בחירות 2022 | פרשנות

רע"ם אולי הצליחה לעבור, אבל למנסור עבאס אין סיבה לחגוג

בממשלה היוצאת, עבאס הביא תוכנית חומש לקידום החברה הערבית • עם 5 מנדטים, רע"ם תכנס לכנסת, אך ספק אם תשב בממשלה • מה עתיד התוכנית בממשלת נתניהו?

יו''ר רע''ם, מנסור עבאס. לא בטוח שעבאס יזכה ליהנות מפירות המהלכים שעשה / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
יו''ר רע''ם, מנסור עבאס. לא בטוח שעבאס יזכה ליהנות מפירות המהלכים שעשה / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

מפלגת רע"ם של מנסור עבאס נגעה בתהילה אבל לא הספיקה באמת ליהנות ממנה. עבאס, הפוליטיקאי הבולט ביותר עד לנפילת הממשלה, והמנהיג הערבי ישראלי שעשה את הדרך עד להכרה דה פקטו בהיותה של ישראל מדינה ציונית, לא יזכה כנראה לקטוף את פירות המהלכים שעשה.

לאחר ספירת 97% מהקולות: גוש הליכוד עם 65 מנדטים, מרצ בחוץ |סיקור שוטף
● הכירו את המנצח הגדול של בחירות, ולא קוראים לו איתמר בן גביר | שירית אביטן כהן, פרשנות

עבאס, שאת הכשרתו לציבור היהודי בישראל החל בנימין נתניהו, הביא לקואליציה היוצאת את ארבעת המנדטים שנזקקה להם בעיצומם של ימי מבצע שומר החומות - והעימותים בין ערבים ליהודים בערים המעורבות. הוא קיבל בתמורה תוכנית חומש נדיבה פי שתיים מזו שהביאה ממשלת נתניהו ב-2015, ועוד הגדלות תקציביות לתחבורה וגם למגזרים הבדואי והדרוזי/צ'רקסי.

השבוע בגלובס סיכמנו את השנה הראשונה של התוכנית וחשפנו את המאמצים הניכרים של הממונים עליה, לקבע כמה שיותר פרויקטים ותוכניות שיחייבו את הממשלה הבאה להמשיכן. בוועידת גלובס שאלתי את בנימין נתניהו, לאור כך שכבר אז היה נראה שיקבל את המנדט להרכבת הממשלה הבאה, אם ימשיך את תוכנית החומש לחברה הערבית. נתניהו העלה על נס את תוכניתו שלו, מתח ביקורת על הנוכחית שלטענתו מזרימה כספים לעמותות של התנועה האיסלמית, והוסיף, "נעשה תוכנית משלנו". ניחוש מושכל, נתניהו לא יבטל את התוכנית, רק ישים עליה סייגים ובקרות שיעכבו את יישומה.

"אמשיך להיאבק להמשכיות התוכניות למען החברה הערבית"

עבאס אמר אמש שרצה לראות תוצאות אחרות, רע"ם אמנם השיגה את התוצאה עבורה אבל לא עבור הממשלה כולה. "אם אתה לא בקואליציה השפעתך כחבר כנסת אפסית, ואני מנסה לראות כיצד ניתן יהיה להמשיך את התוכניות הכלכליות ובעיקר את התוכנית נגד הפשע והאלימות בחברה הערבית". עבאס אומר עוד כי התאכזב מאוד מחולשת מפלגות המרכז והשמאל וגם מהפיצול במפלגות הערביות האחרות שהביא לכך שכוחן נחלש. "זו הייתה הזדמנות היסטורית ושוב יגידו שהערבים פיספסו אותה". עבאס לא חסך ביקורת מנתניהו שלדבריו הפך אותו מאורח רצוי בביתו לתומך טרור. "נתניהו לא ירצה אותי בכל מקרה כי הוא לא יצטרך אותי, אבל אמשיך בכל הכוח להיאבק להמשכיות של כל התוכניות למען החברה הערבית" .

עבאס הימר, ועד לחודש מאי נראה היה שההימור הצליח, ובמפלגות הערביות האחרות הוריקו מקנאה. עם נפילת הממשלה, ההישגים בסכנת מחיקה, וגם אם התוכניות שהשיג ימשיכו, הקרדיט להן יעבור לאחרים.

ומה כעת? בהנחה שאכן לנתניהו תהיה ממשלה עם הציונות הדתית והחרדים, יפעל עבאס לייצר ערוץ קשר ולו עקיף עם נתניהו כדי לשמר את הישגי מפלגתו ותוכניות החומש. הרבה יהיה תלוי בשרים שימונו. אבל גם אם למשל איתמר בן גביר אכן ימונה לשר לביטחון הפנים, התוכנית למיגור הפשיעה והאלימות בחברה הערבית לא בהכרח תשנה כיוון.

גורם בכיר בליכוד אומר לי כי אי אפשר יהיה להשאיר את התוכניות שרע"ם השיגה כפי שהן, ויהיה חייב לבוא שינוי, ובוודאי צמצום של היקפן. עם זאת אמר, נתניהו שהביא את תוכנית החומש הראשונה, מבין את החשיבות של קידום החברה הערבית, וימשיך בכל זאת חלק ניכר מהתוכניות.