קרן סקויה התנצלה בפני המשקיעים, אבל האם היא תלמד את הלקח?

כיצד נראים בפנים הפיטורים בהייטק, איך פגע המשבר הכלכלי העולמי במותג הישראלי של סאיטקס, והאם השמועות על מותו של הקריפטו היו מוגזמות? • וגם: הצרות של ביונד מיט והצעירה בת ה-28 שמצאה עצמה במרכז הקריסה הפיננסית שמטלטלת את העולם • זה היה השבוע בעמודי ההייטק והמדע של גלובס

סם בנקמן-פריד, מייסד ומנכ''ל בורסת הקריפטו FTX. צילום: CNBC/רויטרס / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
סם בנקמן-פריד, מייסד ומנכ''ל בורסת הקריפטו FTX. צילום: CNBC/רויטרס / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

קרן הון סיכון, כשמה היא, מנהלת סיכונים עבור המשקיעים שלה. היא מפזרת את השקעותיה בחברות רבות מתוך הנחה כי אחת או שתיים מהן יהפכו לבוננזה, בעוד שהשאר ירדו לטמיון - או לכל היותר יחזירו תשואה בינונית. על כן, ההתנצלות של קרן סקויה בפני משקיעיה על כך שנאלצה למחוק 214 מיליון דולר בעקבות נפילת בורסת הקריפטו FTX היא אירוע מפתיע. מדוע להתנצל אחרי השקעה כושלת אחת?

לקבלת סיכום השבוע בהייטק ובמדע במייל: הירשמו כאן

אולי מפני שעם ההתמוטטות של חברת הקריפטו מאיי בהאמה, נחשפים אט-אט הכשלים בשיקול הדעת של סקויה. הקרן, שמתהדרת בכך שהיא מזהה יזמים מבריקים עם רעיונות גדולים בשלבים מוקדמים כמו גוגל, אייר בי אנד בי ואפל, השקיעה במיזם הקריפטו הכושל בשלב מאוחר מאוד, לפי שווי מפלצתי - ולאחר שקרנות אחרות ששמו לב לכמה דגלים אדומים סירבו להשקיע בו.

אנדריסן הורוביץ, אחת הקרנות האמריקאיות הבולטות שהתחייבו גם להשקעה בחברות קריפטו, סירבה להצעה לפגישה עם סם בנקמן-פריד, כך חשף אתר חדשות הטכנולוגיה "דה אינפורמיישן". אחרים נרתעו מהאקסצנטריות של המנכ"ל הכריזמטי - יזם ששמשחק במשחקי וידאו בזמן פגישות משקיעים, וחסם את הקמתו של דירקטוריון שאמור היה לפקח עליו. אולם, לסקויה הייתה גרסה אחרת: לטענתה, בנקמן-פריד הונה את שותפיה לגבי הקשר בין FTX לבין החברה האחות אלמידה. בתור לקח, אמרו השותפים בקרן, הם יגלו זהירות רבה יותר באשר ליזמים שאינם נמצאים עמם ביחסים ארוכי טווח ויעשו שימוש בפירמת רואי חשבון במטרה לערוך בדיקת נאותות יסודית יותר.

בשנת 2021 היו לסקויה ושותפותיה את כל הסיבות בעולם להשקיע בבנקמן-פריד. במשך שנים היא נמנעה מהימור על קריפטו, ולאחר שהכריזה באיחור רב על רצונה להיכנס לתחום - סקויה העדיפה "ללכת על בטוח" ולהשקיע בהצלחה בשלה ומתגלגלת. בעת שסקויה נכנסה להשקעה ב-FTX, היא צברה כבר יותר מ-600 לקוחות מוסדיים ועוד 300 אלף לקוחות פרטיים. מחזור המסחר היומי הממוצע שלה עמד על 16 מיליארד דולר.

כחלק מהתהליך קבלת ההחלטות, העניקו המשקיעים הותיקים בקרן משקל רב - אולי רב מדי - לשותפים הצעירים, שגרמו להם להרגיש כאילו שהם מפספסים דבר מה גדול. ובמודל שהפך למקובל ב-2021, של השקעות מהירות הנעשות בכל מחיר להצטרף להצלחות - גם במחיר של פשרה על בדיקת נאותות זריזה - סקויה לא הייתה יוצאת דופן.

בדיקת נאותות לא מספקת, נאיביות ואופטימיות יתר, בניית ממשל תאגידי רעוע ותחרות עזה בין קרנות ומשקיעים - מכל אלה יכולה סקויה, כמובן, להימנע מכאן והלאה. אבל השאלה היא לא מה סקויה תעשה בשנה הקרובה או בעוד חמש שנים, אלא כיצד למנוע מקרנות דומות לה לבצע השקעות מסוכנת בבועה הבאה. אין ספק כי קרנות נדרשות לחשבון נפש כבד. בסופטבנק, בטייגר גלובל ובקוטו כבר נרשמו עזיבות. רשות ניירות ערך בארה"ב, שעליה שולטים הדמוקרטים, שואפת כבר זמן רב לערוך רגולציה סביב נושאי שקיפות, ממשל תאגידי ובקרה פיננסית בקרב חברות פרטיות. נפילת FTX, קיצונית וייחודית ככל שתהיה, עשויה לתת לה את שעת הכושר לכך.

