יאנדקס העולמית הודיעה: פועלים להתנתק מרוסיה

מאמציו של מייסד יאנדקס, ארקדי וולוז׳, המתגורר בישראל, נשאו פרי: החברה ההולנדית של יאנדקס הודיעה כי היא החלה בהליך התנתקות ממנוע החיפוש הרוסי • תקבל לידיה חלק מעסקי הענן, הבינה המלאכותית וההנעה האוטונומית של יאנדקס • אלכסיי קודרין, מקורבו של פוטין, מעורב בעסקת הפיצול

אלכסיי קודרין / צילום: Reuters, SOPA Images
אלכסיי קודרין / צילום: Reuters, SOPA Images

החברה המייצגת את יאנדקס מחוץ לרוסיה, יאנדקס אן. וי. ההולנדית, אישרה אחר הצהריים (שישי) כי בכוונתה להתנתק מהחברה הרוסית כדי להרחיק עצמה מאחיזת הקרמלין ומהמלחמה באוקראינה, גם אם הדבר מותיר אותה עם מספר קטן של פעילויות. ההכרעה בעניין הפיצול עוברת למעשה לידיהם של בעלי המניות ביאנדקס ההולנדית בהם מספר משקיעים אמריקאים רבים כגון T Rowe, פידליטי, אינבסקו ויורו-פסיפיק.

"לא מעט מנהלים המתינו לקול של אילון מאסק": האם יש היגיון בשיגעון?

מנכ"ל פייזר לשעבר מצטרף לסטארט-אפ ישראלי ורוצה להוריד את מחירי התרופות

על פי פרסומי העבר בפייננשל טיימס ובניו יורק טיימס, יעמוד אלכסיי קודרין, מקורב לקרמלין, בראש יאנדקס הרוסית שתשמור לעצמה את פעילות הליבה של החברה: מנוע החיפוש דובר הרוסית ששולט על השוק הרוסי ועל כמה ממדינות חבר העמים לשעבר, וכן את שירותי הקמעונאות של מותג יאנגו הכוללים עסקי משלוחים, מוצרי מכולת ומוניות.

יאנדקס ההולנדית (Yandex NV), שניהלה עד כה את הפעילות של החברה מחוץ לרוסיה - בעיקר במדינות אירופה, המזרח התיכון, אפריקה וישראל - צפויה להישאר עם ארבע עסקי ליבה שעד כה נמצאו בפריפריה של החברה הרוסית: שירותי מחשוב ענן, רכבים אוטונומיים, אפליקציית אימון בינה מלאכותית בשם טולוקה (Toloka) ותכנית ההכשרה "פרקטיקום" (Praktikum), אשר מטיסה למדינות שונות - בהן גם ישראל - מאות מתמחים רוסים בתחום מדע הנתונים כל שנה.

.

ארקדי וולוז׳ / צילום: Associated Press, Alexander Zemlianichenko
 ארקדי וולוז׳ / צילום: Associated Press, Alexander Zemlianichenko

גישה לקרמלין במנוע החיפוש הגדול ברוסיה

על פי הפיננשל טיימס הבריטי, בישיבה שנערכה אתמול ברוסיה בין נשיא רוסיה ולדימיר פוטין לבין מקורבו, שר האוצר הרוסי לשעבר קודרין, נתן הראשון אור ירוק למהלך. כתוצאה מכך יהפוך לבכיר ביאנדקס הרוסית - לאו דווקא כמנכ״ל אך כאישיות בעלת יכולת השפעה במטרה לצרף בעלי מניות נוספים לחברה. בין השמות שהועלו על ידי הפיננשל טיימס, המעוניינים ברכישת מניות ביאנדקס הרוסית גם האוליגרך ולדימיר פוטנין, האיש השני בעושרו ברוסיה.

על פי הפרסומים, יאנדקס רוסיה תישאר חברה פרטית ולא כזו המפוקחת על ידי הממשל. ועם זאת, העובדה שקודרין יהפך לבכיר ביאנדקס משמעותה כי לקרמלין תהיה גישה מסוימת במנוע החיפוש הגדול ברוסיה. זהו המשכה של מגמה שהואצה ביתר שאת אחרי הפלישה לאוקראינה לשלוט בשיח הציבורי ברוסיה: חקיקת חוקים הגוזרים מאסר על התנגדות למלחמה, שהביאה לסגירתם של כלי תקשורת עצמאים רבים שלא יישרו קו עם הממשל, וההשתלטות על VK, ה״פייסבוק״ הרוסי באמצעות עידוד רכישתו על ידי בנו של בכיר הקרמלין סרגיי קיריינקו. חטיבת החדשות של יאנדקס, המקבילה הרוסית ל״גוגל ניוז״ - המציגה את החדשות האחרונות בנושאים שונים - נמכרה גם היא ל- VK לאחר שספגה סנקציות מהאיחוד האירופי.

