תכירו את זן הענבים הלבן "סמיון" ומגוון היינות שמייצרים ממנו ברחבי העולם

במקומות הספורים בעולם בהם יש סמיון עילי, מפיקים ממנו יינות נדירים, שהמשותף לכולם הוא ארומה המזכירה חלת דבש ויכולת להתיישן נהדר • אלו יינות מעוררי השראה, שהם ז׳אנר בפני עצמו • כניסתם לקאנון של היין היא תוצאה של מיקום וטיפול נכון על ידי הטבע והאדם • אם טרם הזדמן לכם לטעום יין לבן מתיישן, סמיון הוא זן שכדאי לנסות

עמק הציידים, 2017, Chateau  d'Yquem 2011, ת׳ורן אנד דותרז - פייפר קייט 2020, Sphera White Signature 2021
עמק הציידים, 2017, Chateau d'Yquem 2011, ת׳ורן אנד דותרז - פייפר קייט 2020, Sphera White Signature 2021

ענת אגמון היא בעלת תואר שני בכורמות וייננות מהפקולטה לחקלאות של האוניברסיטה העברית. מעורבת במיזם היין "צ'ירז" ומבעלות השליטה בגלובס

זן הענבים הלבן "סמיון" לעולם לא יוכל להתלונן שלא קיבל הזדמנות. נהפוך הוא. מבורדו שבדרום מערב צרפת, שם הוא נקרא על שם העיר סנט־אמיליון, הוא יצא, החל מהמאה ה־17, לסיבוב ברוב מדינות היין בעולם. הזן העמיד ועתיר היבול, שבאזורים חמים קליפתו הדקה מסמיקה בוורוד, נקלט בעולם בהצלחה גדולה. ב־1820 סמיון שלט ב־90% מהכרמים בדרום אפריקה. בצ'ילה הוא כבש עד 1950 כ־75% משטח הכרמים. באוסטרליה, שם טעו לחשוב שהוא ריזלינג, הפך סמיון לזן הלבן הנטוע ביותר.

במרבית המדינות דחפו את הכרמים לתת יבול רב, והיין שהתקבל היה שטוח, שמנוני וחסר רעננות. לעיתים זיקקו אותו לברנדי, אך בסופו של דבר עקרו את הגפנים, ופינו את הקרקע לדקות התהילה של זנים אחרים. כתוצאה מכך, בדרום אפריקה סמיון נטוע היום רק בכ־1% מהשטח, ואפילו בצרפת מולדתו נותרו במשתלות רק קלונים בודדים.

במקומות הספורים שבהם סמיון מצטיין מפיקים ממנו יינות נדירים, בסגנונות מאד שונים זה מזה. המשותף לכולם הוא ארומה המזכירה חלת דבש או דונג דבורים ויכולת להתיישן נהדר. מדובר ביינות מעוררי השראה, שהם ז'אנר בפני עצמו. כניסתם לקאנון של היין מדגימה שהאמירה ״חנוך לנער על פי דרכו״ מתאימה גם לזני ענבים. כל זן יכול להבריק במקום הנכון ובטיפול הנכון על ידי הטבע והאדם. אם טרם הזדמן לכם לטעום יין לבן מתיישן, סמיון הוא זן שכדאי לנסות. ואם הסתקרנתם, אל תתמהמהו. כל היינות מיוצרים או מיובאים בכמויות מדודות מאד.

היכרות עם היינות של דירק ניפורט, האיש ששינה את תעשיית היין בפורטוגל
היינות האדומים הכבדים מפנים את דרכם ליינות האדומים הבהירים והקלים יותר
300 זני גפן ומגוון קרקעות וטופוגרפיות: תכירו את היינות הנפלאים של יוון 

הסמיון של עמק האנטר'ז באוסטרליה

בעמק האנטר'ז (Hunter's Valley) שנמצא מצפון לסידני, אוסטרליה, שורר מזג אוויר קיצוני. בקייצים חמים ולחים עושים פה סמיון ארומטי ושמנמן, יין חסר ייחוד ועתיד. גדולתו של הסמיון מתגלה דווקא כשהקיץ סגרירי, והפרי שמתקשה להבשיל מגיע בקושי רב ל־10% אלכוהול. האגדה מספרת שהדבר קרה לראשונה בבציר גרוע במיוחד באמצע המאה שעברה. בקבוקי היין, שיצא חמוץ ושטוח, סבלו מביקוש נמוך. הם נתקעו במחסנים של יקב טירל'ס בעמק, ושכבו שם עשר שנים עד שמישהו נזכר במלאי, ופתח אחד מהם. התוצאה היתה Vat 1, יין מורכב ומפתיע, שזכה ב־6,000 מדליות ותארים ברחבי העולם, ומיוצר עד היום בתהליך הכולל בציר מוקדם והתיישנות ארוכה מאד בבקבוק.

היינן החוקר יעקב אוריה מציע שני יינות סמיון (וכתום אחד) בהשראת עמק האנטר'ז.

1 עמק הציידים 2017
11% אלכוהול, 240 שקלים

פרי מ"כרם קופיץ" בגוש עציון. היין התיישן 5 שנים בבקבוק לפני ששוחרר לשוק, אבל אנא מכם, המתינו איתו עוד כמה שנים. הוא יתגמל אתכם במורכבות מופלאה ממש, כפי שיודע מי שזכה לטעום את עמק הציידים הקודם שיוצר ב־2009.

