השלכות הריבית: כבר יותר מעשור לא היה קשה כל כך לגייס כסף בוול סטריט

בחודש שעבר חלה האטה בהיקפי המיזוגים והרכישות, ההנפקות הראשוניות של מניות וגיוסי החוב באג"ח - לרמה הנמוכה ביותר מאז שנת 2011 • הרקע: מהלך העלאות הריבית של הפדרל ריזרב שמרוקן את השווקים מהון ומאדה את אספקת המזומנים המניעה עסקאות מסוג זה

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול, על מסך בוול סטריט / צילום: Associated Press, Seth Wenig
יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול, על מסך בוול סטריט / צילום: Associated Press, Seth Wenig

שקט בוול סטריט. שקט מדי. הסתיו הוא לרוב אחת התקופות העסוקות ביותר בשנה בתחום הפיננסי, אבל בשבועות האחרונים הצטמצמו מכירות של מניות חדשות, גיוסי חוב ומיזוגי חברות לזרזיף קל. אספקת המזומנים המניעה עסקאות כאלה מתאדה, וההאטה כנראה כאן כדי להישאר, כך אומרים בנקאים, משקיעים ועורכי דין תאגידיים.

השווקים תקועים בגלל שהמחיר של כסף שלוו עולה, בעקבות העלאות הריבית של הפדרל ריזרב האמריקאי במלחמתו נגד האינפלציה.

המדיניות הזו עדיין לא הצליחה להפחית את ההוצאה הצרכנית, אבל היא מענישה חברות אמריקאיות שצברו ביחד הר חוב גבוה מ-10 טריליון דולר, רובו במהלך העשור האחרון, כשהפד שמר על ריבית קרובה לאפס.

חברות צפון-אמריקאיות יצטרכו להשיג לפחות 200 מיליארד דולר ב-2022 וב-2023 כדי לכסות את הוצאות הריבית, כך לפי ניתוח שערך וול סטריט ג'ורנל לנתונים של חברת פיץ' לגבי החברות שהיא מדרגת.

עלויות ההלוואה עלולות להישאר גבוהות במשך שנים אם האינפלציה הגבוהה תימשך, והן יפצלו תאגידים אמריקאיים לשני מחנות: אלה שיכולים לקצץ חוב ולשרוד על הרווחים שלהם בלבד, ואלה שלא.

הדבר העיקרי שלקוחות תאגידיים רוצים לדבר עליו הוא הפד, אומר סטפן פלדגואז, יושב ראש שותף של צוות המיזוגים והרכישות בגולדמן זאקס. "בהתחשב בשינויים המשמעותיים, אנחנו מבלים הרבה פשוט בלדבר על מה שקורה ואיך זה משפיע".

פורד: "לא הצלחנו לגלגל את עלויות ההלוואות"

שווי השוק של חברת פורד מגיע ל-53 מיליארד דולר ובשבוע שעבר היא דיווחה על שיפור במכירות. עדיין, "עלויות ההלוואה היו גבוהות יותר, ולא הצלחנו לגמרי לגלגל אותן ללקוחות", אמרה לאנליסטים מריון הריס, מנהלת זרוע ההלוואות בפורד. מחלקת ההלוואות קיצצה את תחזית הרווח של 2022 ב-10%, בין היתר בגלל הריביות הגבוהות.

רשת בתי החולים Community Health Systems קנתה בחזרה 267 מיליון דולר באיגרות חוב לאחרונה, אבל רווחיה יורדים מהר יותר מהקצב שבו היא מצליחה לצמצם חוב בגובה 12 מיליארד דולר. "העלאות בשכר עובדי קבלן ואינפלציה במשכורות ממשיכים להשפיע על הביצועים שלנו", אמר מנהל הכספים בחברה, קווין המונס, בשיחת על תוצאות החברה בחודש שעבר.

איגרות החוב של החברה ירדו בכ-35% מאז ספטמבר, ל-42 סנט על הדולר, מה שמשקף את האי-ודאות לגבי הבריאות הפיננסית שלה.

חלק מהחברות מרוויחות מהבלגן. ב־Apollo Global Management הוציאו יותר ממיליארד דולר באוקטובר ברכישת חוב מגובה בנכסים בדירוג השקעה, ומכרו אותו בזמן הטלטלות בשוק, כך אמר השותף ג'ון זיטו. זה קרה לאחר רכישות בגובה 6 מיליארד דולר ברבעון השלישי, כולל אג"ח בדירוג השקעה והלוואות מבוטחות בדירוג זבל של חברות כמו Royal Caribbean Group, Carnival Corp ו־Citrix Systems.

הרבה מהחוב הזה נותן תשואה של יותר מ-10%, ואפילו השקעות שממשיכות לרדת במחיר צריכות לתת תשואה בטווח הארוך, אמר זיטו.

העלאות הריבית חונקות חברות התלויות בחוב זול

העלאות ריבית אגרסיביות חונקות תעשיות התלויות בחוב זול כדי לצמוח, כמו נדל"ן ופיננסים. הפד מקווה שההאטה תתפשט בסופו של דבר לכלכלה הריאלית, כשפחות העסקה ופחות הוצאות מטעם החברות יפגעו בתקציבים של משקי בית, שכבר חווים ירידה חדה בערך הבתים.

המיזוגים והרכישות בארה"ב הגיעו לסכום כולל של 219 מיליארד דולר בספטמבר ואוקטובר, ירידה של כ-43% מאותה תקופה בשנה שעברה, כך על פי נתונים מ-Dealogic. הנפקות של מניות ירדו ל־1.6 מיליארד דולר באוקטובר, ירידה של 95% משנה קודם, והנפח הנמוך ביותר מאז 2011. המשמעות של הירידה בנפח העסקאות היא ירידה בעמלות לבנקי השקעות.

