גרמניה: אחרי גל פיצוצי כספומטים, תושבים לא יוכלו למשוך כסף בלילה

תופעה שתופסת תאוצה בגרמניה ובשכנותיה: כנופיות שודדים מפוצצות כספומטים בסניפי בנקים ובסניפי הדואר באמצע הלילה, כדי לנסות ולהסתער אחרי הפיצוץ על המזומנים שחבויים בהם ולברוח עם השלל • בעקבות זאת, משרד הפנים הגרמני החליט השבוע על כמה צעדי חירום

כספומט שפוצצו בברלין, גרמניה / צילום: Shutterstock, Lilia Solonari
כספומט שפוצצו בברלין, גרמניה / צילום: Shutterstock, Lilia Solonari

זה קורה באמצע הלילה, בהפתעה, מחריד שכונות שלמות ומאיים על בניינים. כנופיות שודדים מפוצצות כספומטים בסניפי בנקים ובסניפי הדואר בהם הם מוצבים, כדי לנסות ולהסתער אחרי הפיצוץ על המזומנים שחבויים בתוכם ולברוח עם השלל.

סניפי דואר וסניפי בנקים כבר נסגרו לשבועות אחרי הפיצוצים הללו, שקורים בתכיפות הולכת וגוברת בגרמניה ובאירופה כולה. מספר ניסיונות שוד הכספומטים באמצעות פיצוץ חומרי נפץ בגרמניה זינק ל-250 בשנה שעברה (פי שניים מהשנה הקודמת), והמשטרה בגרמניה מעריכה כי המספר יעלה עוד יותר השנה. 

● הגרמנים מסתערים על עץ לבעירה, והנוכלים חוגגים באינטרנט 

למעשה, התופעה כל-כך רחבה והתגברה בשבועות האחרונים, עד שמשרד הפנים הגרמני בהתייעצות עם הבנקים החליטו השבוע על כמה צעדי חירום. ראשית, אותם חדרים פתוחים לציבור שבהם נמצאים הכספומטים ייסגרו החל מ-23:00 בערב ועד ל-06:00 בבוקר, לפי דיווח בכלי התקשורת המקומיים. המשמעות היא שתושבי גרמניה לא יוכלו להוציא כסף מסניפי הבנק שלהם בשעות אלה, וייאלצו לפנות לכספומטים קטנים הגובים עמלה גבוהה על המשיכה. אלה גם חדשות רעות לחסרי בית שנוטים להיכנס לחדרים הללו, המחוממים בדרך-כלל. במקביל, יוצבו אמצעי בטיחות רבים יותר סביב חדרי הכספומטים, ותופחת כמות המזומנים המאוחסנת בהם.

על הצעדים החדשים הודיעה שרת הפנים הגרמנית ננסי פזר, שאמרה כי מדובר ב"איום חדש". "מי שמנסים לשדוד כספומטים בצורה זו מסכנים חיי אדם, ואסור לנו להרשות לכנופיות פליליות לגבות את חייהם של חפים מפשע", אמרה, וציינה כי "מספר ההתקפות הולך ועולה בתקופה האחרונה".

ה"אירופול" מסר כי התופעה חוזרת על עצמה במדינות שכנות לגרמניה, כמו הולנד ובלגיה, שגם בהן מספר פיצוצי הכספומטים זינק בעשרות אחוזים בשנה האחרונה. עיון בחדשות המקומיות בגרמניה מראה שורת מקרים: החל מכספומט של בנק "שפארקאסה" שפוצץ ב-02:42 ביום רביעי לפנות בוקר בשכונה במינכן, ועד לכספומט בעיר קאסל שפוצץ אחרי חצות. בשני המקרים תועדה מכונית של השודדים שברחה מהמקום. בבוואריה בלבד אירעו 31 מקרים עד כה השנה, לעומת 17 בשנה שעברה. התמונות בכלי התקשורת מראות קומות קרקע שהפכו לחורבות, מבנים זמניים שקרסו והרבה זכוכיות מנופצות.

המשטרה הגרמנית מעריכה כי הכנופיות פועלות מהולנד, ונמסר כי הן "משתמשות בחומרי נפץ מקצועיים ובשיטות פעולה שמקשות על איתורן". במקרים רבים מדובר בכספומטים הממוקמים בסניפי בנקים ליד כבישים מהירים, מה שמאפשר בריחה זריזה. הרשויות נאלצות במקרים רבים לפנות לאחר מכן את הבניינים שבהם שוכנים סניפי הבנקים, מחשש להתמוטטות של המבנה.