בזכות הניטרליות: ווקה מגייסת לפי שווי של 750 מיליון דולר

ווקה מספקת פתרון תוכנה לניהול אחסון מידע עבור חברות ענק • סיבוב הגיוס אומנם לא העניק לחברה מעמד של חד קרן, אך הוא מחזיר לשולחן את סיבובי ה"סקנדרי", שבהם המשקיעים רוכשים מניות ישירות מהיזמים ומהעובדים הבכירים

לירן צביבל, מנכ''ל וממייסדי WEKA / צילום: WEKA
לירן צביבל, מנכ''ל וממייסדי WEKA / צילום: WEKA

יצרני שרתים ומערכות אחסון כמו היטאצ'י, HPE או לנובו מוכרות לצד קופסאות השרתים הכבדות והיקרות גם מערכות תוכנה לשיפור יכולות האחסון על גביהן במטרה לאפשר לארגונים לשמור הרבה יותר מידע, לנהל אותו ולאחזר אותו כשצריך. גם פלטפורמות ענן כמו אמזון, מיקרוסופט או גוגל מציעות מוצר דומה, אך כזה שמתייחס לשירות הענן הציבורי שלהן בלבד.

בשנים האחרונות קם סגמנט חדש של חברות אחסון מידע - חלקן ישראליות - שמנסות להציע פתרון ניטרלי שיכול לשרת ארגוני ענק שמחזיקים את המידע שלהן על כלל הפלטפורמות: שרתים מקומיים (במה שקרוי בעגה של התעשייה כ״און פרם״ - on premise - א.ג), ושרתים מרוחקים הנצרכים דרך ענן המידע הציבורי דוגמת אלה של אמזון או מיקרוסופט. 

● המגמה שמדאיגה את תעשיית הביומד: פחות חברות חדשות קמות בישראל
● הנתון שמבשר את גל הפיטורים הבא בהייטק: הלקוחות הגדולים מקצצים תקציבי מחשוב | ניתוח 

כמה מהחברות הללו הן ישראליות - בהן וואסט דאטה ו-ווקה איי. או (Weka IO), שמודיעה היום על גיוס של 135 מיליון דולר, מה שמביא את החברה המנוהלת מעמק הסיליקון לסך גיוסים של כ-270 מיליון דולר. שווי הגיוס של ווקה לא פורסם, אך לגלובס נודע כי שוויה לאחר הסיבוב מוערך בכ-750 מיליון דולר. את הגיוס הובילה קרן ג'נריישן והשתתפו בו משקיעים קיימים וחדשים, בהם קרנות ההשקעה של חברות ענק כמו אנבידיה-מלאנוקס, מייקרון, סמסונג וקוואלקום ונצ'רס.

המתחרה וואסט דאטה (VAST Data) גייסה כבר קרוב ל-300 מיליון דולר, וקיבלה תג מחיר של 3.7 מיליארד דולר בשנה שעברה, אך היא פונה יותר ללקוחות המחפשים חסכון בעלויות. ווקה ממצבת עצמה לשוק הפרמיום עם מחירים גבוהים הרבה יותר - ופונה בין השאר ל-500 החברות הגדולות בעולם. בין לקוחותיה נמצאים כמה מהמשקיעים בחברה בהם היטאצ'י, סמסונג ו-HPE.

סיבוב הגיוס בווקה אומנם לא העניק לחברה מעמד של חד קרן, מעשה שהיה יכול להיעשות בקלות רק לפני חצי שנה או שנה, אך הוא מחזיר לשולחן את סיבובי ה״סקנדרי״, שבהם המשקיעים רוכשים מניות ישירות מהיזמים ומהעובדים הבכירים תמורת מיליונים, מה שמייצר עבורם אקזיט מיידי.

מאחר ומשקיעים רבים ביקשו להיכנס לסיבוב, את ההפרש בין סכום היעד - 135 מיליון דולר - לבין הסכום שהצטבר, יקצו בחברה עבור אותו סיבוב סקנדרי. הסיבוב הגדול יחסית אמור לאפשר לחברה אורך נשימה לשנתיים הקרובות, ויספק לה ודאות בזמנים שבהם חלון ההנפקות סגור. עם זאת, כאשר זה יפתח, עלולה החברה לנסות את מזלה בשוק ההון.

עקפו את התחזיות ב-250% מתחילת השנה

המוצר של ווקה "מתלבש" על כל שרתי המידע של הארגון - בין אם הם ממוקמים בשטחי החברה או על בחוות שרתים מרוחקת. מדובר במערכת תוכנה הבנויה מאלגוריתמים, פרוקוטולי רשת ומבני נתונים מיוחדים המאזנים בין מידע שנכתב בזמן אמת לבין המידע המסמן אותו, את מקום האחסון שלו ואת נפח הפעילות שהוא תופס, כלומר ה"מטא דאטה" שלו, על פני כל תשתיות האחסון של החברה.

בצורה שכזו היא מסוגלת להוזיל את עלויות האחסון, לחסוך בהוצאות החשמל, להגדיל את נפח המידע הניתן להעלאה ולעיבוד, ולשפר את יעילות היישומים המורכבים - כמו אלה הקשורים בבינה מלאכותית.

חלק מסוד ההצלחה של החברה הוא המודל העסקי שלה: הפתרון שלה מקודם הן על ידי יצרניות השרתים כמו היטאצ'י, לנובו וסופר מיקרון, וניתן לרכישה גם בחנויות האפליקציות של פלטפורמות הענן הגדולות - אמזון, מיקרוסופט, גוגל ואורקל. בחברה מסרבים למסור פרטים על נתוני המכירות, או על קצב ההכנסות השנתי (ARR), אך מתגאים בשנה שעקפה ב-250% את התחזיות מתחילת השנה, על שיעור נטישת לקוחות אפסי ועל שדרוג של 255% בהכנסות הממוצעות מכל לקוח, בזכות מוצרים משלימים.

החברה, שנוסדה על ידי לירן צביבל, עומרי פלמון ומאור בן דיין, מעסיקה מעל ל-300 עובדים, 120 מהם במרכז הפיתוח במגדלי הארבעה בתל אביב. צביבל, המשמש גם כמנכ"ל החברה מסביר כי החברה מעוניין למנף את הגיוס כדי להרחיב את צוותי הפיתוח בארץ, את תמיכת הלקוחות, שיווק ומכירות ומוצר - מתוך מטרה להפוך אותה לרווחית בטווח הנראה לעין.

"נראה שהעולם הולך למקום יותר מסוכן, וליטול חוב יהיה עניין יקר - אנחנו רוצים לשמור על העצמאות שלנו, ולוודא שיש בבנק מספיק כסף כדי להביא אותנו לרווחיות, ולאפשר לנו לצאת להנפקה בטווח הארוך כאשר שערי הבורסה יפתחו", אמר צביבל לגלובס.