לפי הדיווחים בפיננשל טיימס, בשיחות בין קודרין לפוטין נכח גם קיריינקו עצמו, בכיר בקרמלין שמעורב גם בפעילות הסיפוח הבלתי-חוקית של המחוזות האוקראינים בידי רוסיה, ואשר בנו הוא, כאמור, מנכ״ל הרשת החברתית VK.

הקרמלין לא זר ליאנדקס: בעקבות קשיי מימון חתמה החברה כבר ב- 2019 על הסכם שהעניק מניית זהב חדשה בחברת האם ההולנדית לקרן מיוחדת בשם ״קרן האינטרס הציבורי״ - עליה נמנים מספר אוליגרכים.

כבר בחודש יולי האחרון דיווח אתר החדשות העצמאי הרוסי דה בל (The Bell) כי מייסד יאנדקס והמנכ״ל לשעבר, ארקדי וולוז', המתגורר בישראל מזה מספר שנים, מנהל משא ומתן על זכויות השליטה בחברה הבינלאומית בתמורה להעברת כמה מהפעילויות לידי קבוצת שליטה מחוץ לחברה הרוסית.

וולוז' נודע כמתנגד למלחמה, אך למרות זאת הוא ספג סנקציות אישיות בשל תפקידו ביאנדקס מטעם האיחוד האירופי, המסחר במניית החברה בארה״ב הופסק על ידי רשות ניירות הערך, ומפעילת חשמל בפינלנד השביתה את שרת המחשוב היחיד של החברה מחוץ לאירופה- כל זאת בשל העובדה שהמנוע של יאנדקס משתף פעולה עם ההסברה הלאומית הרוסית.

המסחר במניית יאנדקס ההולנדית בנאסד״ק הופסק ביום השני למלחמה בפברואר האחרון, שיתוף הפעולה של יאנדקס עם חברות מערביות נפסק, ובמרוצת הזמן עזבו את משרדי החברה במוסקבה אלפי מהנדסים, כמה עשרות מהם אף הגיעו לישראל כעולים חדשים והשאר למדינות אירופה ומדינות בריה״מ לשעבר.

מאז שפרש בחודש יוני מהחברה לאחר שהוטלו עליו סנקציות, פעל וולוז' לפי הדיווח בדה בל להעביר כמה פעילויות מתוך יאנדקס מחוץ לרוסיה לניהולו, חלק ממנה, ככל הנראה, פעילות שנבנית בימים אלה גם בישראל. צפויים לסייע לו כמה מנהלים מהחברה הרוסית שעלו לישראל בחודשים האחרונים: אלנה בונינה, מנכ״לית יאנדקס רוסיה לשעבר; מנהל תחום המפות רומן צ'רנין; ראש תחום הרכבים האוטונומיים דמיטרי פולישצ'וק; ומנהלת מוצרי הפרסום ורה לייזרוביץ'.

מה יעלה בגורל מרכז הפיתוח בישראל?

מרכז הפיתוח בישראל סובל בחודשים האחרונים מחוסר ודאות באשר לעתידו ומבנהו, וכן מתחלופה רבה בקרב מנהלים. לאחרונה פרש מתפקידו לאחר פחות משנתיים מנכ״ל שירות המוניות של יאנגו יוחאי עבאדי. לפניו עזב את תפקיד מנכ״ל יאנדקס ישראל יובל קינן לאחר ארבעה חודשים בתפקיד. בחברה מתמודדים עם השלכות המלחמה באוקראינה, עם שמועות באשר לכוונה למכור כמה מהפעילויות ועם חוסר ודאות באשר לשינויים ארגוניים עתידיים.

ההצהרה של יאנדקס האירופית מהערב מספקת תשובה חלקית לתהיות אלה. בתסריט שבו מאשרים בעלי המניות את הפיצול, עשויה יאנדקס ישראל לקבל תפקיד מרכזי בפיתוח מוצרי הענן, סייבר, בינה מלאכותית, מיפוי ורכב אוטונומי. השליטה הגדולה יותר של ארקדי וולוז' בחברה החדשה והקירבה הפיזית שלו למרכז הפיתוח בתל אביב עשויה להפוך אותו למעורב יותר בעשייה.

באשר לפעילות הקמעונאית, יאנגו - הכוללת גם את הקורקינטים החשמליים של Wind - זו כפופה בלאו הכי ליאנדקס רוסיה ועתיד הפעילות הישראלית במצב שכזה איננו ברור: בכדי להמשיך ולהפעיל את השירות מחוץ לרוסיה תזדקק החברה להקמת חוות שרתים מערבית שתארח אותה ותאפשר לה לספק שירות בישראל. במצב שבו יאנגו מאבדת את הצביון האירופי שלה והופכת לחברה רוסית לכל דבר, המשך הפעילות שלה כפי שהוא כיום הופך למאתגר הרבה יותר.