הבחירות בארה"ב: הדמוקרטים רשמו ניצחון חשוב בפנסילבניה

בפנסילבניה סגן המושל הדמוקרטי ג'ון פטרמן זכה במושב, שהיה קודם לכן רפובליקאי • בבית הנבחרים מסתמן רוב רפובליקאי, אם כי הוא נראה עתה קטן משהיה צפוי קודם לכן

הקונגרס של ארצות-הברית / צילום: Shutterstock
הקונגרס של ארצות-הברית / צילום: Shutterstock

המאבק על השליטה בקונגרס האמריקאי בבחירות אמצע הכהונה שנערכו אתמול (ג') עדיין בעיצומו והתוצאות מהמרוצים במדינות המפתח ממשיכות לזרום. במרוץ לשליטה בסנאט הדמוקרטים רשמו ניצחון חשוב בפנסילבניה וסגן המושל ג'ון פטרמן זכה במושב, שהיה קודם לכן רפובליקאי. בבית הנבחרים מסתמן רוב רפובליקאי, אם כי הוא נראה עתה קטן משהיה צפוי קודם לכן. לפי נתוני האמת בשעה זו ב"וול סטריט ג'ורנל", לדמוקרטים יש 48 מושבים בסנאט ולרפובליקאים 47. רוב בסאנט עומד על 51. בבית הנבחרים, למפלגה הרפובליקאית יש 199 נבחרים ולדמוקרטית 172. רוב בבית הנבחרים עומד על 218 מובים. 

יו"ר בית הנבחרים ננסי פלוסי (דמוקרטית) אמרה כי מועמדי מפלגתה לקונגרס מתעלים על הציפיות. המרוצים הצמודים יכריעו האם הדמוקרטים ישמרו על הרוב הדחוק שלהם בשני בתי הקונגרס או האם הרפובליקאים יזכו בשליטה באחד או בשני בתי המחוקקים.

השליטה הדמוקרטית בקונגרס האמריקאי תלויה הבוקר על בלימה | יואב קרני, פרשנות
האם הכלכלה תכריע את בחירות האמצע? האינפלציה לוחצת על כל רמות ההכנסה | WSJ
אמריקה מצביעה: כל מה שכדאי לדעת על בחירות האמצע בארה"ב | יואב קרני, פרשנות
מדריך לבחירות אמצע הקדנציה בארה"ב: איך זה יעבוד ומי המדינות שיכריעו

הרפובליקאים טרם רשמו את הניצחונות המשמעותיים שצפו במדינות הנחשבות דמוקרטיות ורבים מהמרוצים עדיין צמודים מדי בכדי להכריע מי יזכה בהם. בנאוודה הנחשבת למדינת מפתח עם אי ודאות גבוהה עדכנו כי ייתכן שהתוצאות הסופיות יפורסמו רק ביום חמישי או אף מאוחר יותר.

בסנאט 35 סנאטורים (מתוך 100) עומדים לבחירה. רוב ההתמודדויות מתרחשות במדינות שהן דמוקרטיות "בטוחות" או רפובליקאיות "בטוחות". וההערכות היו כי האי-ודאות מוגבלת כנראה רק לשלוש מדינות: ג'ורג'יה, אריזונה ונוואדה. מצב העניינים הנוכחי בסנאט מאפשר לדמוקרטים להפסיד אחד משלושת המושבים האלה, ועדיין להוסיף ולהחזיק ברוב זעום. סוכנות הידיעות AP, שהתקשורת נוטה להסתמך על תהליך האיסוף והניתוח שלה, עדיין לא פירסמה תחזית למושבים האלה. אין זה כלל מן הנמנע, שההכרעה לא תבוא בשעות הבאות, או אפילו בימים הבאים.

לדמוקרטים יש רוב בשני בתי הקונגרס היוצא, אבל זה רוב זעיר, בעצם מיקרוסקופי. תנודה של חמישה מושבים בבית הנבחרים (מתוך 435 שכולם עומדים לבחירה) תספיק לרפובליקאים ליטול את כל הפטישים. בסנאט כיום הרוב הדמוקרטי בעצם אינו רוב. הסנאט חצוי 50־50, מה שמעניק את זכות ההכרעה לסגנית הנשיא, שהיא, על פי החוקה, "נשיאת הסנאט". אין לה כל סמכויות, וגם לא זכות הצבעה, אלא כאשר משתרר תיקו במליאה.