כאוס, עצבים ובלבול: כך נראה השבוע הראשון של אילון מאסק בטוויטר

בזמן שהבעלים החדש מתבדח בציוצים על שינויים אפשריים במוצר, מצב־הרוח בין כתלי החברה היה עצבני ועגמומי

סמל טוויטר בכניסה למשרדי החברה בניו יורק / צילום: Associated Press, Mary Altaffer
סמל טוויטר בכניסה למשרדי החברה בניו יורק / צילום: Associated Press, Mary Altaffer

בין כתלי טוויטר בשבוע הראשון אחרי שמאסק רכש את הרשת החברתית, כמעט אף אחד לא ידע בוודאות מה קורה.

בזמן שמאסק העלה ציוצים עם דעות ובדיחות על שינויים אפשריים במוצר, מצב־הרוח של רבים מהעובדים היה עצבני ועגמומי, על פי ראיונות איתם. דבר אחד שהיו בטוחים לגביו היה שרבים מהם בקרוב יאבדו את משרותיהם, כך אמרו.

איך עלולים הפיטורים ההמוניים בטוויטר להשפיע גם על ההייטק הישראלי | השבוע שהיה בהייטק
"תמשיכו ללכלך עליי, אבל תשלמו 8 דולר": אילון מאסק מפטר, חוטף אש ועונה למבקרים
ביידן נגד מאסק: "רכש רשת חברתית שמפיצה שקרים ברחבי העולם" 
● אילון מאסק מתחיל לפטר: עובדי טוויטר קיבלו הודעה במייל לא חתום
וי כחול בטוויטר ב-20 דולר לחודש: שירות המנויים החדש של מאסק 

מאוחר ביום חמישי, הגרזן החל ליפול, כשהחברה קיצצה חלקים נרחבים בכוח העובדים שלה שכולל כ־7,500 אנשים, וביקשה לצמצם עלויות ולעצב מחדש את טוויטר בדמות החזון שמאסק מייעד לרשת. באופן מותאם לפלטפורמה שבה מגיבים בזמן אמת, עובדים בחברה העלו ציוצים על כך שאיבדו גישה לחשבונות דואר אלקטרוני וערוצי סלאק של העבודה, ולא ידעו בוודאות אם זה אומר שהם פוטרו עד שקיבלו מכתבי פיטורים רשמיים שנשלחו ביום שישי בבוקר.

הפיטורים המסיביים היו השיא של שבוע מסחרר תחת הנהגתו החדשה של מאסק, כשעובדים ניסו להסתגל לסגנון העבודה התזזיתי שלו בזמן שעתידם בחברה מונח על הכף. במסרים פנימיים ופוסטים ציבוריים, עובדים התייחסו לתוהו ובוהו בתערובת של כאב והומור יבש.

מתכנת אחד, שאון האן, צייץ תמונה של הלוגו של טוויטר לצד ראש חסה, פרפראזה על התרגיל שעשה צהובון בריטי שרצה לבדוק אם ראש חסה לא מקורר ישרוד זמן רב יותר מראשת הממשלה ליז טראס. במקרה של טראס, החסה ניצחה.

"קוד העובד שלי בטוויטר נגד חסה" צייץ האן ביום רביעי, והוסיף. "יאללללללללללללללללה".

האן סירב לספק מידע לגבי מעמדו התעסוקתי בחברה ביום שישי.

תביעה נגד טוויטר על פיטורים המוניים ללא אזהרה

מאנו קורנט, מהנדס תוכנה בן 41, אמר כי הוא בין העובדים שפגשו את מאסק במשרדים של טוויטר בסן פרנציסקו בזמן הימים הראשונים של המיליארדר כ"צייצן־על".

קורנט, שהוא גם צייר, צייר קריקטורה של אדם שבטעות שובר פסלון של ציפור הדומה ללוגו של טוויטר, ואדם אחר אומר לו: "שברת, שילמת!". הוא אמר כי נתן העתק מהקריקטורה למאסק.

ביום שני, קורנט אמר כי התבקש לעבוד על פרויקטים חדשים. יומיים אחר כך, קיבל הודעה בדואר אלקטרוני שבין היתר נכתב בה: "אנחנו מתנצלים להודיע לך שהעסקתך מסתיימת לאלתר. ההתנהגות שלך בעת האחרונה הפרה כמה מדיניות של החברה".

הוא אמר כי לא היה בטוח איזה מדיניות הפר. הוא הוסיף שלאחרונה יצר תוסף לדפדפן כדי להוריד הודעות דואר אלקטרוני מהעבודה, משהו שהאמין שיעזור לעמיתיו לשמור מסמכים חשובים במקרה שמפטרים אותם.

קורנט הוא אחד מקבוצה של עובדים שהגישו תביעה נגד טוויטר בבית משפט פדרלי בסן פרנציסקו בה האם מאשימים את החברה בהפרת חוקים פדרליים וחוקי מדינה בגלל שלא נתנה לעובדים אזהרה מספקת לפני הפיטורים ההמוניים.

נציגי טוויטר לא הגיבו לבקשות תגובה.

מאסק: החברה מפסידה יותר מ־4 מיליון דולר ביום

בהודעת דואר אלקטרוני מסוף יום חמישי בה נכתב לעובדים שיקבלו הודעות בבוקר הבא ויידעו אם פוטרו, כתבה החברה שהפיטורים מהווים "מאמץ להעלות את טוויטר על נתיב בריא".

