כך מצאה את עצמה צעירה בת 28 במרכז הקריסה הפיננסית שמטלטלת את העולם

כמנכ"לית אלמידה, היה לאליסון תפקיד מוביל בקידום אימפריית FTX של סם בנקמן־פריד • מיהי הצעירה המסתורית שקודמה אשתקד לנהל את חברת המסחר שנקלעה לסחרור, ואיך הכירה את בנקמן-פריד ונשאבה למסע הרס תחת רעיונות של "אלטרואיזם יעיל" והצלת חברות קורסות

קרוליין אליסון / איור: גיל ג'יבלי
קרוליין אליסון / איור: גיל ג'יבלי

בשיחת וידאו בתחילת נובמבר, עובדים ב־Alameda Research ביקשו להבין מה גורלה של חברת המסחר בקריפטו, שהתנדנדה על פי תהום. היה זה תפקידה של קרוליין אליסון לבשר את החדשות הרעות. אלמידה הייתה בלב הקריסה של אימפריית FTX שבנה סם בנקמן־פריד. אליסון, שבדיוק חגגה 28, הייתה הלב של אלמידה.

בורסת הקריפטו FTX רכשה להוריו של המייסד נדל"ן יוקרה בשווי 121 מיליון דולר 
המשבר של בורסת FTX לא קשור לשוק הקריפטו אלא לתאוות־בצע | פרשנות 
לראשונה מאז הנפקתה: בורסת הקריפטו הגדולה בארה"ב שווה מתחת ל-10 מיליארד דולר 
נפילה של 60% מהשיא: דנאל הייתה חביבת המשקיעים, ואז הגיעו הצרות | בדיקת גלובס

אלמידה ובורסת הקריפטו FTX היו שתיהן יציר כפיו של ידידה של אליסון, בנקמן־פריד, והוא בחר בה לעזור בהובלת אלמידה שנה קודם לכן. לתקופה מסוימת הם רכבו על גל הקריפטו יחד, ו־FTX הגיעה בשיאה להערכת שווי מסחררת של 32 מיליארד דולר. החודש, הכל התרסק תוך ימים בודדים.

לקוחות החלו לחשוש לגבי הבריאות הפיננסית של החברה, ומשכו את כספם מ־FTX בתקופה קצרה. תוך זמן קצר הגישו החברות בקשה לפשיטת רגל, ובנקמן־פריד עצמו התפטר מתפקיד מנכ"ל FTX.

במהלך הסחרור, אליסון פוטרה לצד גארי וואנג ונישאד סינג, ששימשו כסגניו הבכירים של בנקמן־פריד.

לפני ההתרסקות, בעת שבנקמן־פריד נמשך לאור הזרקורים וקידם את תחום הקריפטו בוושינגטון, אליסון נשארה מאחור בחדר המנועים. המטרה של אלמידה הייתה אחת - לעשות כסף, ואליסון קיבלה את המשימה לגרום למכונה להמשיך לעבוד.

בגיל 8 כבר ניתחה מחירי בובות

בכמה פודקאסטים והופעות ציבוריות אחרות, אליסון הגדירה את העלייה המהירה שלה לתפקיד בכיר כמקרית כמעט. היא הצטרפה לוול סטריט הישר מסיום הלימודים בסטנפורד ב־2016, עם תואר במתמטיקה. במשרה הראשונה שלה, בחברת המסחר Jane Street Capital, פגשה עוד סוחר בן 20 ומשהו, בנקמן־פריד. גם הוא בן של אקדמאים ודיבר גבוהה־גבוהה על "אלטרואיזם יעיל" ושאר רעיונות של לעשות כסף גדול כדי לתרום אותו.

כשבנקמן־פריד עזב כדי להקים את אלמידה, אליסון הלכה בעקבותיו כעיוורת, כך סיפרה בפודקאסט של FTX ב־2020.

קרוליין אליסון גדלה בפרברי בוסטון, בת לשני כלכלנים מ־MIT. בגיל 5, הקריאה לעצמה את הספר השני בסדרת הארי פוטר, כך סיפרה בפודקאסט. בגיל 8 כתבה ניתוח של מחירי בובות של חיות, כך כתבו עליה בפורבס.

היא, בנקמן־פריד, וואנג וסינג היו הדירקטוריון של מה שקראו לו "קרן העתיד", שמטרתה הייתה לתת תרומות לעמותות ולהשקיע ב"חברות בעלות השפעה חברתית". מבקרי היוזמה אומרים שתפיסת העולם של אלטרואיזם יעיל עלולה לעודד לקיחת סיכונים מוגזמים - כשהבטחות לרווחים גדולים יותר יובילו לתרומות גדולות יותר.

כל הארבעה היו בעלי מניות בלפחות חלק מהחברות של FTX, כפי שגילתה הבקשה לפשיטת רגל שהגיש המנכ"ל החדש.

בתקופות שונות, בנקמן־פריד ואליסון היו בקשר רומנטי, כך דווח בעבר על ידי הוול סטריט ג'ורנל.

כשאליסון הגיעה לאלמידה, הופתעה איך הפעילות בחברה גרמה אפילו ל־Jane Street להיראות איטית. "זה היה כאילו, וואו, התהליך בו דברים קורים זה שמישהו מציע משהו ומישהו כותב לזה את הקוד ומשחרר את זה", אמרה בפודקאסט של FTX, "ושעה אחר כך זה כבר קרה".

