והפער ביניהן לבין התשואות של האג"ח קצרות־הטווח גדל יותר מבכל תקופה אחרת בעשרות השנים האחרונות, סימן המעיד על כך שמשקיעים חושבים שהפדרל ריזרב קרוב לנצח בקרב על האינפלציה בלי קשר למחירים שזה יגבה מהפעילות הכלכלית.

מה לעשות עם מיליון שקל: הטיפים של מנהלי ההשקעות
הידוק הגבייה ופיקוח: תוכנית האוצר להסדרת שוק הקריפטו
פסימיות בשוק: בכיר הפד מציע להתרגל לריבית הגבוהה, דויטשה בנק חוזים שחורות

תסריט שבו התשואות לטווח קצר עוקפות את התשואות לטווח ארוך מוכר בוול סטריט כהיפוך עקום התשואות, ולעתים קרובות מפורש כדגל אדום המצביע על כך שמיתון נמצא על קו האופק.

 
  

התשואות על אג"ח האוצר משקפות במידה רבה את ציפיות המשקיעים מה יהיו הריביות הממוצעות לטווח קצר במשך אורך חיי אגרת החוב. התשואות לטווחים ארוכים יותר לרוב גבוהות מהתשואות לטווחים קצרים יותר בגלל שמשקיעים רוצים להישמר נגד הסיכון של אינפלציה לא צפויה והעלאות ריבית.

ברמה בסיסית, עקומה הפוכה משמעותה שמשקיעים בטוחים שהריביות בטווח הקצר יהיו נמוכות יותר לטווח ארוך ממה שהן בטווח הזמן הקרוב. באופן טיפוסי זה קורה כי הם חושבים שהפד יצטרך להקטין את עלויות ההלוואה כדי להחיות כלכלה מדשדשת.

בתקופה זו עקום התשואות יצא מצורתו המועדפת, ולא במעט.

בשבוע שעבר, שיעור התשואה על האג"ח לעשר שנים היה נמוך ב־0.78% מהתשואה לאג"ח עם תוקף של שנתיים, הפער השלילי הגדול ביותר מאז סוף 1981, אז זה היווה סימן התחלה של מיתון שגרם לרמות אבטלה גבוהות אפילו יותר ממה שהיו במשבר הפיננסי של 2008.

מהו עקום התשואות ולמה הוא נחשב כמנבא למיתון?

עקום התשואות מייצג את הפער שבין התשואות לפדיון שנותנות למשקיעים איגרות החוב לטווח הקצר לבין אלו שמספקות איגרות החוב לטווח הבינוני והארוך.

העקום (הגרף) מראה את התשואות הללו לפי מועד הפירעון של איגרות החוב, כשבדרך כלל המשקיעים מסתכלים על הפער שבין איגרות החוב לטווח של שנתיים, לבין זה של האג"ח ל-10 שנים. בימים שבשגרה כאשר האינפלציה עולה בקצב נמוך והמשק צומח, ההחזר למשקיעים בטווח הארוך גבוה מההחזר בטווח הקצר, ולכן העקום נוטה לטפס מעלה. 

מצב שבו התשואה על האג"ח לטווח ארוך נמוכה מזו של האג"ח לטווח הקצר הוא נדיר, יחסית. היפוך העקום מצלם נקודה בזמן שבה רכישת איגרות החוב לטווח הארוך עדיפה למרות שתשואות הפדיון שלהם נמוכות יותר מאלו שמציעות איגרות החוב הממשלתיות לטווח הקצר, משום שאם הריבית אכן תרד, בהמשך, המ"מ הארוך שלהן יאפשר לרוכשים אותן ליהנות מעליות השערים לזמן ארוך יותר. במילים אחרות, המשקיעים שצופים ירידה עתידית של הריבית נוהרים לאג"ח הארוכות על מנת לקבע כבר עכשיו את התשואה לפדיון, בטרם תרד אף היא והאג"ח הללו תתייקרנה.

"השוק אומר שהוא חושב שהאינפלציה הולכת לרדת"

עדיין, למשקיעים ולאנליסטים רבים יש סיבות לחשוב שעקום התשואות הנוכחי אולי מקדים ירידה באינפלציה וחזרה לכלכלה נורמלית יחסית, ולא מצביע דווקא על אסון כלכלי מתקרב.

עקום התשואות הנוכחי הוא "השוק אומר: אני חושב שהאינפלציה הולכת לרדת", אמר ג'ין טנוצו, מנהל הכנסה קבועה עולמית בחברת ניהול הנכסים Columbia Threadneedle.

משקיעים, כך הוסיף, מאמינים "שלפדרל ריזרב יש אמינות. בסופו של דבר הפד ינצח בקרב נגד האינפלציה ובינתיים אנחנו צריכים לשאת ריביות גבוהות יותר בטווח הקצר".

באופן ראוי לציון, עקום התשואות נעשה בשבועות האחרונים הפוך באופן עמוק יותר במידה רבה בגלל חדשות כלכליות טובות.

