המשבר בהייטק: ענקית התקשורת סיסקו תפטר 4,000 עובדים ברחבי העולם

מהלך הפיטורים בחברת התקשורת הוותיקה נערך כחלק ממסע קיצוצים שבמהלכו היא תסיים גם חוזי שכירות עם משרדים • גורמים בסביבת החברה אומרים כי המהלך לא יפגע ב-800 עובדי סיסקו בישראל

סיסקו / צילום: Shutterstock, Valeriya Zankovych
סיסקו / צילום: Shutterstock, Valeriya Zankovych

חברת התקשורת הוותיקה סיסקו  הודיעה אמש (ד') כי תפטר 5% מעובדיה, כ-4,000 איש מתוך 80 אלף העובדים בעולם.

המהלך נערך כחלק ממסע קיצוצים שבמהלכו תסיים סיסקו גם חוזי שכירות עם משרדים.

מנכ"ל סיסקו העולמית: "פגשתי כמה חברות בישראל, החדשנות כאן מרתקת" | ועידת ישראל לעסקים
פיליפס יוצאת בגל פיטורים בעולם - וגם בישראל 
"השינוי הקשה ביותר שנאלצנו לבצע אי פעם": סימילרווב מפטרת 120 עובדים 
פרויקט הדגל של בזוס ישלם את המחיר: מאחורי גל הפיטורים של אמזון | ניתוח

סיסקו מעסיקה בישראל יותר מ-800 עובדים במסגרת פעילויות רבות כגון ניהול פעילות ענן, פיתוח מעבדים, מערכות תקשורת סלולרית ותקשורת ארגונית. גורמים בסביבת החברה אומרים כי המהלך לא יפגע בישראל. בכך מצטרפת סיסקו גם היא לגל החברות שהודיעו על פיטורים בחודש נובמבר: אמזון, מטא, טוויטר, סטרייפ וסיילספורס. החודש הנוכחי טרם נגמר, ועד כה שבר שיאים במונחים של מספר מפוטרים עולמי: קרוב ל-38 אלף איש מתחילת החודש, יותר מכפול מהמספר שנרשם בחודש יוני האחרון - שהיה החודש הגבוה ביותר במונחי מפוטרים עד כה, כך על פי מדד המפוטרים של Layoffs.fyi.

במקביל להכרזה על מהלך הפיטורים, הציגה סיסקו את נתוניה לרבעון הראשון של שנת הכספים שלה, או הרבעון השלישי של השנה, כאשר היא עוקפת את תחזיות האנליסטים - ההכנסות צמחו ב- 6% בשנה ל-13.6 מיליארד דולר, וגם הרווח למניה התאושש ל-86 סנט. מניית החברה קפצה ביותר מ-4% במסחר המוקדם בנאסד"ק. גם מניית החברה ירדה באופן מתון בלבד במהלך השנה האחרונה, ביחס לענקיות הטכנולוגיה, עם ירידה של 29% בלבד.

המנכ"ל צ'אק רובינס: סיסקו לא תגדל בשנה הקרובה, הגיוסים ייעשו עם הפיטורים

הפיטורים יימשכו בשנת הכספים הקרובה של סיסקו - כלומר בזו שהחלה ברבעון השלישי של השנה - ובמהלכה ישולמו למפוטרים פיצויים בסך 600 מיליון דולר, או ממוצע של 150 אלף דולר למפוטר, בנוסף לפיצויים חד-פעמיים נוספים. בשיחת המשקיעים אמש אמר המנכ"ל צ'אק רובינס כי הקיצוצים יגיעו למחלקת השיתופיות, האחראית בין השאר על מוצרי הוובקס - מערכת שיחות הווידאו הארגוניות של החברה, שהכנסותיה ירדו ב-2% במהלך השנה האחרונה. עם זאת, החברה תגדיל את השקעותיה בתחום הסייבר ורשתות התקשורת הארגוניות, במה שמהווה בשורה טובה לסניפי סיסקו בישראל - העוסקים בתחומים הצומחים של החברה. לדברי רובינס, החברה לא תגדל במהלך השנה הקרובה, וכי הגיוסים ייעשו בד-בבד עם הפיטורים.

סיסקו, חברה שידעה עליות ומורדות במשברים קודמים, מפעילה לרוב את שרירי הפיטורים והגיוסים בהתאם למצב הכלכלי. ב-2016, למשל, פיטרה 14 אלף עובדים בעולם. במהלך השנים האחרונות הצטמצמה מצבת העובדים של החברה בישראל בשל סגירת מרכזי הפיתוח בירושלים ובחיפה, אך בשנה האחרונה החלה לצמוח שוב בזכות רכישות, כמו זו של אפסגון, חברה לניטור פעילות מחשוב ענן וגיוס עובדים לפעילויות שונות בישראל. באתר החברה בישראל מפורסמות 33 משרות, רובן המכריע למרכז פיתוח שבבי התקשורת בקיסריה, המבוסס על רכישת הסטארט-אפ "ליבה".