מאסק, בציוץ מסוף יום שישי, כתב: "בנוגע להקטנת כוח-האדם בטוויטר, לרוע המזל אין ברירה כשחברה מפסידה יותר מ־4 מיליון דולר ביום". הוא כתב שהעובדים עליהם זה משפיע קיבלו הציעה לקבל פיצוי בגובה שלוש משכורות.

בשבת, המייסד השותף של טוויטר ג'ק דורסי, שפרש מתפקידו כמנכ"ל בשנה שעברה ותמך במהלך הרכישה של מאסק, צייץ שהוא לוקח אחריות על הגדלת החברה מהר מדי. "אני מתנצל על זה", כתב.

עובדים טפטפו החוצה מטוויטר בחודשים שאחרי ההכרזה באפריל על הרכישה על ידי מאסק עבור 44 מיליארד דולר, כי חששו מה יהיו פני הדברים. כשמאסק החל לקבל רגליים קרות, יצא באופן פומבי נגד מנהיגי טוויטר כולל מי שהיה אז המנכ"ל פראג אגרוול, וגרם למתח בין העובדים. מאסק ניהל מאבק משפטי שארך חודש כדי לצאת מהעסקה לפני שבסופו של דבר נכנע והסכים בכל זאת לקנות אותה בחודש שעבר.

כשהשלים את הרכישה ב־27 באוקטובר, אגרוול וכמה מנהלים בכירים אחרים פוטרו מיד. זה קרה לאחר שדווח בתקשורת על תוכניות לפיטורים נרחבים. החששות גברו בין העובדים הרבים שמאסק עלול לנסות לקצץ משרות לפני תאריך של הפיכת מניות לנכסיות ב־1 בנובמבר, כך אמרו. בציוץ שהעלה לאחר סיום הרכישה, הכחיש מאסק שיעשה דבר כזה.

המשמעות היא שמענקי העובדים צפויים להיות משולמים במזומן במחיר של 54.20 דולר למניה, המחיר שמאסק שילם עבור החברה, על פי דיווחים ל־SEC. המחיר הזה מהווה פרמיה בריאה מעל הערכת השווי של טוויטר לפני הרכישה, מה שיוצר רווח גדול לעובדים המחזיקים במניות של החברה.

בדרך לפיטורים: מהנדסי טסלה הובאו כדי לבחון את עבודת הקוד של עובדי טוויטר

זמן קצר לאחר ההשתלטות של מאסק, נאמר למנהלי טוויטר להכין גיליונות להערכת העובדים - למעשה להחליט את מי לשמור ואת מי אפשר לפטר, כך אמרו אנשים המכירים את הנושא. חלק מהעובדים התייחסו לתומכיו של מאסק כ"בריונים", כך אמרו.

התסכול בקרב חלק מהעובדים גבר, כך אמרו, בגלל שמהנדסי טסלה הובאו לחברה לבחון את עבודת הקוד של עובדי טוויטר. העובדים בטוויטר מאמינים שההערכות האלה היוו גורם שנשקל בזמן תוכניות הפיטורים ההמוניות, כך אמרו האנשים.

הפרטים לגבי מועד ההכרזה על הפיטורים וקנה־המידה שלהם נשמרו בסוד.

עובד בכיר אחד אמר כי אפילו מידע שנשלח למעגל הפנימי היה לא אמין וסתר את עצמו. "רמת הכאוס עד כדי כך גבוהה", אמר העובד.

מאסק כינס מעגל של יועצים שעזרו לו לעצב מחדש את טוויטר, כולל משקיעי ההון סיכון ג'ייסון קלקניס וסרירם קרישנה, שהוא גם מנהל מוצר לשעבר בטוויטר. בינתיים, מאסק העלה ציוצים על אפשרויות עסקיות שונות. עובדים קיבלו ימים בודדים לפיתוח מוצרים חדשים, ונראה שהתוכניות השתנו כל הזמן.

הגישה המהירה הזו לפיתוח מוצר היא שינוי חד מסגנון הפיתוח בטוויטר הקודמת, שם כל מוצר חדש נלמד מקרוב בזהירות כדי להעריך איך ישפיע על מידת השימוש והשלכות אפשריות אחרות.

התוכניות של מאסק כוללות שינוי של הפלטפורמה על ידי הרחבת אימות המשתמשים ושיפור המוצרים במנוי כדי שטוויטר תהיה פחות תלויה במפרסמים. הוא גם דן בהוספת דרכים ליוצרי תוכן להרוויח כסף על גבי הפלטפורמה כדי שיוכלו להתפרנס ממנה, כמו שעושים יוצרים בטיקטוק ויוטיוב.

בנקודת אחת העלה מאסק ציוץ של סקר בו שאל אם כדאי להחזיר את Vine, שירות הסרטונים הקצרים שטוויטר סגרה ב־2016. החברה עשתה דיונים על השקה מחודשת של השירות עד סוף השנה, כך אמר אחד העובדים.

זמן קצר אחרי שנשלחה הודעת הדואר האלקטרוני לכל העובדים ביום חמישי, אחד העובדים כתב פוסט בערוץ הסלאק הפנימי של החברה ואיחל לכל העובדים שלום והוסיף אמוג'י "מצדיע", אמרו העובדים. זה הוביל לשעות ארוכות של הודעות דומות ממאות עובדים בטוויטר. בסופו של דבר הדבר זלג לציוצים ציבוריים, והאמוג'י המצדיע הפך לסמל של סוף התקופה בטוויטר שלפני הרכישה על ידי מאסק. "הייתה תחושה מוזרה של חגיגה", אמר אחד העובדים. "כולנו ציינו בייחד את הסיום של הדבר הזה".