ההיסטוריה מלמדת: זה מה שקורה למדד ה-S&P 500 לאחר בחירות האמצע

כלכלנים מעריכים שהשווקים ייהנו מכך שלא ניתן יהיה לחרוג מתקרת החוב או ליזום מסים חדשים • איך מגיבים המדדים באופן היסטורי ובאילו סקטורים יכולים להיות מרוצים במיוחד?

נכדו של טראמפ יושב על המדרגות בזמן עצרת בחירות במיאמי / צילום: Associated Press, Rebecca Blackwell
נכדו של טראמפ יושב על המדרגות בזמן עצרת בחירות במיאמי / צילום: Associated Press, Rebecca Blackwell

מבחינת השווקים, תוצאות בחירות האמצע הן חדשות טובות בטווח הקצר. אין הכרעה מוחלטת לאף צד מה שאומר שלא נראה צעדי מדיניות חדשים או עם סט חוקים, והמשקיעים יכולים בינתיים להתמקד בנתוני האינפלציה ובמתווה הריבית.

נכון לכתיבת שורות אלו, אין עדיין תוצאות סופיות אך מסתמן כי הרפובליקאים לא השיגו את ה"גל האדום", המסמל את צבע המפלגה הרפובליקנית, שרצו להשיג. הם לא סחפו אחריהם מדינות רבות, אך כן אמורים להשיג את הרוב בקונגרס.

השליטה הדמוקרטית בקונגרס האמריקאי תלויה הבוקר על בלימה | פרשנות
האם הכלכלה תכריע את בחירות האמצע? האינפלציה לוחצת על כל רמות ההכנסה
אמריקה מצביעה: כל מה שכדאי לדעת על בחירות האמצע בארה"ב | פרשנות

בחירות האמצע הינן לחלק ממושבי הקונגרס והסנאט, שני בתי הנבחרים בארה"ב. בקונגרס, שנקרא גם בית הנבחרים, מיוצגות המדינות לפי גודלן היחסי. בסנאט יש שני נציגים לכל אחת מ-50 המדינות של ארה"ב, ובסה"כ מאה חברים. אובדן הקונגרס לטובת הרפובליקנים היה צפוי, ובמצב זה הוא צפוי לגרור מאבק פוליטי מול ממשל ביידן עד לבחירות הבאות לנשיאות שייערכו בעוד שנתיים. לנשיא יש אמנם מנופי לחץ על הקונגרס, כמו צווים נשיאותיים ויכולת הטלת וטו על חוקים, אך רוב רפובליקאי בקונגרס יוכל לשבש מאוד את עבודת הממשל.

אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של מיטב, מסביר כי "עבור המשקיעים הרבה יותר חשוב זה מה שיקרה עם האינפלציה ואיך הבנק הפדרלי יתנהל בתקופה הקרובה". החשש בשווקים הוא מאירוע כמו זה שהיה בבריטניה בחודש שעבר, אז ניסתה ראש הממשלה הקודמת, ליז טראס, להגדיל את הגירעון על ידי קיצוץ חד במסים. גם אם ביידן היה רוצה לבצע מהלכים דומים, כעת האופציה הזו חסומה על ידי. הוא מוסיף כי האתגר הבא שעשוי להגיע מכיוון וושינגטון עשוי להגיע בעוד כשנה, "כשנגיע למשבר אפשרי של הגדלת תקרת החוב".

החצי השני של הקדנציה טוב למשקיעים

הנתונים ההיסטוריים, כפי שמנתח הבנק השוויצרי יוליוס בר, מלמדים שבדרך כלל הבורסות מתנהגות באופן חיובי בשנה השלישית לכהונת הנשיא, כלומר אחרי בחירות האמצע. "במהלך השנה השנייה לכהונתו של נשיא אמריקאי, נרשמה תשואה ממוצעת של 3.75% במדד S&P 500. התשואה הגבוהה ביותר הגיעה בדרך כלל בשנה שלאחר בחירות אמצע הקדנציה, כאשר המדד עלה באותה שנה בממוצע ב-16.3%", מסביר ראש מאתיו ראצ'טר, ראש מחקר אסטרטגיית הון בבנק.

בדומה לזבז'ינסקי, הערכת יוליוס בר היא שלבחירות האמצע הנוכחיות תהיה השפעה כלכלית שולית ומוגבלת על השוק. "בגזרת המטבעות, אנו צופים כי עוצמת הדולר תיעלם בתחילת השנה הבאה. כמו כן, סיכון נמוך יותר של מדיניות פיסקלית מרחיבה עשויה לטפח את התאוששות תיאבון הסיכון בקרב משקיעים, ומכאן להשפיע לשלילה על הדולר", כותבים כלכלני הבנק.

הסקטורים שיכולים לנשום לרווחה: אנרגיה ופארמה

המצב הנוכחי של אובדן "הקונגרס" לידי הרפובליקאים עשויה לייצר לדבריהם, בטווח הבינוני, "מצב של "מבוי סתום" בוושינגטון, שעלול להוביל לתשואות מניות גבוהות יותר, מכיוון שהיא מפחיתה את אי הוודאות במדיניות". כלומר, דווקא היעדר היכולת לקדם תוכניות גרנדיוזיות על ידי מי מהצדדים, צפויה לתמוך במידה מסוימת במניות להערכתם.

הסקטורים הכלכליים העיקריים שמושפעים מהחקיקה הם האנרגיה והפארמה. בתחומי האנרגיה, הדמוקרטים נוטים לאנרגיה ירוקה, ואף השלימו חקיקה של הקלות במיסוי לפני חודשיים, שמעניקה לחברות הפאנלים הסולאריים גישה נוחה להתרחבות בארה"ב. אובדן הקונגרס ימנע חקיקות נוספות, ומנגד - הרפובליקנים נחשבים כמי שתומכים בהגברת הפקת הנפט. נצחון בקונגרס בלבד, עשוי לסנדל אותם מלהשלים מהלכים משמעותיים. אך לא ברורה ההשפעה על מחיר הנפט, שכן אי הגברת התפוקה, ומדיניות ניצית של קרטל אופ"ק ורוסיה, עשויה לתמוך דווקא בעליית מחירו בהמשך.

ד"ר גיל בפמן, הכלכלן הראשי של בנק לאומי מציין כי בתרחיש שבו הרפובליקנים ניצחו רק בקונגרס, המדיניות הפיסקאלית תהיה משותקת במידה רבה, ובטווח הארוך עשויות להיות לכך גם השלכות שליליות על הכלכלה. "מדובר בעצירה בעיקר של יוזמות תקציביות חדשות, זאת עד לאחר הבחירות לנשיאות בנובמבר 2024. זה עלול להיות מכשול מהותי בהתמודדות עם ההאטה הכלכלית הניכרת אליה בארה"ב צועדת, זאת תוך צפי למיתון 'קל' הדומה בעוצמתו למיתון של 1991", אומר בפמן.

"הפתעה של הרגע האחרון לא תשנה"

גם במקרה של רוב רפובליקני בסנאט ובקונגרס לא צפויות דרמות בכלכלה, מסביר דרור קרני, מנכ"ל קרני פמילי אופיס. "בכל מקרה לא יעלה מספר הנבחרים על שני שלישים מהמושבים בבתי הנבחרים, מה שיותיר בידי הנשיא ביידן את זכות הווטו וימנע מהלכים מרסנים משמעותיים. מכאן שברוב הענפים צפויים להערכתי להישמר הסטטוס-קוו והסביבה העסקית הנוכחית".