מימון של מכשירי השקעה המכונים CLO, או הלוואות מגובות בערבויות (collateralized loan obligations) ירד ב-97% מהרמות של שנה שעברה ל-1.3 מיליארד דולר, בין היתר בגלל השלכות המשבר הפיננסי בבריטניה. CLOs הן הרוכשות הגדולות ביותר של חוב בדירוג זבל, שבו משתמשות חברות פרייבט אקוויטי כדי לרכוש חברות מטרה, והזרם של ההלוואות האלה ירד באוקטובר בכ-70% ל-54 מיליארד דולר.

בנקים שהסכימו לפני כמה חודשים למכור למנהלי השקעות כספי הלוואות לרכישות ממונפות בריבית נמוכה יותר, נאלצו להחזיק עד 45 מיליארד דולר מהחוב, בגלל שכעת המשקיעים דורשים תשואות הרבה יותר גבוהות. מחירי החוב יורדים כשהריביות עולות, והבנקים צריכים לממן את ההלוואות, ורושמים הפסדים על הנייר של מיליארדי דולרים. בנקאים וחברות פרייבט אקוויטי עברו ממימון קל של רכישות במחירים גבוהים למאבק לגייס חוב בכל מחיר.

"אני חוששת הכי הרבה ממה שיקרה להשקעות בדירוג גבוה שנעשו בשנתיים האחרונות", אמרה אנדריאה אוורבך, מנהלת עולמית של השקעות פרטיות בחברת הייעוץ Cambridge Associates.

Enjoy Technologies, חנות אינטרנט המובלת על ידי רון ג'ונסון, מנהל המכירות באפל לשעבר, הונפקה באוקטובר 2021 דרך מיזוג עם SPAC. החברה תכננה לממן את עצמה בגיוס הון, אבל במאי פרסמה גילוי שלפיו היא מתקשה למצוא משקיעים וביקשה הגנה בפני פשיטת רגל ביוני.

או למשל Citrix Systems, חברת מחשוב הענן שחברות פרייבט אקוויטי קנו, בין היתר בעזרת כסף שלוו, תמורת 16.5 מיליארד דולר בספטמבר. בנקים ספגו הפסדים של לפחות 500 מיליון דולר לאחר שהתקשו למכור את ההלוואות. Citrix כבר נמצאת ברשימה של פיץ' של הלוות בסיכון הגבוה ביותר.

רשימת העסקאות הממונפות שהפסידו כסף גדלה ומעיקה על דוחות המאזן של הבנקים, כולל 13 מיליארד דולר המגבים את רכישת טוויטר על ידי אלון מאסק, 6 מיליארד דולר על הרכישה של Apollo את יצרנית חלקי הרכב Tenneco וכ־8 מיליארד דולר מהשתלטות של חברות פרטיות על חברת התקשורת Nielsen Holdings.

לא כל הבנקים תקועים עם חוב לא רצוי

ישנן עסקאות פרייבט אקוויטי שכן מתקדמות, ולא כל הבנקים תקועים עם חוב לא רצוי. בבלקסטון חשפו בשבוע שעבר רכישה בגובה 14 מיליארד דולר של חברת טכנולוגיית אקלים. בג'יי.פי מורגן צ'ייס נמנעו מרוב המימון הבעייתי השנה. אבל פעילות המיזוגים והרכישות נכנסת לתרדמת שעלולה להימשך עד הקיץ של 2023 או מעבר לכך, כך אמרו עורכי דין העובדים על עסקאות מסוג זה.

הכאב בוול סטריט הדהד גם בשאר המדינה. חברות פרייבט אקוויטי עשו כטריליון דולר בעסקאות בשנה שעברה, ונכנסו גם לתעשיות נישה, כמו שטיפת רכב, ומחיר ההלוואות שלקחו החברות האלה עלה בתיאום עם העלייה בריבית.

כשקרנות פרייבט אקוויטי הופכות לפחות רווחיות, זה פוגע בקרנות הפנסיה בארה"ב, שנשענות יותר ויותר על מעמד הנכסים הזה, וניצבות בפני הפסדים גדולים בשוקי האג"ח והמניות של החברות הציבוריות.

אם הסדקים שמחלישים את השווקים הפיננסיים יתפשטו לשאר הכלכלה, מעגל מתמשך של חדלויות פירעון עלול להתחיל בעקבות זה.

"אנו מאמינים שיש סבירות לא רעה שיהיו 2,000 הורדות של דירוג אשראי ו־200 מקרי חדלות פירעון של מנפיקים במחזור האשראי של 2023-2024", אמר מנכ"ל Marathon Asset Management, ברוס ריצ'רדס. כמות חדלויות הפירעון תהיה כנראה גדולה ממשברי אשראי קודמים, בגלל שהאינפלציה תמנע מהפד להוריד ריביות כדי להקל את הסבל הכלכלי, כפי שעשתה ב-2009 וב-2020, אמר.

תשלומים שחלף מועדם על חוב בדירוג זבל כבר עולים במחיר, והחוב הזה עלול להגיע לחצי טריליון דולר - הרבה יותר מ-200 מיליארד דולר שהיו השיא של החוב ב-2008 וב-2009 - בגלל שיש הרבה יותר חוב תלוי באוויר כעת, כך אמרו ב־Marathon.

"אנחנו שוריים לגבי ההזדמנויות שמחזור החוב של 2023 יוכל להציע", כתב ריצ'רדס. "אנחנו מאמינים שהחורף מגיע". 

לורה קופר והאנה מיאו השתתפו בהכנת הכתבה