משטרת ישראל: "הקבלנים השלימו עם תופעת הפרוטקשן"

הרפז, מפקד כוח משימה ביחידה הארצית למאבק בפשיעה הכלכלית במשטרה, הוסיף בכנס ארגון הקבלנים והבונים כי "המשטרה חייבת את עזרת הקבלנים במאבק בתופעה" • עפ"י מרכז המחקר והמידע של הכנסת, בשנת 2021 עד חודש אוקטובר נרשמו 105 תיקים בגין סחיטה וגביית דמי פרוטקשן, 10 מהם טופלו במשרדי להב 433 ויאחב"ל

''טרור'' הפרוטקשן בחצור הגלילית / צילום: מועצת חצור הגלילית
''טרור'' הפרוטקשן בחצור הגלילית / צילום: מועצת חצור הגלילית

מזה שנים, תופעת הפרוטקשן מרימה ראש באתרי בנייה, ומי שמשלם מחיר כבד הם הקבלנים בשטח: כלי עבודה שנגנבים, מכוניות שנשרפות ובמקרים רבים יריות לעבר בתים. המחזות הללו לא זרים למשטרה ולרשויות אכיפת החוק, אולם ועל אף חומרת התופעה, פתרונות עדיין אין. 

המדינה צריכה להילחם בפרוטקשן כאילו מדובר בטרור לכל דבר | דעה

מה כן יש? אשמים שתורמים להסלמת התופעה, כך לפחות טוען רפ"ק ארנון הרפז, מפקד כוח משימה ביחידה הארצית למאבק בפשיעה הכלכלית במשטרת ישראל, שהשתתף היום (ה') בפאנל בנושא דמי חסות (פרוטקשן) בכנס ארגון הקבלנים והבונים מחוז תל אביב והמרכז, המתקיים באילת, ואמר כי "הקבלנים השלימו עם תופעת הפרוטקשן אותה הם חווים כבר עשור, המשטרה חייבת את עזרת הקבלנים במאבק בתופעה".

לדבריו, "במקום להתלונן, הקבלנים מתארים עולם ורוד, כאילו הם משלמים, ואין להם נזק. בפועל הם מניעים את הגלגלים של אותו ארגון, והכסף שלהם מפרנס אותם", ציין רפ"ק הרפז. "המשטרה חייבת את עזרת הקבלנים. בשביל שתיק יצליח בבית משפט צריכים להביא ראיות, וצריכים מתלוננים. אני מצפה שחברות יבואו ויעדכנו אותנו על כל אמירה או נזק באתר, אם היזם יגיד לי 'אין לי ברירה, אני חייב לעבוד דרכם' - גם זה יכולה להיות ראיה". 

105 תיקים - הרוב במחוז הצפון 

בשנת 2021 עד אוקטובר נרשמו 105 תיקים בגין סחיטה וגביית דמי חסות. אגב, רק כדי לסבר את האוזן: ממחקר שביצע מרכז המחקר והמידע של הכנסת בחודש מאי האחרון עולה כי עבירות שעיקרן סחיטת דמי חסות נפוצות בעיקר במחוז הצפון, אולם בידי המשטרה יש נתונים חלקיים בעניין זה. מהנתונים שהופקו במחקר עולה כי 39%, כלומר 41 תיקים מתוך 105 התיקים שבהם תועדה סחיטת דמי חסות, היו במחוז הצפון. במחוז חוף תועדו 19 תיקים המשקפים 18%, במחוז דרום 16 תיקים - 15%. במחוז ירושלים ארבעה תיקים - 4%, במחוז מרכז - 3 תיקים - כ-3%, וכ-10% מהתיקים טופלו על-ידי להב 433, כולל יאחב"ל, שם נרשמו 10 תיקים כאלה.

יו"ר ארגון הקבלנים, יהודה כתב, שהגיב לדברי רפ"ק הרפז, אמר כי "חברות הגישו תלונות נגד פרוטקשן, ומה קרה? שרפו להן עוד יותר כלים". 

"אם נפחד, נאבד את הענף" 

לדברי צביקה דוד, סגן נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ ויו"ר אגף תשתיות, "זה התחיל בממדים צנועים של חברות שמירה שרצו לקבל עבודה או בכסות של חברות שמירה, התגלגל לכך שחילקו טריטוריות ביניהם, משפחות הפשע ראו כי טוב ונכנסו לנושא של אחיזה בענף הזה, והיום זו כבר פשיעה כלכלית לכל דבר ועניין, עסק שנכנסים אליו יותר ויותר גופים". הוא הוסיף כי כיום התופעה הזו הגיעה לממדים נוראיים. "אין פרויקט שלא חווה את נושא השמירה והפרוטקשן היום" אמר.

לדברי דוד, "הטיפ הכי גדול זה נחישות ואומץ, אנחנו חייבים לקום כולנו כאיש אחד ולהילחם בתחום הזה בלי לפחד, כי אם נפחד, נאבד את הענף. אני קורא לקבלנים - תבואו אלינו, תעבירו את התלונות, ואנחנו נעשה את העבודה. אנחנו צריכים את שיתוף-הפעולה".