הנה שמונה כתבות מעניינות שהופיעו השבוע בעמודי ההייטק והמדע של גלובס:

1. "180 איש מתמודדים על אותה משרה": איך נראה מבפנים גל הפיטורים בהייטק

עד לא מזמן חברות ההייטק רדפו אחרי העובדים, שהכתיבו את כללי המשחק בשוק ולא היססו לבקש משכורות עתק ותנאים מפליגים. אלא שבשבועות האחרונים נדמה שהתהפכו היוצרות, כשמגמת הפיטורים עלתה על המסלול המואץ, וגם ענקיות כמו פייסבוק ואמזון שולחות עשרות אלפים הביתה. יש מי שחושב שזה היה בלתי נמנע: "היה מרוץ חימוש על חוויית העובד. עכשיו יש חזרה לשפיות". לכתבה ממגזין ג'י.

2. השמועות על מותו של הקריפטו היו מוקדמות

השוק המבוזר אמנם נמצא בעיצומה של מפולת חסרת תקדים, אך זה לא אומר כי הענף ייכחד. הקריסות של FTX, טרה לונה וצלסיוס, ככל הנראה, רק יסיטו את ספינת הקריפטו לכיוון אחר, אולי נכון יותר, ויחזירו את התחום למימדים האמיתיים שלו. אבל איך התעשייה תיראה ביום שאחרי המשבר של 2022?

3. כך מצאה עצמה צעירה בת 28 במרכז הקריסה שמטלטלת את העולם

בתור מנכ"לית אלמידה, היה לאליסון תפקיד מוביל בקידום אימפריית FTX של סם בנקמן־פריד. מיהי הצעירה המסתורית שקודמה אשתקד לנהל את חברת המסחר שנקלעה לסחרור, ואיך הכירה את בנקמן-פריד - ונשאבה למסע הרס תחת רעיונות של "אלטרואיזם יעיל" והצלת חברות קורסות.

4. הראשונים לשלם על המשבר בהייטק: ג'וניורים ומנהלי משאבי אנוש

בגל הקיצוצים בקיץ, הראשונות לשלם מחיר היו מנהלות הגיוסים ומשאבי האנוש, ואחריהן אנשי שיווק, מכירות ותמיכה. מאז, המשבר מאלץ יותר חברות למהלכי התייעלות אגרסיביים - ומגיע למתכנתים הצעירים. בשל הקיצוצים מחד ובלימת הגיוסים מאידך, גם המפוטרים הטריים מתקשים למצוא עבודה. ניתוח גלובס.

5. החברה הזו צמחה בזכות בולמוס גיוסי העובדים - עכשיו זה נגמר

חברת המדפסות והמחשבים האישיים HP, שסובלת כבר כמה חודשים מהירידה בביקוש למוצריה, הודיעה כי תפטר עד 6,000 עובדים בעולם. המכירות העולמיות בתחום המחשוב האישי הצטמקו בלפחות 15% בשנה האחרונה. עוד לא ברור איך המהלך ישפיע על יותר מ־2,500 עובדים בישראל. לכתבה המלאה.

6. הבעיות האמיתיות של ביונד מיט: הפסדים גדלים וחוב מצטבר

המייסד והמנכ"ל איתן בראון מתקשה לנהל את צמיחת פעילותה של יצרנית המזון מבוסס הצומח, כך לדברי כמה עובדים כיום ולשעבר, שמודים: "להתנגד לאיתן זה מאוד קשה". מאז ההנפקה המוצלחת ב-2019, החברה פיטרה סדרה של מנהלים בכירים, הפסידה כסף וצברה חובות, והמניה נחתכה ב-12 החודשים האחרונים ב-83%.

7. הנפילה של פאגאיה: משיאנית השווי לסכנת מחיקה מהנאסד"ק

מניית חברת הפינטק, שנסחרה לפרק זמן קצרצר בשווי של 20 מיליארד דולר - יותר מצ'ק פוינט ומנייס - צללה למחיר של פחות מדולר אחד. אם תישאר ברמת מחיר זו למשך פרק זמן של חודש, היא צפויה לקבל מכתב אזהרה מהנהלת הבורסה בניו יורק, בדומה לישראליות נוספות.

8. כך תתנתק יאנדקס העולמית מרוסיה

מאמציו של מייסד יאנדקס, ארקדי וולוז', המתגורר בישראל, נשאו פרי: החברה ההולנדית של יאנדקס הודיעה כי היא החלה בהליך התנתקות ממנוע החיפוש הרוסי. תקבל לידיה חלק מעסקי הענן, הבינה המלאכותית וההנעה האוטונומית של יאנדקס. אלכסיי קודרין, מקורבו של פוטין, מעורב בעסקת הפיצול.