דיווח: רוסיה השקיעה רבע מתקציבה השנתי בפלישה לאוקראינה

ניתוח של פורבס אוקראינה מצביע כי מוסקבה תקצבה את הפלישה ב־82 מיליארד דולר, כאשר תקציבה השנתי ב־2021 עמד על 340 מיליארד דולר • גיוס 300 אלף חיילי המילואים בספטמבר, הוביל לתוספת תקציבית חודשית של 1.8 מיליארד דולר

ולדימיר פוטין, נשיא רוסיה / צילום: צילום: Evgeny Biyatov - Pool Sputnik Kremlin, AP
ולדימיר פוטין, נשיא רוסיה / צילום: צילום: Evgeny Biyatov - Pool Sputnik Kremlin, AP

רוסיה השקיעה בתשעת החודשים הראשונים של פלישתה לאוקראינה 82 מיליארד דולר, סכום שווה ערך לכרבע מתקציבה השנתי ב-2021 - אשר עמד על 340 מיליארד דולר. כך עולה מתחקיר שפרסמו פורבס אוקראינה.

לפי הפרסום, גיוס 300 אלף חיילי המילואים שעליו הכריז נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ב־21 בספטמבר, הוביל לתוספת תקציבית חודשית של 1.8 מיליארד דולר, שבמסגרתה: משכורות למתגייסים, ציוד, וכן אספקת תחמושת. הערכת פורבס אוקראינה בנוגע לעלויות גיוס המילואים של רוסיה הן שמרניות ביחס לקודמות.

בדיווח של סוכנות הידיעות רויטרס מתחילת נובמבר, מומחה העריך את עלויות הגיוס בסכום שנע בין 900 מיליארד רובל ל־3 טריליון רובל לחצי שנה. כלומר, 14.6־32.4 מיליארד דולר לחצי שנה - או 2.4־5.4 מיליארד דולר לחודש.

יאנדקס העולמית הודיעה: פועלים להתנתק מרוסיה

איראן ורוסיה חתמו על הסכם גז בהיקף 6.5 מיליארד דולר

כך השתלטה רוסיה על פעילות תאגיד שוויצרי במדינה 

ההוצאה על גיוס המילואים, גבוהה ככל שתהיה, לא כוללת בתוכה את המשכורות למתנדבים שהתגייסו לצבא רוסיה - כולל ממדינות שכנות. לפי המכון האמריקאי ללימודי מלחמה (ISW), תקציב המשכורות לגדוד מתנדבים שמונה 400 לוחמים עומד על 1.2 מיליון דולר בחודש - 3,000 דולר לחייל. בהנחה כי גויסו 85 גדודי מתנדבים של 400 איש (34 אלף לוחמים בסך הכל), מדובר בהוצאה של 102 מיליון דולר בחודש.

לפי דיווחים, ההוצאות הבלתי מבוטלות שהולכות ותופחות עבור הפלישה באוקראינה מובילות לקשיים בעמידת מוסקבה בהתחייבויותיה כלפי החיילים. ברשתות טלגרם פורסמו, למשל, מחאות של לוחמים בעיר אוליאנובסק על כך שלא עמדו בהתחייבויות התשלום כלפיהם. מעבר לכך, במחוז וורונז' מחו משפחות של מגויסים בפני המושל על כך שהבטיחו להן פיצוי בסך 120 אלף רובל (1,945 דולר), ולא עמדו בכך.

הכבדה נוספת על הירידה בהכנסות מייצוא הגז והנפט

העלייה הדרסטית בהוצאות מוסקבה על הפלישה לאוקראינה מהווה הכבדה נוספת על הירידה בהכנסות מייצוא הגז הטבעי והנפט, בעקבות הסנקציות של מדינות המערב. ניתוח של S&P גלובל מצביע כי היקף הגז הטבעי שיוצא מרוסיה לאירופה באוקטובר הסתכם בפחות מ־2 BCM (מיליארד מטרים מעוקבים), 1.94 BCM שמהווים ירידה של 9% ביחס לספטמבר. לצורך ההשוואה, היקף הגז הרוסי שיוצא לאירופה באוקטובר אשתקד עמד על 10.08 BCM .

זרימת הגז הטבעי הרוסי לאירופה נמשכת דרך צינור טורקסטרים, שחוצה את הים השחור לטורקיה ומשם ליבשת, וכן דרך רשת הצינורות באוקראינה. היקף הגז המיוצא לאירופה צפוי לרדת בסיום החודש הנוכחי אף יותר, בעקבות הודעתה השבוע של ענקית הגז הרוסית "גזפרום" כי החליטה להפחית את הובלות הגז לעבר אוקראינה, משום שלטענת הרוסים - היא "מגבילה" את מעבר חלקו.

בד בבד, היקף ייצוא הנפט הרוסי דווקא עלה באוקטובר ב־165 אלף חביות ביום ל־7.7 מיליון חביות ביום. זאת, אף שהיקף הנפט המיוצא ברמה הרשמית למדינות האיחוד האירופי, לסין ואף להודו לא השתנה ברמה החודשית.

העלייה, שנובעת ככל הנראה מייבוא בלתי רשמי של מדינות מסויימות, הגדילה את הכנסות רוסיה מהנפט ב־1.7 מיליארד דולר ל־17.3 מיליארד דולר. מנגד, גם היקף הנפט המיוצא צפוי לרדת בקרוב. לפי דיווח של סוכנות בלומברג, ממשל פוטין מתכנן להטיל איסור על חברות רוסיות למכור נפט למדינות או לחברות שיטילו הגבלות מחיר.