עובדים ברחבי העולם, וסמים בהישג יד

נראה שכל דבר במסלול של בנקמן־פריד זז במהירות דומה. הוא השיק את החברה האחות לאלמידה, FTX, ב־2019, שתוך כמה שנים הפכה לאחת מבורסות הקריפטו הגדולות ביותר בעולם.

גם שימוש בסמים ממריצים היה מקובל בסביבתו. "אין כמו שימוש שגרתי באמפטמין כדי לגרום לך להעריך כמה טיפשית הרבה מהחוויה האנושית הרגילה, ללא תרופות", צייצה אליסון עצמה בשנה שעברה.

אלמידה ו־FTX החזיקו עובדים גם בהונג קונג ובבהאמס, משם עבדו השניים לאחרונה לפי אדם המכיר את הנושא.

אחת מאסטרטגיות המסחר של אלמידה הייתה ארביטראז' - קניית מטבע במקום אחד ומכירתו במקום אחר עבור יותר כסף. FTX, בינתיים, התחזקה כשוק מפתח למשקיעים גדולים וקטנים לקנות ולמכור קריפטו. וגם אלמידה השתמשה לעתים קרובות בפלטפורמה של FTX.

בסביבות 2020, החלה אלמידה לעשות "חוואות תשואה" (yield farming), השקעה במטבעות שמניבים תשואה כמו ריבית. בהתחלה, אליסון התנגדה מתוך חשש באשר למידת הסיכון הכרוכה בכך, אך לדבריה בהמשך "הפסדתי בוויכוח הזה".

לאורך זמן, אסטרטגיות המסחר האגרסיביות של אלמידה נסמכו יותר על אינטואיציה ואינדיקטורים כמו פוסטים ברשתות חברתיות של אילון מאסק, כפי שצייץ ב־2021 סם טרבוקו, מהכוכבים העולים אז באלמידה.

סם בנקמן-פריד, מייסד ומנכ''ל בורסת הקריפטו FTX / צילום: Reuters, CNBC
 סם בנקמן-פריד, מייסד ומנכ''ל בורסת הקריפטו FTX / צילום: Reuters, CNBC

עד סתיו 2021, מחירי הקריפטו התקרבו לשיא של כל הזמנים וב־FTX חגגו ובנקמן־פריד מינה את אליסון וטרבוקו כמנכ"לים משותפים של אלמידה, על 25 עובדיה, כדי שיוכל להתרכז בעצמו ב־FTX.

למרות שבנקמן־פריד כבר לא היה המנכ"ל, אלמידה עדיין הייתה גם החברה שלו. על פי בקשות פשיטת הרגל של FTX, 90% מהחברה נמצאים בבעלותו, ו־10% הנותרים בבעלות וואנג.

התנצלה על כך ש"אכזבה את הצוות"

עד תחילת 2022, מטבעות דיגיטליים כבר היו בצניחה חופשית. הרבה מההשקעות הגדולות ביותר בתעשייה ורבות מהחברות נותנות ההלוואות החלו להיסדק. כשהפניקה חלחלה גם לעולם הקריפטו, ביקש בנקמן־פריד להיות המושיע וקנה חלק מהחברות שהיו בצרות ונתן אשראי לאחרות במטרה לייצב את השוק.

אבל מאחורי הקלעים גם אלמידה הייתה פגיעה לזעזועים האלה. והזרקור שבנקמן־פריד כל כך נהה לעברו החל להאיר על הבעייתיות בחברה שלו. דוח של CoinDesk העלה חששות לגבי היציבות הפיננסית של אלמידה ו־FTX. אז גם צ'אנגפנג ז'או, ראש הבורסה המתחרה בייננס, צייץ שהחברה שלו תיפטר מהחזקותיה במטבע FTT שהנפיקה FTX כצעד של ניהול סיכונים.

בניסיון להרגיע את המצב כתבה אליסון בטוויטר: "אם אתם רוצים לצמצם את ההשפעה על השוק של מכירת FTT שלכם, אלמידה תקנה מכם בשמחה הכול היום ב־22 דולר", ותייגה את ז'או. כמה דקות קודם לכן, נסחר ה־FTT ב־22.15 דולר על פי CoinDesk. בייננס פנתה לאליסון לגבי ההצעה אבל לא קיבלה ממנה שום תגובה, כך דווח בג'ורנל.

בסופו של דבר, הקשרים הקרובים בין אלמידה ו־FTX היו מה שפגע בחברות. FTX השתמשה בכספי לקוחותיה כדי להעניק הלוואות בגובה מיליארדי דולרים לאלמידה למסחר בסיכון גבוה ולהשקעות, כך דווח בעבר על ידי הג'ורנל. בעסקים פיננסיים מסורתיים, הרגולטורים דורשים מברוקרים להפריד בין כסף ששייך ללקוחות, לבין ההון שבו הם משתמשים למסחר.

וחזרה לפגישת הווידאו בתחילת נובמבר, אליסון הסבירה אז לעובדים ש־FTX השתמשה בכספי הלקוחות כדי לעזור לאלמידה לעמוד בהתחייבויות שלה, כך דווח בעבר בג'ורנל. היא התנצלה באומרה כי אכזבה את הצוות. אליסון הודתה בפני העובדים כי היא, בנקמן־פריד, וואנג וסינג היו מודעים להחלטה להזרים כסף של הלקוחות לאלמידה. יום אחר כך עובדים רבים של אלמידה התפטרו, כפי שדווח אז בג'ורנל. 

דייב מייקלס, אלכסנדר אוסיפוביץ', אליין יו ומארק מרמונט השתתפו בהכנת הכתבה.