האם הכלכלה תכריע את בחירות האמצע? האינפלציה לוחצת על כל רמות ההכנסה

אמריקאים בעלי הכנסה נמוכה יחסית חשים את השפעות האינפלציה באופן החמור ביותר • עם זאת, עפ"י סקר שביצע "וול סטריט ג'ורנל", גם רבע ממשקי הבית בעלי ההכנסה הגבוהה ביותר בארה"ב מתחילים לסבול מעליות המחירים

הבחירות המוקדמות בבולטימור, ארה''ב / צילום: Associated Press, Julio Cortez
הבחירות המוקדמות בבולטימור, ארה''ב / צילום: Associated Press, Julio Cortez

האינפלציה הגבוהה ביותר מזה 40 שנה בארה"ב פוגעת בכל קבוצות האוכלוסייה האמריקאית, ומטילה צל כבד על סיכויי הדמוקרטים להותיר בידיהם את שליטתם בקונגרס לאחר בחירות האמצע. כך מראה הסקר החדש ביותר של הוול סטריט ג'ורנל.

אמריקה מצביעה: כל מה שכדאי לדעת על בחירות האמצע בארה"ב | יואב קרני, פרשנות
מדריך לבחירות אמצע הקדנציה בארה"ב: איך זה יעבוד ומי המדינות שיכריעו

מצביעים בעלי הכנסה נמוכה יחסית חשים את השפעות האינפלציה באופן החזק ביותר, אבל הסקר מראה כי העול של עליית המחירים מכביד גם על משקי בית אמידים יותר ממה שהכביד מוקדם יותר השנה. בין מי שיש להם הכנסות משק בית שבין 150 אלף דולר ועד 200 אלף דולר בשנה, 26% אמרו כי עליית המחירים יוצרת לחצים פיננסיים גדולים - כמעט כפליים מהרמה במרץ.

משקי בית המרוויחים יותר מ־60 אלף ועד כ־100 אלף דולר בשנה - מגזר באוכלוסייה שכולל את ההכנסה החציונית למשק בית ב־2021, כ־70,800 דולר - היו המגזר שבו נרשמה התנועה הגדולה ביותר בסקר של הג'ורנל ב־2022, מבחינת כמות האנשים שדיווחו על לחצים פיננסיים בגלל האינפלציה. רבע מהאנשים בקבוצת ההכנסה הזו ביטאו רמה כזו של קושי במרץ, לפני שמספרם גדל ל־39%, יותר משליש מהאנשים, עד החודש שעבר.

 
  

מצביעים עצמאיים, מגזר מכריע בבחירות צמודות, צפויים יותר לומר כי האינפלציה גורמת ללחצים גדולים בחייהם בהשוואה לדמוקרטים או לרפובליקאים. זה עשוי להוסיף לחץ אלקטורלי לדמוקרטים, ששולטים כיום בבית הלבן, בסנאט ובבית הנבחרים.

הרבה יותר רפובליקאים חשים לחץ מהדמוקרטים

בין כל הבוחרים הרשומים, 36% אמרו שעליית המחירים גורמת ללחץ פיננסי משמעותי. רק 22% מהדמוקרטים דיווחו על רמה כזו של לחץ, בהשוואה ל־46% מהרפובליקאים ו־49% מהעצמאים.

האנשים עם ההכנסות הנמוכות ביותר הם שצפויים יותר מכולם לדווח על סבל כלכלי הקשור לאינפלציה, ו־54% מאלה שיש להם הכנסה שנתית של 60 אלף דולר או פחות אמרו כי עליית המחירים גורמת להם לבעיות חמורות. מדובר בעלייה מ־47% ממשקי הבית במגזר זה, שענו כך בסקר במרץ.

מי שהכנסתם עומדת על 60 אלף דולר או פחות מפוצלים כמעט באופן שווה בין שתי המפלגות בכל הנוגע למועמדים לקונגרס, שעבורם הצביעו או שבכוונתם להצביע להם. מי שמכניסים בין 150 אלף דולר ל־200 אלף דולר מעדיפים דמוקרטים על רפובליקאים, ביחס של 49% ל־44%, בעוד שמי שמרוויחים יותר מ־200 אלף דולר לשנה מעדיפים את נציגי המפלגה הרפובליקאית על פני הדמוקרטים ביחס של 56% ל־38%.

וויין מברי, נהג אוטובוס בגמלאות בן 63 מסיילם, אורגון, אמר כי הוא משתמש במחשבון כשהוא הולך לעשות קניות, קונה עוף במקום בקר ונמנע מנהיגה ככל הניתן בעקבות מחירי הדלק. בעוד שמבחינה מסורתית הוא מחשיב עצמו לדמוקרט, מברי סיפר כי הצביע לאחרונה למועמדת הרפובליקאית בבחירות למושלת במדינה שלו, כריסטין דראזן, בגלל העלייה במחירים ובכמות מחוסרי הבית. "בעצם הייתי מופתע כששיניתי את דעתי", אמר מברי, שמתקיים בעיקר מקצבת נכות בגובה 1,260 דולר.

