תמורת 180 מיליון שקל: מתחם "קצין העיר" בירושלים נמכר ללורנט לוי

ל. לוי נדל"ן, חברה בבעלות איש העסקים היהודי-צרפתי לורנט לוי, היא הזוכה במכרז על מתחם קצין העיר בירושלים • לוי ישלם עבור שטח המתחם, העומד על 2,392 מ"ר, 180 מיליון שקל • איתי שפרן, מנהל הפיתוח העסקי בקבוצת גיאוקרטוגרפיה: "המתחם יושב בציר המרכזי, המעניין, החי והחזק בירושלים"

לורנט לוי / צילום: Marvin Chicheportiche
לורנט לוי / צילום: Marvin Chicheportiche

רשות מקרקעי ישראל פירסמה את תוצאות המכרז עבור מתחם קצין העיר בירושלים וממנו עולה כי הזוכה היא ל. לוי נדל"ן - חברה בבעלותו של איש העסקים היהודי-צרפתי לורנט לוי, שישלם עבורו 180 מיליון שקל.

120 אלף שקל למ"ר: מי עומד מאחורי רכישת הדירה הכי יקרה בתל אביב 
בעיות התכנון של הפרויקטים ב"דירה בהנחה" בחיפה לקראת פתרון 

שטח המתחם הוא 2,392 מ"ר, ומחיר המינימום שנקבע עבורו הוא 95.1 מיליון שקל. למכרז הוגשו ארבע הצעות, וההצעה הזוכה של לוי הייתה גבוהה ב-28 מיליון שקל מההצעה השנייה בתור.

המתחם ממוקם ברחוב הלל 27 במרכז העיר ירושלים, במרחק הליכה קצרה מממילא ומגן העצמאות. במתחם נמצא בניין קצין העיר שנבנה במאה ה-19 ועמד נטוש בשנים האחרונות. לפי חוברת המכרז, הבניין מיועד לשימור, והזוכה יצטרך להפריש 462 מ"ר מהשטח לטובת שירותי חברה תרבות ופנאי.

"השטח הציבורי ייבנה על ידי הזוכה ועל חשבונו ברמת גמר, לרבות התקנת רהיטים קבועים, יועבר לידי עיריית ירושלים ללא תמורה ויירשם על שם עיריית ירושלים", צוין בחוברת. כמו כן הודגש כי "מקומות החניה עבור השימושים הציבוריים יהיו בתחום החניון התת-קרקעי בהתאם להוראות התוכנית החלה ובהתאם לתקן החניה התקף".

מחנות אופטיקה לנכסי נדל"ן

לורנט לוי התחיל את דרכו בחנות אופטיקה שהקים בצרפת ובדיעבד הפכה לרשת השווה לפי ההערכות כ-2.5 מיליארד דולר, ולאחרונה הוא נכנס לעסקי הנדל"ן, במיוחד במרכז העיר ירושלים.

לפני מספר חודשים נסקר בגלובס מצב התעשייה והמסחר בירושלים ובין היתר עלה כי מרכז העיר - באופן מיוחד - חווה תנועה נדל"נית ערה וזאת בגלל הרכישות של לוי.

אחד השמאים שצוטט בכתבה אמר כי "באזור כיכר ציון יש תנועה ערה של עסקאות, וזה בגלל לורנט לוי, שקונה את כל מה שזז ומשלם פי שניים־שלושה מהמחירים בשוק".

לדברי אותו שמאי, החוזים בין לוי לבין המוכרים סודיים, "אבל את המספרים מכירים מהדלפות פה ושם, והמחירים מגיעים ל־200 ו־300 אלף שקל למ"ר מסחר". כאמור מדובר על רוכש יחיד אך זה מקרין על הסביבה - כשיש דבר כזה השוק לא יכול להתעלם ממנו, כי זו לא עסקה אחת ולא שתיים.

והמתחם הזה מתווסף כאמור לשאר הנכסים שהוא צבר, ולפי בדיקה שעשו במכון גיאוקרטוגרפיה עולה כי ללוי בעלות על כיכר המוזיקה בנחלת שבעה, נכסים מסחריים לאורך ציר יפו-המשולש, כיכר ציון וקינג ג'ורג' ועוד עשרות דירות ברחבי העיר.

איתי שפרן, מנהל הפיתוח העסקי בקבוצת גיאוקרטוגרפיה מציין כי לוי הבין בזמן את הפוטנציאל המסחרי שהתפתח ברחובות המסחריים שמחברים בין השוק במחנה יהודה לבין העיר העתיקה ואיזור ממילא.

לדבריו, "מתחם קצין העיר יושב בציר המרכזי שמחבר את מחנה יהודה והמרחב הסמוך לו אל ומהעיר העתיקה. זה הציר המרכזי, המעניין, החי והחזק בירושלים. עירוב השימושים מתחיל מהפרויקט של מידטאון ירושלים שנבנה בימים אלו, דרך מתחם כי"ח של JTLV הסמוך לבניין כללי וגם ממשיך לפרויקט הזה".

שפרן מוסיף כי "היכולת של לורנט לוי למקסם את התמהיל המסחרי, להתאים אותו לקהלי המטרה העירוניים והתיירותיים הם המפתחות להצלחה גם בנחלת שבעה הסמוכה וגם לכך שהפרויקט הזה ימקסם את ערכי הקרקע שלו בשימושים מעורבים של מסחר, מגורים ומלונאות יוקרתיים".