במשך חודשים רבים החל מהקיץ, התשואה לעשר שנים לא ירדה הרבה יותר מחצי אחוז מתחת לתשואה לשנתיים. זה השתנה רק מוקדם יותר החודש, כשפורסמו נתוני מדד מחירים לצרכן שהיו טובים מהמצופה והעלו את התקוות לכך שהאינפלציה אולי סוף סוף יורדת מעט.

מדד המחירים לצרכן לאוקטובר אכן גרם לתשואות לטווח קצר לרדת מעט, והתשואה לשנתיים ירדה לכ־4.47% נכון לאתמול לעומת 4.63% מוקדם יותר החודש. אבל משקיעים לא שינו את הציפיות שלהם לגבי הטווח הקצר במידה שמתקרבת לשינוי בהימורים על הטווח הארוך, והתשואה של אג"ח לעשר שנים ירדה מ־4.15% ל־3.75%.

הפד יתחיל להוריד ריבית בסוף 2023?

על פי האיתותים המגיעים מנגידי הפד, משקיעים עדיין צופים שהבנק המרכזי יעלה את הריבית עד רמה של כ־5% בתחילת שנה הבאה - לעומת הרמה הנוכחית שבין 3.75% ל־4%. עם זאת, המדד המעודד הוביל רבים להאמין שהפד יתחיל להוריד ריביות בשלב מאוחר יותר ב־2023 - הימור שהנגידים יוכלו לעבור לעידוד הצמיחה הכלכלית מבלי לחשוש יותר מדי לגבי הארכת בעיית האינפלציה.

תשואות האג"ח של ממשלת ארה"ב מעצבות את התחזית הכלכלית במידה שבה הן משקפות אותה. תשואות לטווח ארוך יותר, במיוחד, משחקות תפקיד מרכזי בקביעת עלויות ההלוואה בכלכלה. הן גם משפיעות במידה גדולה על מחירי מניות, ועליית התשואות לעתים קרובות גורמת למניות לרדת כשהמשקיעים דורשים מחירים יותר אטרקטיביים המשקפים את העובדה שכעת הם יכולים לקבל תשואות טובות יותר פשוט על ידי החזקה של חוב ממשלתי בטוח מאוד עד תאריך הפירעון.

אינפלציה גבוהה באופן עיקש ועלייה מהירה בציפיות לריביות בטווח הקצר כבר הובילו לעליות עצומות בתשואות על האג"ח השנה, והמחירים של אג"ח קיימות ירדו ומשקפים את הריביות הגבוהות יותר שמציעות אגרות חדשות. זה בתורו הוביל לתשואות הגרועות ביותר במדדי האג"ח הגדולים אם בוחנים את הנתונים, החל משנות ה־70.

מדד S&P 500 גם הוא איבד 17% השנה. אבל, עם ירידת התשואות של אגרות חוב לטווח ארוך יותר, גם הוא התייצב בשבועות האחרונים, ועלה ב־6% מאז יום לפני דו"ח האינפלציה שיצא ב־10 בנובמבר.

איום אחד מבחינת המשקיעים: הירידה לאחרונה בתשואות והעלייה במניות עלולות לא להחזיק מעמד בדיוק מהסיבה שהקלו על עסקים לגייס ולהוציא כסף - וחותרים תחת התנאים שהובילו להתמתנות האפשרית של האינפלציה לכתחילה.

ביותר ממקרה אחד השנה, יושב־ראש הפדרל ריזרב ג'רום פאוול הצליח לפוגג ראלי במניות ובאג"ח כשהעביר את המסר שהבנק המרכזי צפוי לא רק להעלות את הריבית עוד אלא גם לשמור עליה גבוהה לתקופה ארוכה יותר.

יו''ר הפד, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press, Patrick Semansky
 יו''ר הפד, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press, Patrick Semansky

במסיבת עיתונאים לאחר הפגישה של הפדרל ריזרב ב־1-2 בנובמבר, פאוול הדגיש שהאינפלציה היא עדיין איום משמעותי ושלמרות שהפד עשוי להעלות ריביות במדרגות קטנות יותר בהמשך, הוא עדיין צפוי להעלות אותן ביותר ממה שחשבו הנגידים בתחזית הרשמית האחרונה שלהם מספטמבר.

הפגישה ההיא בנובמבר, עם זאת, התרחשה לפני פרסום נתוני האינפלציה האחרונים, וכעת משקיעים מחכים בכליון עיניים לשמוע מה יש לפאוול לומר כשיישא דברים באירוע באירוח מכון ברוקינגס הערב.

אגרות החוב "עשו ראלי משמעותי מאז הפגישה האחרונה, אז ישנו סיכון שפאוול ישתמש באירוע הערב כ'הזדמנות להתנגד'", כך אמר יאן נברוזי, אסטרטג ריביות ארה"ב ב־NatWest Markets.