ממוצע של הסקרים במרוץ למושלת באורגון מראה כי דראזן, לשעבר מנהיגת המיעוט בבית הנבחרים של אורגון, נמצאת בתיקו סטטיסטי עם הדמוקרטית טינה קוטק, יושבת ראש בית הנבחרים של אורגון לשעבר. אם הרפובליקאים יזכו במושב, תהיה זו הפעם הראשונה מאז 1982.

באמצע אוקטובר פורסם העדכון האחרון של מדד המחירים לצרכן לפני הבחירות. בעוד שהנתון הכולל מהווה הקלה קלה מספטמבר, ל־8.2%, המדד המכונה מדד מחירי הליבה, שלא כולל את מחירי המזון והאנרגיה התנודתיים, עלה ב־6.6% לעומת שנה קודם לכן - ההתייקרות הגדולה ביותר מאז 1982.

כ־453 אלף פרסומות הזכירו את האינפלציה

במרוצים של בית הנבחרים והסנאט לבדם, יותר מ־453 אלף שידורים של פרסומות בטלוויזיה המשודרת והטלוויזיה בכבלים בין 1 בינואר ל־4 בנובמבר הזכירו את האינפלציה, כך מלמדים נתונים מחברת המעקב אחר פרסומות AdImpact. כשלושה רבעים היו פרסומות של הרפובליקאים או קבוצות בעלות נטיות שמרניות.

מצביעים לא לבנים - חלק הולך וגדל מהאלקטורט שבאופן מסורתי מצביע לדמוקרטים - גם הם צפויים לומר יותר כי האינפלציה גורמת ללחץ פיננסי משמעותי בחייהם בהשוואה למצביעים לבנים, יחס של 40% לעומת 35%. המספר הזה עולה ל־44% בקרב מצביעים ממוצא לטיני.

ייתכן כי הרמות הגבוהות של לחץ פיננסי בקרב מצביעים לטיניים פותחות למפלגה הרפובליקאית נתיבים ללבבותיהם של המצביעים במגזר הזה באוכלוסייה לעומת סבבי בחירות קודמים. מצביעים לטיניים, לפי הסקר, מעדיפים מועמדים דמוקרטיים על פני הרפובליקאים בפער של 5% בלבד.

"אנשים מקבלים המון מוטיבציה מהאינפלציה ומהכלכלה והבוחרים סומכים על הרפובליקאים לגבי זה כרגע", אמר הסוקר הדמוקרטי ג'ון אנזלון, שניהל את הסקר עם הסוקר הרפובליקאי טוני פבריציו.

אנזלון אמר כי מועמדי המפלגה שלו לא מקבלים הרבה קרדיט על האינדיקטורים החיוביים הקיימים בכלכלה, בגלל שהאינפלציה היא חוויה כל כך שלילית לרבים מהם בחיים היומיומיים. "זה לא משנה לאנשים שהאבטלה נמוכה, או שקצב הצמיחה חיובי", אמר. "הכל סובב סביב מה שהם מרגישים לגבי פעילויות שהם עושים על בסיס שבועי".

אריק גרין, מנהל חשבונות בן 37 שגר בפרברי סולט לייק סיטי וציין שהכנסת משק הבית שלו גבוהה מ־200 אלף דולר, אמר כי האינפלציה הייתה "חלק מתהליך קבלת ההחלטות" בנוגע להצבעה שכבר שלח בדואר.

כרפובליקאי לשעבר שעזב את המפלגה לאחר שהנשיא לשעבר דונלד טראמפ השתלט עליה, גרין סיפר כי הצביע למועמד העצמאי אוון מקמאלין במרוץ לסנאט ביוטה. מקמאלין מתמודד מול הסנאטור המכהן מייק לי, רפובליקאי, במרוץ במדינה שבה המועמדים הרפובליקאים ניצחו באופן מסורתי.

גרין, הרואה בעצמו כמצביע עצמאי, אמר כי הוא חושב שהאינפלציה הונעה על ידי יותר מדי הוצאה פדרלית מצד שתי המפלגות. "אני לא מרוצה מאף אחת מהן", אמר.

כאדם נשוי ואב לארבעה, אמר גרין כי האינפלציה הגבוהה החלה להיות מעיקה אפילו ברמת ההכנסה שלו, בגלל שהיא נמשכת כבר זמן ארוך כל כך. משפחתו שמה לב לכך שמחירי החיתולים, המזון לתינוקות והחופשות עלו כולם. "יש לנו פחות כסף להוצאות לא חיוניות", אמר. "יותר קשה לשמור על אותה רמת חיים".

סקר הוול סטריט ג'ורנל כלל 1,500 בוחרים רשומים, שענו דרך טלפון או הודעות סמס בין 22 ל־26 באוקטובר. סטיית התקן עומדת על פחות או יותר 2.5% לגבי המדגם כולו.