הצייד השקט 2019
11.5% אלכוהול, 140 שקלים

60% סמיון מרמת הגולן, 40% שנין בלאן משפלת יהודה. השילוב הופך את היין לנגיש כבר עכשיו. שתו באיטיות, כדי לאפשר לו להיפתח מעבר לארומטיות המאופקת הראשונית שלו.

סמיון 100% מסדרת ״אלפא אומגה״ 2019
12% אלכוהול, 120 שקלים

להרפתקני יין ולחובבי לבן שעשוי עם קליפותיו (ומכונה לעיתים "כתום"). תחושת היובש של הטאנין וטעמי ההשרייה האופייניים מאפילים מעט על הזהות הזנית של הפרי מרמת הגולן, אך זו עדיין הזדמנות לבדוק מה קורה לסמיון שתסס עם הקליפות. כדאי לפתוח אותו זמן ארוך לפני שתייה ולהגיש עם תבשיל בשר.

הסמיון של בורדו

אזור היין בורדו בצרפת אמנם ידוע ביינות האדומים שלו, אבל באזורים ספציפיים מיוצרים בו לבנים נפלאים לא פחות, שבכולם מככב הסמיון. לבן יבש מאזור גראב, הוא בדרך כלל בלנד של סמיון עם סוביניון בלאן. הסמיון המשובח, שתסס והבגיר בחביות עץ, מביא עימו פוטנציאל למורכבות ארומטית שיתממש רק עם חלוף שנות התיישנות בבקבוק, בעוד הסוביניון נותן חומציות, עשבוניות ומינרליות קלילה שמאפשרת שתייה מיידית. מדובר ביין עם יכולת התיישנות נהדרת, במהלכה חלקו של הסמיון יעמיק. אם שמתם יד על ארגז מיצרן טוב, נסו לשמור כמה בקבוקים ולחזור אליו אחת לכמה שנים.

הסמיון של סוטרן

יין אחר בתכלית מתקבל כשסמיון מאזור סוטרן (Sauternes) בבורדו זוכה להתערבות אלוהית. כשערפילי הבוקר הסתווי מתפוגגים לטובת שמש של אחר הצהריים, יש סיכוי שבענבים יתפתח תהליך שנקרא "הריקבון האציל" (Noble Rot): דרך נקבי סיכה, שפטריית הבוטריטיס (Botrytis) יוצרת בקליפה הדקה, מתאדים נוזלי הענב. הוא הולך ומצטמק, והפרי הופך מרוכז מאד. בעונה טובה, כזו עם בוטריטיס, הבוצרים עוברים על הכרם עד 12 פעמים, ובוחרים ידנית את הגרגרים הנגועים. התוצאה היא יין זהב מתוק, דבשי ומתובל מאד, עם ארומת הזעפרן שאופיינית לבוטריטיס.

דוגמא לסוטרן נהדר שניתן להשיג כרגע בארץ:

Chateau d'Yquem 20112
13.5% אלכוהול, 3,250 שקלים

מדובר ביין קינוח מהמפורסמים בעולם. החומציות המאוזנת של היין הושגה בבציר מוקדם של חלק מהפרי. עם ארומת פרחי הליים ויערת הדבש, המשמש המקורמל, מרמלדת התפוז ועושר התבלינים שבראשם הזעפרן, הוא יכול ללוות פואה גרה, גבינה כחולה או קינוח מבוסס פירות. הוא יכול גם להיות קינוח בפני עצמו, שכן הטעם האגדי נשאר זמן ארוך בפה (ובזיכרון).

עוד 2 המלצות

3ת'ורן אנד דותרז, פייפר
קייט 2020, אולד ויינז סמיון
12.9% אלכוהול, 249 שקלים

מאזור היין סוורטלנד בדרום אפריקה מגיע 100% סמיון יבש העשוי מגפנים בנות כ־60 שנה. זוכה פרס היין לשנת 2022 בדרום אפריקה, היין הזה הוא אחת הדוגמאות המרתקות ביותר לכרמים העתיקים של הארץ הזו, כולל לקלון הנכחד "סמיון גרי". הוא נסחט במכשיר מסורתי בתוספת מעט מאד גופרית, ובוקבק ללא סינון או הצללה. זהו יין נקי מאד, ללא ארומות הפרי השתלטניות של סמיון מאזור חם. על שלד לימוני נבנית תחושת חך מלאה ומתובלת, המציעה בנדיבות טעמי ערמונים, אגוז מוסקט ופלפליות חריפה של רוקט.

4 Sphera White
Signature 2021
14% אלכוהול, 159 שקלים

יין הדגל של היינן דורון רב הון המתמחה ביינות לבנים. מדי שנה הוא בוחר את היין הטוב ביותר שלו עבור תווית ה"ווייט סיגנצ'ר". ב־2021 היה זה 100% סמיון מגבעת ישעיהו שהבגיר שנה בחבית אלון צרפתי. יין עשיר עם גוף מלא וסיומת ארוכה, שנותן בצעירותו ארומות עשבוניות עם הדרים ואפרסק לבן. אם תיישנו אותו, יגיע גם הדונג האופייני המיוחל.